Deși puterea de cumpărare în România este sub media europeană, statul român aplică accize la carburanţi mai mari decât minimul impus de Uniunea Europeană. Această politică fiscală este explicată prin dorinţa dorinţa statului de a asigura resursele bugetare necesare pentru întreţinerea reţelei de drumuri, se precizează în raportul comisiei de lucru pe secţiunea petrol-gaze care lucrează la elaborarea viitoarei Strategii energetice a României. Deocamdată vedem doar că avem carburanţi supraimpozitaţi, că despre o reţea de autostrăzi nici nu poate fi vorba. Raportat la puterea de cumpărare am reuşit să avem cei mai scumpi carburanţi din Uniunea Europeană.
De fapt, adevărul este altul şi o spun chiar specialiştii în raportul menţionat. „Colectarea accizei la carburanți este mult mai ușoară decât a altor taxe și impozite. Dat fiind gradul relativ redus de colectare fiscală în România, raportat la nivelul european, este de înțeles strategia statului de a maximiza veniturile din taxarea carburanților (...)”, concluzionează specialiştii în raport.
Mai săraci, dar mai taxaţi
Prețul cu amănuntul al carburanților include accizele și taxele reglementate. Conform datelor prezentate de Comisia Europeană şi luate în calcul la elaborarea raportului comisiei de lucru pe secţiunea petrol-gaze, nivelul minim al accizei pentru carburanți folosiți în transporturi, stabilit la nivel european (la un curs de schimb valutar de 1euro = 4,5 lei), este de:
- 0,359 euro/litru (1,61 lei/litru) pentru benzină fără plumb;
- 0,330 euro/litru (1,48 lei/litru) pentru motorină; pentru uzul la scară comercială și în industrie, rata minimă a accizei este de 0,021 euro/litru (0,09 lei/litru);
- 0,064 euro/litru (0,28 lei/litru) pentru GPL; pentru uzul la scară comercială și în industrie, rata minimă a accizei este de 0,021 euro/litru (0,09 lei/litru);
În România pentru carburanții comercializați la pompă, acciza la motorină este de 1,93 lei/litru, la benzina fără plumb de 2,08 lei/litru, iar la GPL de 0,31 lei/litru. Pentru motorina folosită în industrie, respectiv de către operatorii de transport de persoane și de marfă, diferența între nivelul accizei minime și cea practicată în România este de 1,84 lei/litru. Situația este similară pentru carburanții cu alte destinații, precum încălzirea și gătitul.
Rafinăriile, în pericol
O altă concluzie a raportului este că rafinăriile româneşti riscă pe termen mediu şi lung să devină necompetitive în comparație cu cele din Orientul Mijlociu. România are în prezent o capacitate de rafinare operațională de aproximativ 12 milioane tone anual, în patru rafinării funcționale, în condiţiile în care cererea de produse petroliere este sub 9 milioane de tone.
Țiţeiul și gazul natural din producţia internă nu sunt ieftine, în măsură să facă ușor faţă concurenţei de pe piaţa internaţională. Exploatarea unor zăcăminte din Marea Neagră va avea un cost relativ ridicat, cu posibile probleme de competitivitate, raportul comisiei
Redevenţe nemodificate, dar taxe suplimentare pe profit
Specialiştii atrag atenţia Ministerului Finanţelor că viitoarele decizii privind investiţiile pe care le vor lua companiile vor fi condiţionate de politicile fiscale, mai ales că în ultimii ani statul român a impus peste noapte acestui sector tot felul de taxe şi impozite cu scopul creșterii veniturilor bugetare pe termen scurt. În prezent, Ministerul Finanțelor analizează oportunitatea introducerii unei taxe suplimentare pe profit pentru companiile cu activitate de producție a hidrocarburilor în România, compensată în anumită măsură prin deductibilitatea investițiilor, fără a modifica nivelul redevențelor prin noua Lege a redevenţelor care ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017.
O altă propunere formulată în cadrul sesiunii de lucru este introducerea titlului asupra unei cantităţi de gaz natural, care să poată fi acceptat şi utilizat de sistemul bancar ca titlu de valoare. Această practică ar spori capacitatea de îndatorare a producătorilor de gaz natural din România, pentru a investi, în continuare, în dezvoltarea sectorului.
Preţul benzinei de 95
Ţara Preţ (euro/l) Taxe (%)
Bulgaria 1 53
Polonia 1,01 62
Ungaria 1,09 56
Austria 1,1 59
România 1,1 57
Cehia 1,15 61
sursa: ec.europa. eu