La Timișoara, FEST-FDR2019 este în plină desfășurare. Dacă ziua de marți, 5 noiembrie, a stat sub semnul micilor adevăruri care ne schimbă viața prin trei spectacole - incitantul spectacol al Teatrului Național din București, 50 de secunde de Daniel Oltean, în regia lui Eugen Gyemant, fermecătorul spectacol al Naționalului clujean, Povești de dragoste la prima vedere după Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Ana Blandiana, în regia lui Tudor Lucanu și, nu în ultimul rând, Această Sonia de Lia Bugnar, tulburătorul spectacol al Teatrului Luni, ziua de miercuri, 6 noiembrie, a oferit publicului FEST-FDR două noi perspective, extrem de diferite. Astfel, după comedia semnată de Bogdan Theodor Olteanu și Adrian Nicolae, Taximetriști, o producție a Teatrului Apollo 111, a venit rândul unui adevărat tur de forță cu Legături primejdioase după Laclos, în regia lui Cristi Juncu, un spectacol al Teatrului Mic din București.
Cea de-a cincea zi a festivalului a debutat cu prima dezbatere FEST-FDR, intitulată Om și personaj: Valmont din „Legături primejdioase”, o inspirată întâlnire cu publicul a actorului care întruchipează acest personaj, Florin Piersic jr., în jurul unor teme care au modelat istoria de-a lungul secolelor, discret – sau mai puțin discret - camuflate în spatele istoriei oficiale.
Tot astăzi, 7 noiembrie, de la ora 18, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara, FEST-FDR programează Medea’s boys, o producție Teatrul Apollo 111, un spectacol necesar pentru o societate în care discriminarea de gen a dominat întotdeauna viața, în toate aspectele ei. Medea’s boys, pe un text de Ionuț Sociu și fragmente din Medeea de Euripide, în regia lui Andrei Măjeri, demontează legenda Argonauților și, plecând de la acest pretext / context cultural, aduce în discuție, cu mult umor și egală luciditate, vulnerabilitățile bărbaților, machismul, patriarhatul și misoginismul.
De la ora 20, la Sala 2, publicul are ocazia unei întâlniri cu unul dintre marile texte ale lumii, un titlu care nu mai are nevoie de nici o prezentare: Cântăreața cheală de Eugène Ionesco, în regia unui tânăr și talentat regizor, câștigător al premiului UNITER, Radu Iacoban. Spectacolul este o producție a Teatrului „Maria Filotti” din Brăila.
Ziua de joi se încheie cu spectacolul În numele Tatălui de Robert Bălan, a cărui reprezentație este programată la ora 21, în Studio „Uțu Strugari”. Spectacolul, produs de Asociația Art No More din București, atinge un subiect acut în societatea românească. După cum afirmă realizatorii, „A vorbi despre religie și identitate religioasă într-un moment în care a fi religios echivalează cu a susține public o agendă politică cel puțin controversată este un act de curaj. A împacheta confesiunile și opiniile și amintirile unei vieți religioase intense și active, cu bune și cu rele, într-un spectacol de teatru este atât un prilej de asumare a religiei ca dimensiune esențială a vieții private, cât și un start al dialogului.”
Vineri, 8 noiembrie, publicul FEST-FDR se reîntâlnește cu trupa Teatrului Național din Timișoara, care intră în festival cu două spectacole. Astfel, de la ora 20, la Sala 2 are loc reprezentația spectacolului Timișoara. Capăt de linie de Peca Ștefan, regia Ana Mărgineanu. Timișoara. Capăt de linie propune o aventură fascinantă, stranie și comică prin istorie: transformă poveștile oamenilor care au trăit în Timișoara sau care doar au vizitat-o, într-o pastilă pentru memorie, descifrând – încercând să descifreze – visele și așteptările unor oameni legați între ei prin fire invizibile, unele genealogice, altele ale hazardului, cele mai multe ale imaginației și legendei.
Tot vineri, de la ora 21, la Studio „Uțu Strugari” are loc reprezentația spectacolului Cercurile
Încrederii de Radu Popescu, în regia Mihaelei Lichiardopol, un spectacol despre maturizare, nu doar a unor tineri puși în fața unor alegeri prea grele pentru puterile lor, ci, mai cu seamă, maturizarea unei societăți care trebuie să-și protejeze tinerii și să găsească formulele potrivite pentru a-i pregăti exact pentru a face față unor astfel de alegeri.