Electric Castle are 36 de angajaţi permanenţi, iar în perioada februarie-iulie numărul oamenilor care lucrează pentru festival ajunge până la un vârf de 1.000, ceea ce include colaboratori şi sute de voluntari.
Festivalul de muzică Electric Castle are un buget de 9 milioane de euro pentru ediţia din 2024, a zecea din istoria evenimentului, iar numărul de participanţi ar putea depăşi 230.000, a explicat Renate Roca-Rozenberg, PR manager, Electric Castle, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Anul acesta avem un buget de 9 milioane de euro, aproape jumătate din buget merge înspre zona de producţie şi artişti. Producţie înseamnă să construieşti în fiecare an de la zero un festival, mare parte din spaţiul pe care îl ocupă festivalul este un câmp în care noi organizăm, într-o filosofie urbană, un spaţiu în care zeci de mii de oameni trebuie în fiecare zi de festival să mănânce, să facă duş dacă stau în camping, să aibă toate facilităţile, iar după cinci zile totul se transformă din nou într-un câmp“.
Povestea Electric Castle a început în urmă cu mai bine de un deceniu, când Mihai Păun, acţionarul majoritar, şi grupul său de prieteni şi colaboratori au decis să treacă de la evenimente organizate în spaţii non-conformiste din Cluj – precum o fostă fabrică sau parcarea din subsolul stadionului – la organizarea unui festival, conform unui reportaj al revistei Business Magazin.
Prima ediţie a festivalului Electric Castle a avut loc în 2013, cu un buget de 500.000 de euro, 90 de artişti, aproximativ 32.000 de participanţi şi 4.000 de persoane în zona de camping. În anul următor numărul participanţilor s-a dublat, iar festivalul a continuat să crească.
Încă de la prima ediţie, organizatorii au semnat un acord cu fundaţia Prinţului Charles, care administrează castelul Banffy din comuna Bonţida, aflat la circa 30 de kilometri de Cluj-Napoca.
„Castelul Banffy nu era foarte cunoscut în perioada aceea nici măcar pentru clujeni. Colegii de la festivalul de film TIFF obişnuiau să facă în primul weekend de festival câte un eveniment sau câte o proiecţe acolo, dar cam acesta era singurul motiv pentru care ajungeai la Bonţida“, îşi aminteşte Renate Roca-Rozenberg.
Parteneriatul pentru domeniul castelului Banffy a stabilit încă de la început că un anumit procent din încasările festivalului este direcţionat către fundaţie, cu scopul restaurării monumentului istoric. În timp, fundaţia a atras şi alte fonduri, iar castelul a fost restaurat.
„Castelul s-a transformat foarte tare, la primele ediţii în clădirea propriu-zisă era o zonă în care nu permiteam accesul pentru că riscam să se prăbuşească. Castelul arată foarte bine acum, noi continuăm să contruibum, oamenii din pulic contribuie la rândul lor“.
Poate fi repetat acest parteneriat de la Electric Castle? Ar putea fi readuse la viaţă şi alte monumente istorice prin evenimente şi donaţii? Renate Roca-Rozenberg crede că da, însă monumentul nu trebuie să fie doar un decor al evenimentului.
„E puţin mai mult decât să faci un eveniment, trebuie să ai o viziune şi o ambiţie în direcţia asta. Nici noi nu am luat castelul doar ca un decor pentru festivalul nostru, ci încercăm să îl integrăm, să îi dăm o nouă identitate. Avem multe monumente care rămân simple decoruri pe care le vizitezi 5 minute. Câtă vreme rămâi la genul acesta de atitudine, cu sau fără un eveniment, nu vei salva monumentul respectiv. Poate îl vei restaura, dar nu va exista interes pentru el“.
În cazul Electric, castelul Banffy serveşte la fiecare ediţie drept proiect creativ. În ultimii doi ani, în interiorul castelului a fost organizat un „antimall“, unde diferiţi creatori locali, precum designerii vestimentari, vin să-şi expună colecţiile. Anterior, castelul a făcut parte dintr-un proiect „new media“ gândit de artişti din Europa, SUA şi Japonia.
La ediţia din 2024 sunt aşteptaţi peste 232.000 de participanţi pentru cele cinci zile de festival din perioada 17-21 iulie, iar line-up-ul cuprinde 11 scene cu peste 230 de artişti, cu nume precum Massive Attack, Queens of the Stone Age, Chase & Status Live sau Sean Paul.
„Anul trecut am avut 232.000 de participanţi pentru cele cinci zile de festival, anul acesta vom avea cel puţin atât, pentru că vânzările de bilete ne arată acest lucru. Nu urmărim neapărat să ne creştem numărul de participanţi, scopul nostru este ca fiecare ediţie să fie puţin mai bună decât cealaltă“.
Cifra de afaceri a companiei Festival Tickets Management, care organizează festivalul, s-a ridicat la 53 de milioane de lei în 2023, în creştere cu 15%, conform platformei Termene.ro. Acţionarii companiei sunt Mihai Păun (96%) şi Iulian Obogeanu (4%).
Electric Castle are 36 de angajaţi permanenţi, iar în perioada februarie-iulie numărul oamenilor care lucrează pentru festival ajunge până la un vârf de 1.000 de oameni, ceea ce include colaboratori şi sute de voluntari.
(sursa: Mediafax)