Jurnalul.ro Cultură Carte 9 cărți musai

9 cărți musai

de Florian Saiu    |   

Ai evacuat de pe noptieră volumele (devorate deja) care ți-au captat curiozitatea în ultima vreme? Ai făcut, așadar, loc pentru titluri noi? Uite, mai jos, câteva recomandări cinstite.

1. Istoria minciunii

Autor: Juan Jacinto Muñoz-Rengel

Traducere: Mioara Adelina Angheluță

Cartea lui Juan Jacinto Muñoz-Rengel este, în pofida tuturor așteptărilor, o îndrăzneață tentativă de a spune adevărul despre minciună, de a merge neobosit pe urmele ei până în cel din urmă loc în care se ascunde sau se arată. Căci uneori falsitatea este evazivă și obscură, dar în multe alte cazuri se expune înaintea noastră, asurzitoare și orbitoare. 

De-a lungul acestor pagini, autorul urmărește existența minciunii de la prima ei apariție în istorie - care coincide, poate, tocmai cu apariția istoriei însăși - până în prezent, când deține o poziție dominantă în societate. Țelul său este de a-i găsi adevăratul sens, de a ne arăta cum se poate uza și abuza de ea, de a descoperi legătura sa inextricabilă cu firea omenească. Dacă nu cumva și aceasta nu este decât o altă minciună.

O nestemată musai!

2. Infernala comedie

Autor: Emil Brumaru

Ilustrații: Felix Aftene

Editura: Polirom, 2024

(ediția a III-a)

„Emil Brumaru e unul dintre puţinii poeţi care-ţi dau certitudinea că sunt mari încă de la debut. Și totuși, celebritatea extraliterară și-a câștigat-o abia odată cu poemele «pornolirice». Îndrăznelile sale de limbaj au violentat pruderia de gust a cititorului nostru mediu. Încă tânără, literatura noastră e și excesiv de pudică - îi este aproape cu desăvârșire străină tradiţia marii literaturi erotice. Revoluţia - și șocul - pornolirismelor lui Emil Brumaru constă în aceea că el introduce definitiv corpul erotizat în literatura română. Nu e totuși întâmplător că sonetele acestea porno se cheamă Infernala comedie - ca și în cazul Divinei, e vorba tot despre o via purgativa prin care sufletul își regăsește inocenţa” (Radu Vancu).

3. Castelul din orașul meu

Autoare: Ioana Bâldea Constantinescu

Editura: Litera, 2024

În cartierul evreiesc al Bucureştiului, pe lângă un imobil galben, scorojit în eleganţa lui interbelică, se plimbă în fiecare zi un domn vârstnic şi cocker spanielul lui auriu. De peste drum, din spatele unei ferestre, drumurile lor sunt urmărite de micul Sebastian şi de părinţii lui. În jurul casei galbene, Castelul, cum e numită în cartier, anotimpurile, hortensiile, chipurile şi lumea se schimbă, iar promenada lui Hanno şi Spatzi rămâne singura ancoră de firesc într-un timp care nu mai este la fel. 

Una dintre legendele care explică prezenţa saşilor în Transilvania este Flautistul din Hamelin, culeasă şi transformată în basm de Fraţii Grimm. În Strasbourg-ul anului 1518, în mod inexplicabil, mai mulţi oameni dansează până mor de epuizare, într-o fervoare fatală, cunoscută drept „epidemia dansului”. Castelul galben din cartierul evreiesc le adună pe toate şi le leagă istoriile precum notele pe liniile unui portativ. Iar Hanno, Martha, Clara, Liese, Hanne, Sebastian şi chiar şi Spatzi se pun fiecare la locul lor, într-un „Bruder Jakob” care curge neîncetat. Chiar şi când cartea s-a terminat de mult.

4. Băiatul care a îmblânzit vântul

William Kamkwamba și Bryan Mealer

Editura: Corint, 2024

Traducere: Iordana Ferenț și Ștefan Ferenț

După ce o secetă cumplită a lovit micul sat din Malawi în care locuia William Kamkwamba, familia sa a pierdut toată recolta, rămânând fără nimic de mâncat ori de vândut. Îngrijorat, băiatul a început să studieze cărțile de știință din biblioteca satului, în încercarea de a găsi o soluție. Așa i-a venit o idee despre care credea că ar putea să schimbe pentru totdeauna viața familiei sale: să construiască o moară de vânt. Realizată din fiare vechi și piese de bicicletă, moara lui William a adus electricitate în propriul cămin și a ajutat familia să pompeze apa de care avea nevoie pentru a cultiva pământul.

Povestea lui William a fost ecranizată de Netflix.

5. Întoarcere în librăria Morisaki

Autoare: Satoshi Yagisawa

Editura: Litera, 2024

În Tōkyō există un cartier în care se află cel mai mare număr de librării și anticariate din lume. Se numește Jimbōchō, iar iubitorii de cărți pot găsi aici romane din epoca Meiji, cărți de artă, scenarii de teatru și hărți vechi. Dar nu doar atât: vânătorii de ediții princeps sau de romane cu autograf sunt la ei acasă aici, iar să-i vezi la lucru este un adevărat spectacol. În librăria Morisaki, un mic anticariat specializat în literatură japoneză modernă, nu încap mai mult de cinci persoane odată. Cărțile se înghesuie pe rafturi și invadează fiecare colț al podelei, iar când sosește un client, imediat apare de după tejghea proprietarul, unchiul Satoru. Recent, soția lui, Momoko, i-a dat o mână de ajutor, și adesea, în timpul liber, după serviciu, i se alătură și nepoata lui, Takako.

Pentru prima dată, fata nu se mai simte singură; pentru a-i ține companie există noi prieteni și noi ritualuri: festivalul anual din Jimbōchō, cafeneaua de după colț sau o vizită neașteptată. Pentru că o librărie, a descoperit ea, este populată cu multe povești, nu doar cele cuprinse în cărți, ci și cele ale cititorilor care o frecventează…

6. Carnete III

Autor: Albert Camus

Editura: Polirom, 2024

Traducere: Micaela Ghițescu

„Carnete III deschide, foarte discret, o fereastră spre experienţa traumatizantă a izolării şi a însingurării trăite de Camus, soldată cu o îndelungată stare de angoasă, ca urmare pe de o parte a atacurilor violente la care a fost supus după apariţia Omului revoltat, iar pe de altă parte a eşecurilor repetate cu care s-au soldat intervenţiile şi soluţiile lui pentru rezolvarea crizei algeriene. Tot în Carnete III, Camus lasă pentru prima oară şi câteva indicii legate de viaţa sa sentimentală complicată. Dar cele mai frumoase pagini, cele mai elocvente pentru afinităţile sale profunde şi pentru sensibilitatea sa sunt cele dedicate sejururilor prelungite în sudul Franţei, revederii Algeriei natale şi călătoriilor în Italia şi în Grecia mult visată, călătorii resimţite atât de om, cât şi de artist, ca tot atâtea imersiuni într-un fecund izvor de viaţă. Aici se reafirmă uimitor firea eminamente poetică a lui Albert Camus, temei al proiectelor sale de creaţie, pe care destinul, din păcate, nu l-a lăsat să le împlinească” (Marina Vazaca).

7. Simțire și cunoaștere

Autor: Antonio Damasio

Editura: Humanitas, 2024

Traducere: Alexandru Babeș

În ultimele decenii, pentru a răspunde la întrebarea ce este conștiința?, cercetătorii din sfera neuroștiințelor s-au axat pe studiul creierului și al rețelelor neuronale. Pentru Antonio Damasio, neurolog și filozof, căutarea unei definiții a conștiinței începe cu întrebarea cum se explică apariția ei. Acest mod de a pune problema conduce la rezultate surprinzătoare: fiind, de fapt, o extensie sau expresia cea mai rafinată a homeostaziei, conștiința depinde în bună măsură de structuri non-neuronale, iar relația dintre acestea și creier este rezultatul activității simțurilor. Ca atare, conștiința nu aparține exclusiv ființelor umane, dar nici nu poate fi concepută în absența simțirii, fapt care pune într-o perspectivă interesantă temerile noastre privind evoluția inteligenței artificiale.

De cercetat.

8. Ultimul vagon

Autor: Ángeles Doñate

Editura: Rao, 2024

Ikal are 11 ani, este fiul unui muncitor la calea ferată, iar visul lui este să devină profesor. O admiră pe Chica, numără trenurile cu Tuerto, visează cu Valeria, fetița unor țărani, și trăiește mii de aventuri cu Quetzal, câinele său. Cu toții sunt elevii lui don Ernesto la școala Malinalli Teneplat.

La granița pustietății, între câmpuri de pomi fructiferi și căruțe vechi, treizeci de copii descoperă viața datorită pasiunii unui profesor care și-a împletit destinul cu cel al acestor tineri. O fotografie alb-negru cu toți aceștia, uitată într-un dosar prăfuit la Ministerul Educației, va deveni, ani mai târziu, cea mai mare provocare din cariera lui Hugo Valenzuela, un strălucit inspector…

O călătorie ce nu pare a se încheia vreodată.

9. Silex

Autor: George Cornilă

Editura: Polirom, 2024

În urma unui accident, un scriitor încearcă să-și rememoreze viața, însă este incapabil să mai discearnă între faptele și persoanele reale și întâmplările și personajele din cărțile pe care le-a scris, le-a tradus și le-a citit. Cu vocea unui narator nesigur, ale cărui povești sunt mereu dezmințite, Silex înfățișează o istorie a fărâmițărilor interioare și o meditație amplă asupra memoriei, a identității‚ a imaginii pe care ne-o construim, a minciunilor pe care ni le spunem, a răului pe care ni-l facem unii altora sau nouă înșine.

Tulburătoare.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri