Jurnalul.ro Special Anchete Căutați banii? I-au băgat în WC-uri

Căutați banii? I-au băgat în WC-uri

de Ion Alexandru    |   

Primăria Constanța, condusă de edilul liberal Vergil Chițac, a plătit, în doar doi ani, pe două contracte subsecvente ce vizează închirierea și întreținerea cabinelor de toaletă ecologice și a unor lavoare mobile cu aproape 900.000 de euro mai mult decât valoarea întregului acord-cadru încheiat, în vara anului trecut, pentru patru ani.

 

Numai la finalul lunii iulie a acestui an, municipalitatea a atribuit un contract subsecvent care are o valoare identică cu a acordului-cadru, la care se adaugă un contract subsecvent de anul trecut, în valoare de 4,2 milioane de lei. Toate aceste afaceri au fost adjudecate de o companie din Constanța, cu care primăria a mai derulat un contract similar în cursul anului 2017. Firma mai este abonată la contractele Transelectrica, Companiei Naționale Administrarea Porturilor Maritime Constanța sau CFR.

 

În 8 mai 2022, Primăria Municipiului Constanța, condusă de edilul PNL Vergil Chițac, a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare, conform căruia intenționa să contracteze servicii de închiriere și întreținere a cabinelor de toaletă ecologice și de lavoare mobile.

Conform acestui anunț, este vorba despre un contract-cadru cu o durată de 48 de luni (4 ani), pentru care municipalitatea a pus la bătaie un buget estimat inițial la 15.537.028 de lei fără TVA. Iar în vederea atribuirii acestui contract urma să se organizeze o licitație deschisă, pe criteriul cel mai bun raport calitate - preț, din care prețul ofertei cântărea 70% din evaluare, iar durata de intervenție la deficiențe, avarii și vandalizări, 30 de procente. Suma care trebuia să acopere această achiziție era asigurată de la bugetul Primăriei Municipiului Constanța.

 

Culmea aritmeticii

 

Ei, bine, la licitația deschisă organizată de instituția condusă de Vergil Chițac a fost primită o singură ofertă, catalogată de autoritatea contractantă drept admisibilă. Iar în aceste condiții, la data de 27 iulie 2022, a fost încheiat acordul-cadru nr. 156299/2022, cu compania SC Envirotech SRL, la o valoare finală negociată de 14.213.100 de lei fără TVA, respectiv de 16.913.598 de lei cu TVA inclusă.

Această sumă trebuia, atât teoretic, cât și practic, să acopere integral serviciile de închiriere a cabinelor de toaletă ecologice și a lavoarelor mobile din municipiul Constanța. Urmând, ca, ulterior încheierii acordului-cadru, să fie parafate contracte subsecvente, care, însumate, să asigure această valoare, fără însă a o depăși. 

În aceeași zi în care a fost atribuit acordul-cadru pentru 48 de luni, Primăria Municipiului Constanța a încheiat, cu aceeași firmă, un prim contract subsecvent, în valoare de 3.553.275 de lei fără TVA, respectiv de 4.228.397,25 de lei cu TVA inclusă. Făcând un simplu calcul aritmetic, pentru restul contractelor subsecvente ce urmau a fi parafate în baza acordului-cadru rămâneau de cheltuit maximum 12.685.200,75 de lei cu tot cu TVA.

Toate bune și frumoase, până la data de 28 iulie 2023, când Primăria Municipiului Constanța încheie al doilea contract subsecvent, având numărul 142987/2023, atribuit aceleiași SC Envirotech SRL, la o valoare de… 14.213.100 de lei fără TVA, respectiv de 16.913.598 de lei cu TVA. Adică valoarea acestui contract subsecvent este egală cu cea a întregului acord-cadru. În total, pentru acest contract, în doar doi ani, în loc de patru, au fost deja cheltuite 21.141.995,25 de lei cu TVA, cu 4.228.297,25 de lei mai mult decât valoarea acordului-cadru.

 

Unde sunt amplasate aceste dotări

 

Potrivit caietului caietului de sarcini, Primăria Municipiului Constanța preciza, la momentul demarării acestei achiziții, că are ca obiectiv protecția sănătății populației și, în acest context, „este necesar a fi amplasate cabine de toaletă ecologice și lavoare mobile cu sistem de pompare a apei, în scopul asigurării și menținerii igienei parcurilor și a zonelor aglomerate”.

Autoritatea contractantă susține că este vorba despre închirierea și întreținerea a 30 - 200 de cabine noi standard de toaletă ecologice pe zi, a 8 - 20 de cabine noi de toaletă ecologice pentru persoanele cu dizabilități pe zi și a 19 - 100 lavoare mobile pe zi. Ceea ce, în medie, pentru cei doi ani scurși de la momentul încheierii acordului-cadru, a cărui valoare a fost deja atinsă și chiar depășită prin contractele subsecvente atribuite, înseamnă câte 96.100 de euro pe pachet cabină simplă - cabină pentru persoane cu dizabilități - lavoar mobil.

Cabinele de toaletă și lavoarele sunt amplasate în parcurile Tăbăcărie, Gară, Tomis II, Casa de Cultură, Teatrul de Stat și Esplanada, precum și în zonele aglomerate din Port Tomis, Telegondolă, cluburi de pensionari, pasaje subterane, stații de taximetre și cu ocazia organizării diferitelor evenimente.

 

 

Firma câștigătoare, abonată la contracte cu instituțiile publice

 

Compania care și-a adjudecat acest acord-cadru, dar și cele două contracte subsecvente care depășesc valoarea acordului-cadru, SC Envirotech SRL, este o societate din Constanța, al cărei unic acționar este, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), un anume Dănuț Florescu. Firma este administrată de Daniela Sopoglu și nu se află la prima astfel de afacere cu Primăria Municipiului Constanța.

Astfel, în 3 iulie 2017, SC Envirotech SRL a primit de la municipalitate un contract de 5.839.562 de lei fără TVA, pentru servicii de închiriere și întreținere a cabinelor de toaletă ecologice. Împreună cu contractele din 2022 și 2023, societatea a încasat de la această entitate nu mai puțin de 28.091.074,03 lei cu TVA, fiind și cea mai importantă astfel de afacere pe bani publici.

Aceeași firmă a mai primit de la Transelectrica, în perioada 2018 - 2021, trei contracte în valoare totală de 184.822,8 lei cu TVA, pentru vidanjarea foselor septice din Stațiile Smârdan și Barboși, pentru vidanjarea foselor septice din  zona Constanța și din cadrul UTT Constanța.

Apoi, firma a încheiat cu Compania Națională de Căi Ferate CFR două contracte, în valoare de 600.169,4 lei cu TVA, pentru vidanjarea la nivelul stațiilor CFR Constanța care nu beneficiază de rețea de canalizare în zonă.

O altă entitate care a încheiat trei contracte cu SC Envirotech SRL, toate parafate în 2022, este Compania Națională de Administrare a Porturilor Maritime Constanța SA. Aceste afaceri vizează un sistem de baraj antipoluare și închirierea și întreținerea toaletelor mobile ecologice și au o valoare totală de 1.195.593 de lei cu TVA.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: Constanța afacere toalete
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri