Jurnalul.ro Auto Care sunt cei mai buni autopiloți

Care sunt cei mai buni autopiloți

de Tudorel Muşat    |   

Euro NCAP a lansat un nou tip de teste. De această dată, protagonistul a fost sistemul de asistență Highway Assist. Surpriza cea mare a fost mult lăudatul autopilot de pe Tesla, de pe Model 3 mai precis, care a reușit să obțină un calificativ moderat, pe picior de egalitate cu cel folosit de Volkswagen Passat, Nissan Juke și Volvo V60. În top s-au situat, cu punctaj maxim, BMW Seria 3, Mercedes-Benz GLE și Audi Q8. Sistemul de pe Ford Kuga este singurul care a luat un „bine”. Ultimii clasați au fost piloții automați oferiți de Renault pe Clio și Peugeot.

 

Audi dispune de un Adaptive Cruise Assist. Manualul indică corect limitările capacităților sistemului. Informațiile sunt clare, iar Q8 oferă un afișaj head-up display care arată starea sistemului în linia vizuală directă a șoferului. Audi nu a echipat Q8 cu o cameră internă care să analizeze starea șoferului și se bazează doar pe feedbackul oferit de mișcarea volanului. Sistemul echilibrează direcția prin ghidarea benzii. Audi combină informațiile furnizate de hartă privind limita de viteză cu intrările camerei în timp real pentru a gestiona semnalele restrictive. Sistemul știe să adapteaze viteza pentru curbele și intersecțiile care urmează. Q8 răspunde în majoritatea scenariilor de testare ACC pentru a evita o coliziune și necesită intervenții AEB în cazul unui vehiculul oprit într-o situație critică, cum ar fi un accident. Șoferul este sprijinit printr-un sistem S-Bend pentru a rămâne pe banda de rulare. Vehiculul are un sistem Active Blindspot conceput pentru a preveni schimbarea benzii de circulație în cazul în care există vehicule adiacente. Nu există o funcție de asistență automată la schimbarea benzii. În cazul unui șofer care nu răspunde la feedbackurile transmise de mașină, Audi efectuează o oprire controlată pe bandă. Dacă radarul sau camera sunt blocate, Q8 oferă un avertisment în timp util și împiedică activarea sistemului.

 

Asistentul BMW

 

Driving Assistant Professional oferit de BMW prezintă cu exactitate funcționalitatea sistemului. Materialul promoțional și manualul indică corect limitările capacităților sistemului. Informațiile de stare sunt clare, iar Seria 3 oferă un afișaj head-up display. BMW a echipat Seria 3 cu o cameră internă, dar nu este utilizată pentru funcționalitatea testată în Driver Monitoring și se bazează doar pe feedbackul transmis prin intermediul volanului. Sistemul echilibrează direcția cu ghidarea benzii. Ca și Audi, BMW combină informațiile furnizate de hartă privind limita de viteză cu intrările camerei în timp real pentru a gestiona semnalele restrictive. Sistemul știe să anticipeze curbele și intersecțiile adaptând în mod corespunzător viteza. Seria 3 răspunde pentru a evita o coliziune în majoritatea scenariilor de testare ACC și necesită intervenții AEB în vehiculul oprit brusc. Sistemul de monitorizare a unghiului mort previne schimbarea benzii în caz de apropierea a altor vehicule. Dacă radarul sau camera sunt blocate, Seria 3 oferă un avertisment în timp util și împiedică activarea sistemului. BMW excelează la nivelul asistenței vehiculului, cu un nivel similar de implicare a șoferului, rezultând un sistem performant și echilibrat. Euro NCAP a testat cea mai recentă versiune a Driving Assistant Professional disponibilă în momentul testării. BMW poate îmbunătăți funcționalitatea sistemului de la distanță prin actualizări de software.

 

Ce are Mercedes

 

Active Distance Assist DISTRONIC cu Active Steering Assist oferit de Mercedes este descris exact și cu limitările pe care le are în cartea tehnică. GLE oferă un head-up display, dar nu e echipat cu o cameră internă care să monitorizeze starea șoferului pe baza mimicii. Sistemul știe să corecteze direcția în caz de părăsire nesemnalizată a benzii de rulare și poate anticipa curbele și intersecțiile adaptând în mod corespunzător viteza. Pentru a afișa limitările, Mercedes folosește harta de pe navigație și semnele citite de camera montată în parte frontală. GLE răspunde pentru a evita o coliziune în majoritatea scenariilor de testare ACC și necesită intervenții AEB în vehiculul oprit brusc. Este prevăzută și o funcție de asistență la schimbarea benzii. În cazul unui șofer care nu răspunde, Mercedes efectuează o oprire controlată pe bandă. Dacă radarul sau camera sunt blocate, GLE oferă un avertisment în timp util și împiedică activarea sistemului. Mercedes excelează la nivelul asistenței vehiculului cu un nivel similar de implicare a conducătorului auto, rezultând un sistem echilibrat și performant, este concuzia testelor.

 

Bun la Ford

 

Ford e singurul care a obținut un calificativ bun. Co-Pilot 360 este prezentat cu mai multe funcționalități decât este capabil sistemul. Kuga este și el echipat cu un afișaj de tip head-up display, dar informațiile privind starea șoferului sunt culese doar din analiza modului în care șoferul manevrează direcția. Sistemul nu poate adapta viteza pentru viitoarele caracteristici ale drumului, cum ar fi curbe și intersecții, dar folosește harta de pe navigație și camera video pentru a afișa limitările de viteză. Kuga răspunde pentru a evita o coliziune în majoritatea scenariilor de testare ACC și necesită intervenții AEB în cazul unui accident. Există un sistem pentru păstrarea automată a automobilului pe bandă și unul care monitorizează unghiul mort. Nu este disponibilă schimbarea automată a benzii. Ford efectuează o oprire controlată pe bandă dacă șoferul nu răspunde la avertismentele transmise de mașină. Ford Kuga oferă un nivel bun de asistență la vehicul, cu un nivel similar de implicare a conducătorului auto, rezultând un sistem bun și echilibrat, este concluzia EuroNCAP.

 

Unde a greșit Tesla

 

Marea surpriză a testelor a fost Tesla. Celebrul autopilot nu a convins agenția independentă europenă care are ca obiect de activitare siguranța circulației. Numele sistemului Tesla Pilot automat este inadecvat, deoarece sugerează automatizarea completă, scrie Euro NCAP. Materialul promoțional sugerează automatizarea, ceea ce ar putea duce la confuzie. Informațiile de stare sunt clare, dar Modelul 3 nu oferă un afișaj head-up display. În timp ce Tesla este echipată cu o cameră internă, dar aceasta nu este utilizat pentru monitorizarea șoferului. Acesta este supravegheat doar pe baza modului în care conduce. Tesla folosește informații privind limitele de viteză culese de pe hărțile de navigație, dar răspunde la semnalele limită de viteză variabile și temporare numai pe drumurile urbane. Sistemul adaptează viteza pentru caracteristicile viitoare ale drumului, cum ar fi curbele și intersecțiile. Modelul 3 răspunde pentru a evita o coliziune în toate scenariile de testare ACC și necesită intervenții AEB numai în cele mai critice teste. Șoferul este sprijinit prin S-Bend, rămânând centrat pe bandă la toate viteza de testare. Vehiculul are un sistem Active Blindspot conceput pentru a preveni schimbarea benzii de circulație în vehicule adiacente. De asemenea, este prevăzută o funcție de asistență la schimbarea benzii. În cazul unui șofer care nu răspunde, Tesla efectuează o oprire controlată pe bandă. Dacă radarul sau camera sunt blocate, Modelul 3 oferă un avertisment în timp util și împiedică activarea sistemului. Modelul Tesla 3 excelează la nivelul asistenței vehiculului, dar nu reușește să echilibreze acel nivel ridicat de asistență cu un nivel similar de implicare a conducătorului auto, ceea ce duce la o posibilă supraîncredere. Euro NCAP a testat cea mai recentă versiune de AutoPilot disponibilă în momentul testării. Tesla poate îmbunătăți funcționalitatea sistemului de la distanță prin actualizări de software over-the-air. Performanțe similare cu cele ale autopilotului de pe Tesla au mai înregistrat sistemele de pe Volvoo V60 și Travel Assist de la Volkswagen.

 

Avantaje

- scade riscul de accident

- îmbunătățesc ratingul Euro NCAP

- degrevează șoferul de sarcini

Dezavantaje

- necesită intevenția șoferului

- trebuie supravegheat

- crește prețul automobilului

 

CIFRE

- 2.665 euro, prețul lui Driving Assistant Professional de la BMW

- 2.000 de dolari, autopilotul standard de pe Model 3

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri