Programul cuprinde 19 filme realizate în perioada 1915-1992 și a fost dezvoltat în cadrul unui atelier al Centrului de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, din UNATC I. L. Caragiale, desfășurat între decembrie 2022 - martie 2023, la care au participat cadre didactice, studenți, masteranzi din Facultatea de Teatru și din Facultatea de Film, mai precis Irina Balcu, Liri Chapelan, Teona Galgoțiu, Alexandru Leca, Ștefan Ristea, Andrei Rus, Maria Salomia, Laura Săvuțiu, Daiana Stănușoiu, Andrei Voineag. Vizualurile au fost realizate de Laura Săvuțiu.
Filmele cuprinse în program și selectate din patrimoniul cinematografic păstrat în Arhiva Națională de Filme sunt următoarele:
„Assunta Spina” (Italia 1915, Gustavo Serena și Francesca Bertini)
„Mikael” (Germania 1924, Carl Theodor Dreyer)
„Câinele andaluz” și „Vârsta de aur” (Franța 1929&1930, Luis Bunuel și Salvador Dali)
„Fete în uniformă” (Germania 1931, Leontine Sagan)
„King Kong” (SUA 1933, Merian C. Cooper și Ernest B. Schoedsack)
„Peter Ibbetson” (SUA 1935, Henry Hathaway)
„Dragoste nebună” (SUA 1935, Karl Freund)
„Scrisoare de la o necunoscută” („SUA 1948, Max Ophuls)
„Orfeu” (Franța 1950, Jean Cocteau)
„Amanții crucificați” (Japonia 1954, Kenji Mizoguchi)
„Poveste crudă despre tinerețe” (Japonia 1960, Nagisa Oshima)
„Pasagera” (Polonia 1963, Andrzej Munk)
„Peppermint Frappe” (Spania 1967, Carlos Saura)
„Diavolii” (Marea Britanie 1971, Ken Russell)
„O mie și una de nopți” (Italia 1974, Pier Paolo Pasolini)
„Adele H.” (Franța 1975, François Truffaut)
„Cecilia” (Cuba 1982, Humberto Solás)
„Basic Instinct” (SUA 1992, Paul Verhoeven)
TEXT CURATORIAL:
Reprezentarea iubirii a avut dintotdeauna - și nu doar în cinema - un potențial subversiv remarcabil, prin pasiuni sexuale și proiecții mentale care pot ieși din sfera acceptabilității sociale. În conturarea programului ne-a preocupat explorarea acestor forme de iubire, pornind de la conceptul de „amour fou” („iubire nebună”) atât de drag artiștilor suprarealiști prin implicațiile sale revoluționare.
Iubirea trăită până la extreme revelează pulsiuni ancestrale violențe și conduce la apoteoza simțurilor. Dărâmă mituri adânc înrădăcinate în mentalul colectiv și transferate în plan social prin legi care răspund nevoii claselor dominante de a menține status quo-ul. Răstoarnă orice ordine morală, politică și religioasă, zdruncină fundamentele realității oferite ca un dat de neînvins. Iubirea nebună presupune ființarea pe granița fină cu moartea, cu pericolul iminent al pierderii echilibrului mental și emoțional văzute ca o construcție necesară societății pentru a se autoconserva. Dar ce se întâmplă când societatea însăși se dovedește nocivă exprimării energiei vitale, când limitările pe care le impune oamenilor îi alienează și le blochează din start orice formă de împlinire individuală? Devine ea o lesă, suprimă instinctele primare și le obligă să se manifeste în alte zone distructive pentru umanitate, precum războiul sau inechitatea economică?
Această selecție de filme prezintă diferite stadii ale iubirii obsesive. Iubirea nebună este o iubire fără coerență obiectivă. Se prea poate să aibă o logică internă, dar pentru cei care nu sunt efectiv angrenați în această poveste de dragoste ea devine aproape de neînțeles tocmai pentru că suprarealismul este, într-o anumită măsură, un hiperrealism, reducând expresia la forma ei primară, mai puțin filtrată. Iubirea nebună iese din uzual și este adesea incomodă - e un „corp fără organe”, așa cum a fost teoretizat de Deleuze și Guattari; dar cei care intră în contact cu acesta devin mai conștienți de corpurile lor. Așa se explică, poate, iubirea care se împlinește doar în vis, sau doar în imaginație, pentru că realitatea exterioară nu o poate tolera. Așa se explică eliberarea prin explorarea limitelor sexualității, ca o formă de a transcende constrângerile culturale și sociale care reduc la cel mai mic numitor comun posibilitățile de trăire individuală, sau iubirea autodistructivă, mergând până la autoanihilare, ca o formă de trăire plenară coagulată într-un protest intim, constant restructurant, ce își poate găsi desăvârșirea doar în moarte.
Cele 19 filme alese de noi din patrimoniul cinematografic păstrat în Arhiva Națională de Filme aparțin unor epoci și culturi diferite și prezintă ipostaze multiple ale iubirii ieșite din sfera convenționalului, arătând o dată în plus că ea nu aderă la un timp și la un loc. Sunt filme în care iubirea e o forță transformatoare, o trăire ce stăpânește și copleșește, neținând cont de niciun factor exterior. Iubirea nebună este de multe ori o dragoste interzisă ce își transformă subiecții în proscriși ai societății. Cineaștii preocupați, de-a lungul timpului, de această temă au contribuit, conștient sau nu, la disecarea unor norme sociale restrictive și la schimbarea percepției colective asupra tuturor formelor de iubire posibile.
Programul „Retro Amour Fou” în luna martie, la Cinemateca Eforie:
Joi, 16 martie, ora 19:00
UN CHIEN ANDALOU / C INELE ANDALUZ (1929)
L' GE D'OR / V RSTA DE AUR (1930)
moderatori discuție: Teona Galgoțiu și Andrei Rus
Duminică, 19 martie, ora 19:00
CHIKAMATSU MONOGATARI / AMANȚII CRUCIFICAȚI (1954)
moderatori discuție: Ștefan Ristea și Andrei Voineag
Joi, 23 martie, ora 19:00
L’HISTOIRE D’ADÈLE H. / ADÈLE H. (1975)
moderatoare discuție: Irina Balcu și Liri Chapelan
Duminică, 26 martie
ora 17:00
MIKAËL (1924)
ora 19:00
MÄDCHEN IN UNIFORM / FETE ÎN UNIFORMĂ (1931)
moderatoare discuție: Laura Săvuțiu și Daiana Stănușoiu