Jurnalul.ro Auto Ce este DPF și cum îl întreținem

Ce este DPF și cum îl întreținem

de Tudorel Muşat    |   

Poluarea este mare problemă a acestor zile. Cursa pentru electrificare este în plin avânt, dar raportul dintre automobilele nepoluante și cele pe combustibili clasici este infim. De-a lungul vremii au fost numeroase încercări de a reduce poluarea prin montarea unor filtre dedicate care să trateze noxele, în special la mașinile diesel.

 

Filtrul de particule, denumit DPF, este piesa esențială a acestui angrenaj. De el depinde fumul pe care îl scot mașinile pe motorină sau pe benzină, puterea motorului sau consumul de combustibil. Ce trebuie să facem ca să întreținem această piesă, obligatorie prin lege din 2009 la orice motor diesel, aflăm în cele ce urmează.


 

Filtrele de particule DPF (Diesel Particulate Filter) sunt instalate în principal la mașinile cu motor diesel, dar se pot găsi și la unele motoare pe benzină sub denumirea GPA Gasoline Particulate Filter. Filtrul este plasat în sistemul de evacuare a motorului. El este conceput pentru a curăța gazele de eșapament de particule. Cu ajutorul DPF, poluanții primari rezultați din arderea combustibilului eliberați în atmosferă n-ar trebui să depășească 15%. Gazele nocive emise de automobilele diesel sunt principala sursă de particule PM 2,5 și PM 10, periculoase pentru sănătate, și care contribuie la concentrația ridicată de smog în marile orașe. Începând cu anul 2009, orice autoturism care este marcat cu norma Euro 5 de poluare sau superioară trebuie să fie echipat cu un filtru de particule DPF conform reglementărilor europene în vigoare. DPF-ul are rolul de a filtra emisiile evacuate pentru a reține funinginea și depuneri de carbon eliminate de motor. Funinginea este depozitată într-un compartiment din sistemul de evacuare al motorului. În momentul în care acesta se umple, sistemul va trece printr-un ciclu de regenerare care implică arderea funinginei acumulate folosind o mică cantitate de combustibil și eliminarea gazelor rezultate. Acest proces reduce semnificativ nivelul de poluare a aerului, deoarece descompune substanțele poluante în substanțe chimice simple care sunt mult mai ușor acceptate în natură și care nu mai reprezintă un pericol pentru mediul înconjurător. 

 

Simptomele

 

Atunci când filtrul de particule este defect, e nevoie de o curățare profesională realizată cu echipamente de specialitate. Astfel se pot economisi sume considerabile de bani pe termen lung, deoarece prețul de înlocuire al unui filtru DPF poate depăși câteva mii de euro în unele cazuri.

Un DPF înfundat înseamnă, în general, o mașină mai puțin eficientă. Simptomele unui DPF înfundat pot îmbrăca mai multe forme. Indicatorul DPF se aprinde, semnalând că gazele de evacuare nu mai au pe unde să treacă în circuitul de eşapament, fiind blocate de orificiile înfundate ale filtrului DPF. În acel moment se poate observa o deteriorare a performanței mașinii prin pierdere de putere. Se va sesiza o funcționare semnificativ mai slabă a motorului. Pot apărea, de exemplu, salturi ale turației și consum crescut de combustibil. Funcționarea motorului intră în modul de urgență și semnalizează astfel în bord cu diverși martori.

 

Prevenirea înfundării

 

Filtrul de particule diesel se înfundă cu reziduuri din cauza acumulării unor cantități mari de cenușă. Aceasta se formează după arderea funinginei sau din cauza unei defecțiuni. Se poate întâmpla destul de des ca filtrul DPF să fie înfundat cu funingine care nu a fost arsă în procesul de regenerare. Pentru a preveni înfundarea filtrului de particule, în primul rȃnd, e necesar ca acestea să fie arse în mod regulat. Acest lucru este posibil numai atunci când filtrul a atins temperatura potrivită. Procesul de ardere necesită o deplasare constantă timp de aproximativ 10-15 minute la o viteză de 100-120 km/h. În funcție de modelul mașinii, procesul de regenerare a filtrului ar trebui să aibă loc la fiecare 600-900 km. Dacă o maşină pe motorină este utilizată doar în oraș şi împrejurimi, şi cum de multe ori stăm în ambuteiaje, cu şanse mici sau deloc de a accelera mult timp, trebuie să faceţi tot posibilul să mergeţi în exterior de două ori pe lună, astfel încât motorul să aibă șansa să funcționeze la turații mai mari, iar filtrul de particule să se curețe singur. 

 

Regenerarea

 

E important de știut că nu trebuie oprit motorul dacă descoperim că arderea funinginei a început în oraș, nu opriți motorul. Acest proces apare atunci când avem de-a face cu o turație crescută sau de o funcționare mai puternică a motorului. La unele mărci, ștergătorul de parbriz/ștergătorul din spate poate porni automat. Acest lucru se datorează faptului că mașina turează motorul pentru a crește temperatura și pentru a permite arderea funinginei acumulate în filtru. Dacă este posibil, e indicat să optăm pentru varianta de drum unde este permisă circulaţia cu viteză mai mare. Regenerarea întreruptă este primul pas către afișarea semnelor unui filtru DPF înfundat. Unele automobile, de fabricație mai recentă, au și funcţie de regenerare pe loc. Regenerarea se face când maşina stă pe loc într-o parcare şi motorul se turează automat la 1.400-1.600 rpm timp de câteva minute, până când se stinge martorul din bord. Putem ajuta mașina să nu ajungă în această situație prin schimbarea regulată a uleiului, efectuarea inspecțiilor periodice la timp și folosirea unui combustibili de calitate.

 

Curățarea

 

Dacă suspectați un filtru DPF înfundat, cel mai bine este să mergeți la un service. Calitatea service-ului în acest caz este importantă. Atelierele de reparații oferă regenerare forțată, adică arderea reziduurilor de particule solide prin conectarea mașinii la un dispozitiv special. O soluție mai bună, dar puțin mai scumpă, este regenerarea chimică. Aceasta restabilește eficiența până la 99%. Veți reuși, astfel, să obțineți dizolvarea oricărui tip de depunere de pe filtru, iar imediat după efectuarea procedurii, veți constata scăderi ale consumului de combustibil și creșteri ale performanțelor motorului. Curățarea perioadă a filtrului de particule poate avea ca rezultat la păstrarea lui în bune condiții. Operațiunea pleacă de la 250 de lei. Curățarea periodică a filtrului de particule al autoturismului este o alternativă mult mai rentabilă la cumpărarea unui filtru nou, care are un cost ce pleacă de la peste 1.000 de lei în cele mai bune cazuri și este mult mai scump pentru modelele de mașini premium, cu motoare mari, putând ajunge până la 15.000 de lei. Filtrul de particule al unui autoturism care parcurge cel puțin 15.000-20.000 km pe an se înfundă și se umple destul de repede.

 

Ce e ilegal

 

Unii șoferi apelează la anularea DPF-ului, deși acest lucru este ilegal. Pe piață există o multitudine de tipuri de kituri DPF, toate fiind compuse din soft și evacuare. Anularea se face prin eliminarea filtrului și anularea lui din soft. Evacuarea are rolul de a înlocui DPF-ul din punct de vedere fizic, în timp ce tunerul dezactivează software-ul prin configurarea codurilor de motor din ECU. Există și beneficii ale anulării DPF-ului. Pe lângă prevenirea deteriorării motorului de la înfundarea DPF, anularea lui mărește considerabil economia de combustibil, îmbunătățește puterea și performanțele motorului, dar și capacitatea de răspuns a acestuia. În momentul în care DPF-ul este înfundat sau uzat efectul imediat va fi o reducere considerabilă fluxul de combustibil. Prin anularea DPF-ului, fluxul de combustibil va fi mult mai constant și fluid, ceea ce va crește economia realizată de motor. Îndepărtarea filtrului de particule DPF este o operațiune ușoară, fără a fi nevoie de echipamente de specialitate sau cunoștințe avansate. Dacă ați scos DPF-ul și sunteți opriți în trafic de echipele mixte RAR-Poliție vă veți alege cu o amendă și veți rămâne fără talon și fără numere. Pentru a vă recupera documentele trebuie să treceți de inspecția RAR cu DPF-ul montat. Teoretic, fără DPF nu veți putea trece nici testul de noxe de la ITP.

 

- 250 de lei, curățarea filtrului de particule

- 1.500 de lei un DPF ieftin aftermarket

-  600-900 km, distanța la care se produce regenerarea filtrului de particule

 

Avantaje

- întreținerea regulată a DPF împiedică stricarea motorului

- regenerarea se poate face simplu

- defectul este indicat de martorii de bord

 

Dezavantaje

- înlocuirea DPF e costisitoare

- eliminarea filtrului de particule e ilegală

- un DPF înfundat scade performanțele motorului

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri