Oficialii europeni au introdus noi reguli pentru protecția mediului, deși companiile aeriene au luptat împotriva acestora. Operatorii care au zboruri în aeroporturi europene vor fi obligați să raporteze impactul climatic estimat al urmelor de vapori pe care le lasă aeronavele pe cer.
Rapoartele vor ajunge la Comisia Europeană, alături de o analiză a cantității de dioxid de carbon pe care o emit anual, potrivit Euronews.
Companiile aeriene se opun
Companiile aeriene au avut o companie de lobby împotriva noilor reguli, adoptate pe 30 august. Acestea au susținut că nu există îndeajuns de multe date științifice despre urmele lăsate pe cer.
Comisia Europeană a recunoscut că există „incertitudini inerente” despre impactul climatic al industriei aviatice, dincolo de emiterea dioxidului de carbon. Potrivit CE, „contribuțiile nete la încălzirea globală sunt cunoscute”. Noile cerințe de raportare pot aduce noi informații despre acest sector.
„Studiile au demonstrat că incertitudinea acestor efecte nu reprezintă un motiv suficient pentru a evita acțiunea,” susțin reprezentanții UE.
Aceste urme de vapori conțin oxizi de nitrogen, carbon negru și alte substanțe care pot afecta clima. În plus, ar avea un rol în prinderea căldurii, ceea ce are un efect asupra încălzirii globale.
Unele estimări sugerează că există o contribuție semnificativă la încălzirea globală, cel puțin din punct de vedere al emisiilor de carbon. Industria aviației ar reprezenta 2% din emisiile cu dioxid de carbon.
Noile reguli vizează și dârele lăsate de avioane pe cer. Mai multe ONG-uri au criticat excluderea anumitor zboruri lungi din legislație. Regulile vor intra în vigoare anul viitor. Vor viza zborurile între aeroporturile din Zona Economică Europeană, respectiv țările din UE, la care se adaugă Islanda, Norvegia și Elveția.
Nu toate zborurile europene sunt vizate de noua legislație
„Companiile aeriene care au zboruri lungi primesc tratament preferențial din partea UE din nou,” a declarat Krisztina Hencz, din grupul de lobby Transport & Environment. „Au luptat să submineze acțiunile și cercetarea legate de emisiile care nu includ dioxid de carbon. Și sunt recompensate pentru eforturile lor.”
„La finalul zilei, această propunere a fost creată pentru a înțelege mai bine problema emisiilor dincolo de dioxidul de carbon. Și acest efort a fost îngreunat,” a precizat Hencz, după ce UE a decis să fie investigate dârele lăsate pe cer de avioane.
Legislația a fost introdusă în urma unei reforme recente a sistemului EU ETS. în cadrul acestuia, unele companii pot licita pentru permisiuni pentru fiecare tonă de dioxid de carbon pe care o emit. În acest moment, prețul e de 70 de euro pentru fiecare tonă. Adică echivalentul cantității emisiilor unui singur pasager în timpul unei curse transatlantice dus-întors, potrivit useit.ro.