Infractorii cibernetici apelează la numeroase metode prin care ţintesc colectarea ilegală de informaţii de la cei care se înghesuie să intre în febra cumpărăturilor pe durata evenimentului comercial 'Black Friday', organizat în România în perioada 18 - 20 noiembrie, atenţionează, miercuri, specialiştii Bitdefender, care au întocmit un Ghid specific destinat utilizatorilor de internet.
Potrivit sursei citate, infractorii cibernetici îşi sporesc şansele de succes ale tentativelor de înşelăciune prin ţintirea potenţialelor victime cu mesaje care prezintă produse cu reduceri substanţiale, ceea ce determină anumiţi utilizatori să încerce să le cumpere, ignorând aspecte precum reputaţia comerciantului sau siguranţa tranzacţiei.
În preajma debutului "Black Friday' în România, specialiştii în securitate cibernetică ai Bitdefender au dat publicităţii un Ghid destinat utilizatorilor de internet menit să-i atenţioneze cu privire la pericolele care îi pândesc în online.
Un prim avertisment este legat de identificarea şi ignorarea mesajele de phishing, prin intermediului cărora escrocii cibernetici folosesc cupoane de reduceri pentru a ademeni utilizatorii mai puţin vigilenţi. Practic, infractorii atrag utilizatorii cu pagini de shopping false şi îi păcălesc să divulge detalii de card în schimbul unor produse care nu vor ajunge niciodată la ei.
De asemenea, un alt sfat este să nu fie cumpărate produse promovate prin e-mail-uri nesolicitate, iar magazinele online din care urmează să se achiziţioneze unul sau mai multe produse trebuie să fie certificate SSL. În acest fel, o adresă de internet care începe cu HTTPS şi în care apare un semn 'lăcăţel' indică faptul că sunteţi pe o pagină securizată, dar magazinele online respectabile furnizează şi informaţii legate de identitate împreună cu certificatul SSL.
Specialiştii recomandă, totodată, să nu fie divulgat codul PIN în locul codului CVV (Card Verification Value) şi este de preferat să se utilizeze conexiunea de date mobile a telefonului sau tabletei pentru a face achiziţii online. În acest sens, sunt de evitat cumpărăturile online atunci când suntem conectaţi la o reţea wireless publică, deoarece terminalul poate fi interceptat.
'Dacă, totuşi, e neapărat necesar să faceţi asta, folosiţi o soluţie de plată dedicată, precum Bitdefender Safepay, pentru a vă conecta în siguranţa la contul bancar sau pe site-uri de plăţi online', precizează Bitdefender.
'Pe cât posibil, faceţi cumpărături online de acasă. Este riscant să cumpăraţi în timp ce sunteţi la serviciu, la bibliotecă, într-o cafenea, în laboratorul şcolii unde computerele pot fi folosite de alte persoane. Aceste sisteme pot fi monitorizate prin mecanisme de supraveghere. Asiguraţi-vă că folosiţi o soluţie de securitate care blochează şi reclamele periculoase. Menţineţi-vă întotdeauna browser-ul şi soluţia de securitate actualizate. Troienii bancari şi viruşii cu componentă de rootkit sunt ameninţări în creştere. Aceştia fură informaţii bancare, monitorizează tranzacţiile sau se autentifică în conturile bancare în timp ce stau ascunse în sistem. Verificaţi-vă regulat conturile în special înainte şi după tranzacţiile online, pentru a fi siguri că totul este în regulă', subliniază experţii în securitate cibernetică.
Utilizarea sintagmei 'Black Friday' este regăsită în articole publicistice ale vremii încă din secolul XIX, în Statele Unite ale Americii (SUA). Asocierea sărbătorii promoţiilor se face, la acel moment, cu criza financiară din 1869. Cea mai veche invocare cunoscută sub numele de 'Vinerea Neagră', care se referă la cumpărăturile făcute în cea de-a doua zi după Ziua Recunoştinţei, a apărut într-un buletin de relaţii publice din anul 1961. Numele şi originea sărbătorii sunt împământenite în Philadelphia.
În ianuarie 1966, se stabileşte definitiv titulatura de 'Black Friday', prin care se deschide oficial sezonul de cumpărături de Crăciun în centrul oraşului. Este momentul în care blocajele din trafic sunt masive, iar trotuarele devin neîncăpătoare.
La nivel mondial, ultima zi de vineri din luna noiembrie dă semnalul începerii promoţiilor de sărbători, originea zilei cu mari reduceri de preţ fiind în SUA, unde prima vineri de după Ziua Recunoştinţei marchează debutul cumpărăturilor pentru Sărbătorile de iarnă, iar retailerii oferă discounturi semnificative.
"Black Friday" a fost organizat pentru prima oară în România în 2011, iar 2015 a fost anul în care vânzările online le-au depăşit, pentru prima dată, pe cele tradiţionale, valoarea cumpărăturilor situându-se la peste 100 de milioane de euro.
Evenimentul dedicat cumpărăturilor din 'Vinerea Neagă' este anunţat, în acest an, de majoritatea retailerilor din România, în mediul online şi offline, pentru perioada 18 - 20 noiembrie, cu o săptămână mai devreme decât evenimentul tradiţional din SUA. AGERPRES