Jurnalul.ro Ştiri Externe Europenii, la luptă cu giganții tehnologiei. Apple, principalul ghimpe în coasta UE

Europenii, la luptă cu giganții tehnologiei. Apple, principalul ghimpe în coasta UE

de Şerban Mihăilă    |   

Cu toate că 2024 pare deja un an dezastruos pentru marile companii ale UE din domeniul tehnologiei, lunile următoare ar putea aduce sfârșitul nemulțumirii generale a europenilor, deoarece blocul comunitar dispune de un nou arsenal juridic extrem de strict pentru a-i pune la respect pe titanii online din afara continentului.

Începând din august 2023, cele mai mari platforme digitale din lume se confruntă cu cele mai stricte reglementări din domeniul tehnologiei ale Uniunii Europene, în condițiile în care europenii nu dau semne că ar încetini aplicarea acestora.

Bruxelles-ul a obținut prima sa victorie majoră, după ce a obligat TikTok să elimine definitiv o funcție „care creează dependență”, din aplicația utilizată pe scară largă în Europa, în luna august, la un an după ce au început să se aplice normele de moderare a conținutului, în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale (DSA), elaborat de blocul comunitar.

Evenimentul s-a petrecut la sfârșitul unei perioade de șapte zile, la începutul verii, în care oficialitățile de la Bruxelles au emis decizii succesive vizând Apple, Meta și Microsoft. Potrivit liderilor europeni, vor urma și altele, până la sfârșitul anului 2024.

Măsurile luate de UE sunt consecința a două legi, DSA - care obligă companiile să supravegheze conținutul online - și Actul legislativ privind concurența (DMA) - care oferă marilor companii de tehnologie o listă a ceea ce pot și nu pot face în afacerile derulate pe continentul european.

De la intrarea în vigoare, în luna martie, a restricțiilor DMA, UE a exercitat presiuni asupra Apple pentru ca gigantul IT să dea înapoi într-o dispută cu compania Epic, producătorul celebrului joc Fortnite, în privința unui magazin de aplicații pentru jocuri.

„Comisia Europeană își face treaba: pune în aplicare DMA cu resurse limitate și într-un termen scurt, prin comparație cu cazurile interminabile de concurență.”, afirmă deputatul european Stephanie Yon-Courtin, care este preocupat de disputele digitale ale blocului comunitar.

Jan Penfrat, consilier politic principal în cadrul grupului pentru drepturile online EDRi, susține că schimbările sunt deja vizibile - DSA oferă utilizatorilor „dreptul de a se plânge”, atunci când conținutul este eliminat sau conturile sunt suspendate, sau DMA le permite să selecteze browsere și motoare de căutare prin intermediul ecranelor de alegere.

„Acesta este doar începutul!”, spune Penfrat, citat de AFP. El remarcă, de exemplu, că EDRi și alte grupuri au întocmit în iulie o listă a domeniilor în care Apple nu respectă DMA. „Ne așteptăm ca, în timp, comisia să se ocupe și de acestea.”, mai precizează el.

Teste de foc pentru Bruxelles

Apple este cel mai mare ghimpe în coasta UE, în calitate de principal critic al DMA, susținând că această legislație pune în pericol securitatea utilizatorilor.

În iunie, producătorul iPhone a devenit prima companie acuzată oficial de încălcarea normelor DMA și riscă amenzi mari, dacă nu acordă atenție învinuirilor care i-au fost aduse.

Apple a anunțat modificări ale App Store pe 8 august pentru a se conforma DMA, deși firmele mici de tehnologie din cadrul Coalition for App Fairness le-au catalogat drept „confuze”. De cealaltă parte, UE evaluează deocamdată schimbările anunțate de Apple.

Este prea devreme pentru a spune dacă Apple se va alinia la cerințele UE, dar un lucru este clar: Bruxelles-ul este pregătit de luptă.

Un alt test pentru prevederile noii legislații de care dispune blocul comunitar va fi platforma X, autoritățile europene de reglementare urmând să decidă încă de luna viitoare dacă fostul Twitter ar trebui să fie obligat să respecte DMA.

Normele DSA privind limitarea dezinformării și a discursului instigator la ură au provocat deja o ciocnire spectaculoasă între proprietarul miliardar al X, Elon Musk, și șeful digital al blocului comunitar european, Thierry Breton, creându-se perspectiva unor amenzi usturătoare sau a interzicerii totale a site-ului de către UE, dacă încălcările persistă.

Turație maximă

Margrethe Vestager, șefa Comisiei Europene pentru Concurență, a declarat că Bruxelles-ul turează „la viteză maximă”.

Obiectivul blocului comunitar este reducerea duratei investigațiilor în domeniul concurenței, care durau ani de zile, la maximum 12 luni, în cadrul oferit de DMA.

Companiile pot contesta însă amenzile sau deciziile în instanțele UE, ceea ce ar putea însemna ani de bătălii juridice ulterioare, susțin, pe de altă parte, avocații.

Iar dificultățile pot veni și din altă parte: Apple a declarat în iunie că va amâna lansarea noilor funcții AI în Europa, din cauza „incertitudinilor de reglementare”.

În acest context, Penfrat, de la EDRi, acuză Apple de alarmism, deoarece gigantul IT alege intenționat să dea vina pe UE pentru faptul că anumite funcții nu ajung în Europa, în scopul „de a pune presiune pe Comisie, forțând-o să nu fie prea dură în aplicarea legii”.

Crește presiunea

Independent de poziția Apple, marile companii de tehnologie nu sunt mulțumite de acțiunea DMA de până acum.

„În loc să anunțe posibile măsuri punitive prin prisma unei posturi politice afectate, aceste anchete din cadrul DMA ar trebui să se concentreze pe promovarea unui dialog deschis între Comisia Europeană și companiile în cauză.”, afirmă Daniel Friedlaender, șeful grupului de lobby din domeniul tehnologiei CCIA Europe, citat de AFP.

Fără a fi descurajate, oficialii de la Bruxelles cresc însă presiunea.

În plus față de eventualele noi restricții ale DMA privind X, UE ar putea adăuga în curând Telegram pe lista sa de platforme „foarte mari”, cum ar fi WhatsApp, care se confruntă cu cele mai stricte norme ale DSA.

UE dorește acum ca niciun colț al sferei digitale să nu rămână neatins. Noua legislație include și domeniul critic al inteligenței artificiale. 

Oficialii europeni analizează în prezent acordurile dintre giganții IT și dezvoltatorii de inteligență artificială generativă, cum ar fi Microsoft și legătura sa - de 13 miliarde de dolari - cu OpenAI, producătorul ChatGPT.


 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri