Un studiu realizat de Mercer Marsh Benefits, în România, în luna aprilie, arată ce consideră angajații a fi benefic pentru ei, în timpul pandemiei de COVID-19 și ce bonusuri și-ar dori să primească din partea angajatorilor care vor să-i motiveze. Studiul „Companies reactions to COVID-19” a fost realizat cu participarea reprezentanților a 160 de companii din România, în perioada 1-10 aprilie 2020, și sintetizează măsurile pe care le-au luat organizațiile pentru siguranța angajaților, remodelarea modului de lucru și ajustarea politicii de remunerare și de acordare a beneficiilor, în contextul COVID-19.
Una dintre lecțiile pe care angajatorii le-au învățat, din criza economică anterioară, este că renunțarea la angajați poate să aducă falimentul, în scurt timp. Tocmai de aceea, foarte multe firme și-au făcut calculele astfel încât să-și păstreze angajații și să-i motiveze pentru a se asigura că vor putea produce în continuare, chiar dacă viitorul este incert. Studiul relizat în luna aprilie, în plin „lockdown”, arată că printre cele mai importante măsuri luate de multe companii din România se numără creșterile salariale planificate pentru acest an, pe care unele firme l-au aplicat încă din acea perioadă, altele au anunțat că urmează să le implementeze, în scurt timp. Un sfert dintre organizații au decis implementarea lor în a doua parte a anului și au declarat că așteaptă să analizeze evoluția pieței, în contextul economic. Doar 17% dintre organizațiile care au participat la studiu au declarat că plănuiesc să înghețe salariile și doar 3% dintre companii au luat în calcul scăderi.
Bonusurile nu sunt foarte mari
Stimulentele acordate angajaților au fost reorientate astfel încât să răspundă nevoilor imediate ale acestora, în situația fără precedent pe care o traversăm. Astfel, în contextul lucrului de acasă, beneficiile de „wellbeing” au devenit cele mai relevante. Pentru a suplini lipsa interacțiunii directe dintre angajați, organizațiile au implementat măsuri pentru menținerea sentimentului de apartenență la echipă: conferințe online pentru facilitarea comunicării, informări constante din partea managementului. În cazul companiilor care au planificat creșteri salariale pentru anul acesta, media creșterii pentru executives și middle management este de 5,2%, pentru specialiști este de 5,3%, iar pentru muncitori și personalul administrativ, de 5,8%. Firmele care au planificat scăderi salariale au luat în calcul tăierea cu 20% a veniturilor, pentru toate categoriile de angajați. Conform aceluiași studiu, doar 12% dintre companiile chestionate acordă beneficii suplimentare sau recompense pentru continuarea activității, în cazul angajaților care lucrează în continuare la sediile firmelor și derulează activități esențiale. Cele mai multe dintre companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă. În privința pachetelor de beneficii, cele mai multe companii au declarat că nu doresc să facă schimbări majore în planurile de bonusuri acordate angajaților.
Nu se renunță la angajați, în criză
Același studiu arată că 7 din 10 organizații și-au planificat menținerea numărului de angajați din perioada anterioară pandemiei și caută soluții pentru realizarea acestui lucru, în continuare. 15% din organizații aveau în calcul, în luna aprilie, chiar creșterea numărului de angajați. Doar 10% din cele 160 de organizații care au participat la studiu au confirmat că iau în calcul reorganizarea în perioada următoare. Ca de obicei, în situație de criză economică anunțată, primele tăiate au fost bugetele alocate pentru traininguri. Conform studiului, 42% din companii au diminuat bugetele, iar 10% din companii au eliminat total cheltuielile. În cazul teambuildingurilor, 30% din companii au scăzut bugetele, iar 36% din companii au eliminat aceste cheltuieli. S-a mizat, în schimb, pe asigurările de sănătate: 9 din 10 companii care acordau bonusuri sub forma asigurărilor de viață, sănătate sau în caz de accident și pensii private au hotărât să le acorde în continuare, fără a modifica bugetele pentru acestea. La fel și în cazul mașinii de serviciu.
Confortul a fost înlocuit cu siguranța
Măsurile frecvent implementate de companii pentru sporirea siguranței angajaților au fost posibilitatea de a lucra de acasă, pentru activitățile care au permis această măsură; anularea deplasărilor internaționale (96%); măsuri suplimentare pentru igienizarea și curățenia regulată a spațiilor de lucru (8 din 10 companii). De asemenea, 8 din 10 firme au oferit materiale de protecție (măști, mănuși, gel dezinfectant) angajaților; 7 din 10 companii au anulat călătoriile interne; 5 din 10 companii au modificat programul de lucru, iar 4 din 10 au implementat program alternativ, în echipe, pentru a diminua densitatea angajaților în spațiul de lucru. Specialiștii în HR remarcat apetitul în creștere, în contextul actual, pentru acordarea serviciilor de asistență a angajaților. Acest tip de servicii erau deja implementat în multe organizații, oferind posibilitatea angajaților de a contacta anonim consilieri care le oferă asistență și suport psihologic pentru a depăși momentele negative din punct de vedere emoțional prin care ar putea trece în această perioadă.
30% din companiile care și-au suspendat temporar activitatea sau și-au redus programul de lucru au plătit în continuare angajații la același nivel salarial, 14% au redus nivelul salariilor, proporțional cu diminuarea numărului de ore lucrate, iar 20% au implementat șomajul tehnic.