x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Schimbare pe piața anvelopelor din România. Un gigant japonez vrea să cumpere fabrica unui cunoscut miliardar ucrainean

Schimbare pe piața anvelopelor din România. Un gigant japonez vrea să cumpere fabrica unui cunoscut miliardar ucrainean

de Redacția Jurnalul    |    14 Mar 2025   •   14:00
Schimbare pe piața anvelopelor din România. Un gigant japonez vrea să cumpere fabrica unui cunoscut miliardar ucrainean

O corporație japoneză vrea să achiziționeze fabrica de anvelope pentru industria minieră și utilaje terasiere de la Drobeta Turnu Severin.

Fabrica a fost construită în anii ’70-’80 și este deținută în prezent de compania Euro Tyres Manufacturing SRL, care a intrat în faliment lînianuarie 2025, după circa 7 ani de insolvență.

La finalul anului trecut, Yokohama Rubber a transmis o scrisoare de intenție pentru achiziționarea activelor Euro Tyres Manufacturing, inclusiv platforma industrială de peste 19 hectare, notează  Profit.ro.

Licitație de la 35 milioane de dolari

Activele fabricii au fost scoase la vânzare prin negociere directă, cu posibilitate de supraofertare. Prețul de pornire este de 35 milioane de dolari plus TVA. Oferta include terenul de 19 hectare, 38 de clădiri industriale și administrative, hale de producție, echipamente și instalații de fabricare a anvelopelor.

Euro Tyres Manufacturing a încheiat anul 2023 cu pierderi de aproape 30 de milioane de lei, la o cifră de afaceri de 623.000 de lei și 31 de salariați.

Înainte de intrarea în insolvență, în 2018, compania a avut rulaje de zeci de milioane de lei și peste 600 de angajați.

În decembrie 2023, Euro Tyres Manufacturing avea datorii totale de aproape 45 milioane de lei, cei mai mari creditori fiind Eurotyre SA (16,7 milioane de lei) și Alton Media Group LLC (16,4 milioane de lei). ANAF a cerut falimentul pentru o creanță restantă de 5,55 milioane de lei, iar administratorul special al companiei și Alton Media Group LLC au solicitat amânarea pentru a permite finalizarea negocierilor cu Yokohama Rubber.

Administratorul judiciar a susținut, în ședința de judecată, că oferta japonezilor este serioasă dar necesită timp pentru finalizarea procedurilor administrative, respectiv bilanțul de mediu și aprobarea Comisiei de investiții străine. Instanța a respins amânarea, argumentând că debitorul a solicitat eșalonarea datoriilor abia la începutul anului 2025, după o amânare anterioară.

Corporația japoneză interesată de preluarea fabricii

Yokohama Rubber avea venituri anuale de peste 7 miliarde de dolari și un profit de peste jumătate de miliard de dolari în 2024. A fost fondată în 1917, deținefabrici pe toate continentele, dintre care 8 în Japonia. Este listată la Bursa din Tokyo și are ca principal acționar Nomura Asset Management, care controlează aproape 11% din capital.

Istoria fabricii de anvelope

Fabrica de anvelope a fost înființată în 1978 prin decret al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, iar lucrările au fost finalizate în 1983, cu echipamente japoneze. După Revoluția din 1989 a fost redenumită Rotras, privatizată și preluată de Tofan Group, ulterior listată la Rasdaq. În 2005, Rotras a intrat în insolvență, iar în 2006 în faliment.

În 2007 a fost achiziționată de o firmă americană a omului de afaceri Shimon Laber și redenumită Euro Tyres Manufacturing. CFabrica a fost repornită în 2009 cu circa 400 de angajați.

În 2012, o firmă offshore înregistrată în Insulele Virgine Britanice, Eurotyre SA, a acordat un împrumut de 197 milioane de dolari către Euro Tyres Manufacturing, devenind ulterior acționar majoritar.

Cine deține fabrica în prezent

Eurotyre SA este deținută de miliardarul ucrainean Ihor Kolomoiski și de partenerul său Ghenadi Bogoliubov.

Kolomoiski este unul dintre cei mai bogați oameni din Ucraina și a fost implicat în finanțarea postului TV care a produs serialul „Slujitorul poporului”, unde s-a remarcat actualul președinte Volodimir Zelenski. Kolomoiski este acum investigat de Serviciul de Securitate al Ucrainei pentru fraudă și spălare de bani.

În 2018, Euro Tyres Manufacturing a intrat din nou în insolvență, iar în 2020 a primit aprobarea pentru un plan de reorganizare. În 2024, compania nu a mai putut susține plățile către creditori iar în ianuarie 2025, ANAF a obținut intrarea acesteia în faliment. În timpul reorganizării, fabrica a achitat o creanță de peste 10 milioane de lei către sucursala cipriotă a PrivatBank, cea mai mare bancă din Ucraina înainte de naționalizare.

Inițial, PrivatBank a pretins de la Euro Tyres Manufacturing o creanță de peste 1 miliard de lei, reprezentând credite de 213 milioane de dolari acordate unor vehicule juridice offshore controlate de Kolomoiski și Bogoliubov. În 2019, instanțele românești au anulat ipotecile pe activele fabricii, iar creanța a fost ștearsă în 2020.

 

×
Subiecte în articol: anvelope japonia zelenski