Jurnalul.ro Special Anchete Fritz dă în țânțari cu 4 milioane €

Fritz dă în țânțari cu 4 milioane €

de Ion Alexandru    |   

​​​​​​​Primăria Municipiului Timișoara a contractat, fără licitație, prin negociere directă, servicii de deratizare, dezinfecție și dezinsecție, pentru care va plăti aproape 20,6 milioane de lei unei companii abonate la afacerile pe bani publici scoase la mezat de administrațiile PNL. Justificarea atribuirii directe este aceea a… schimbărilor climatice și a țânțarilor din România care pot infecta populația cu virusul West Nile. În aceeași zi, instituția condusă de Dominic Fritz a atribuit, în aceeași manieră, un alt contract, de aproape 47 de milioane de lei, pentru salubrizare și deszăpezire.

Prima afacere din acest set se referă la delegarea, de către Primăria Municipiului Timișoara, condusă de Dominic Fritz, de la USR, a serviciului de salubrizare pentru activitatea de deratizare, dezinsecție și dezinfecție pe domeniul public al municipiului Timișoara. Și, potrivit documentației de atribuire, este vorba despre un proces care va avea loc până la finalizarea procedurii de licitație publică și până la desemnarea unui nou operator, însă pe o durată nu mai mare de 16 luni.

În acest sens, municipalitatea a luat decizia să delege aceste servicii prin atribuire directă, fără publicarea în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice, în prealabil, a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare, iar modul de „selecție” a fost criteriul celui mai bun raport calitate-preț, din care prețul ofertei a cântărit în evaluarea autorității contractante în proporție de 80%, iar dotarea cu echipamente și utilaje, numărul utilajelor de mare capacitate, respectiv generatoarele de ceață caldă și rece, au cântărit 20% din această evaluare.

Justificarea negocierii directe

În data de 30 septembrie 2023, Primăria Municipiului Timișoara a desemnat câștigătorul acestei proceduri, respectiv compania ploieșteană SC Coral Impex SRL, pentru un tarif negociat, în baza contractului nr. 130//2023, la 17.301.302,85 de lei fără TVA, adică la 20.558.550,4 lei cu TVA inclusă (4.201.754 de euro).

Negocierea directă a fost justificată de către instituția condusă de Dominic Fritz prin „existența unei urgențe extreme, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă”, iar cauzele care au condus la o asemenea urgență extremă sunt mai mult decât interesante. Astfel, se arată că „în vederea asigurării continuității serviciilor de deratizare, dezinsecție și dezinfecție pe domeniul public al Municipiului Timișoara, până la finalizarea procedurii de licitație deschisă, ca măsură necesară din motive de extremă urgență determinată de schimbările climatice, nivelul neobișnuit de ridicat de precipitații și căldură au oferit condițiile ideale pentru țânțari ce au determinat apariția de alerte epidemiologice pe teritoriul României, ca urmare a infectării cu virusul West Nile, autoritatea contractantă aplică procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare (…), cu respectarea acelorași cerințe de calitate pentru prestarea serviciului, stabilite în caietul de sarcini aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Timișoara”.

Compania câștigătoare, abonată la contracte importante

SC Coral Impex SRL, compania care a primit acest contract, în condițiile și sub justificarea descrise anterior, este, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), deținută în calitate de asociat unic și administrator de omul de afaceri Alexandru Badea. Firma în cauză a fost reprezentată într-un litigiu la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), în legătură cu un contract scos la mezat de Primăria Brașov, condusă de un alt membru USR – Allen Coliban – de către Casa de Avocatură Cristina Trăilă, a deputatului PNL Cristina Trăilă.

Compania este, însă, câștigătoarea mai multor contracte puse la bătaie de administrații locale și chiar centrale controlate de PNL. Spre exemplu, Ministerul Finanțelor Publice a atribuit companiei respective, în 27 iulie 2021, la momentul în care chiar Florin Cîțu asigura conducerea interimară a instituției, un contract de 700.000 de lei fără TVA pentru dezinfectarea spațiilor unde și-au desfășurat activitatea angajații depistați cu Covid-19.

Numele SC Coral Impex SRL apare, însă, într-un raport de Audit al Curții de Conturi derulat la Primăria Municipiului Cluj-Napoca, la conducerea căreia se află liderul PNL Emil Boc. Acest raport din 2018 făcea referire la finanțele publice pe anul 2016 și scotea la lumină prejudicii de zeci de milioane de lei la Primăria Cluj-Napoca. Instituția a fost amendată pentru faptul că a efectuat plăți de 14 milioane de lei către SC Coral Impex SRL, pentru modul în care a primit o prelungire de contract pentru deratizare și dezinsecție.

În aprilie 2023, aceeași firmă a primit de la Primăria Municipiului Ploiești un contract de 59.782.132,37 lei fără TVA, pentru patru ani, iar, la data de 29 iunie 2023, SC Coral Impex SRL a încheiat cu Primăria Municipiului Brașov un contract pe 5 ani, în valoare de 52.738.585 de lei fără TVA.

Salubrizarea și deszăpezirea orașului, atribuite în aceeași manieră

Tot în data de 13 septembrie 2023, Primăria Timișoara a încheiat, în aceeași manieră, un contract privind delegarea de gestiune a serviciului de salubrizare stradală și deszăpezire pe domeniul public al Municipiului Timișoara. În acest contract, cu durata de 18 luni, intră spălatul și stropitul căilor publice din localitate, inclusiv colectarea și transportul deșeurilor de pământ și pietre provenite de pe căile publice la depozitele de deșeuri, precum și a deșeurilor provenite din coșurile stradale la depozitele de deșeuri și la instalațiile de tratare.

De asemenea, în contract intră și serviciile de curățare și transportul zăpezii de pe căile publice din localitate și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț.

Și de această dată, atribuirea afacerii a fost făcută prin negociere directă, fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare, invocându-se, din nou, existența unei extreme urgențe, determinată de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, fără a fi detaliate aceste evenimente.

Contractul a ajuns la compania Brantner Servicii Ecologice SRL, pentru un tarif negociat la 39.315.999.03 lei fără TVA, respectiv la 46.786.038,8 lei lei cu TVA inclusă (9.584.171,93 euro).

SC Brantner Servicii Ecologice SRL este deținută, în proporție de 90,25%, de către celebra companie austriacă Brantner România Holding GMBH. Împreună, cele două firme mai dețin capitalurile sociale ale societăților Brantner Imobiliare SRL și Compania de Salubritate Brantner Veres SA Cluj-Napoca.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri