Jurnalul.ro Special Guvernul încearcă să scape de plata despăgubirilor pentru întârzierea trenurilor

Guvernul încearcă să scape de plata despăgubirilor pentru întârzierea trenurilor

La nivelul anului 2021 trenurile de călători au înregistrat întârzieri care au totalizat 3.487.509 de minute, ceea ce a însemnat 6 ani și jumătate.

Cea mai mare parte a minutelor de întârziere au revenit companiei de stat CFR Călători care operează și cele mai multe trenuri. Pentru anul trecut, se poate estima o creștere a timpului pierdut de călători în trenurile companiei, având în vedere că numărul trenurilor operate de ea a crescut cu 6%. Aceste întârzieri ar fi urmat să coste foarte scump companiile CFR Călători și CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, după ce începând cu data de 7 iunie trebuiau să plătească despăgubiri călătorilor. Guvernul vrea să obțină o derogare de la regulamentul UE privind plata despăgubirilor și să amâne acest termen pentru în anul 2030 în speranța că până atunci căile ferate vor fi în stare să ofere călătorii care să respecte mersul trenurilor.

Regulamentul European 782/2021 care va intra în vigoare de la 1 iunie prevede acordarea de despăgubiri pentru călătorii ale căror trenuri întârzie mai mult de 60 de minute. Din cauza materialului rulant învechit și a stării tehnice precare a liniilor feroviare, acordarea despăgubirilor va crea serioase probleme companiilor feroviare, dar neaplicarea regulamentului va atrage declanșarea unei proceduri de infringement. Pentru a evita o astfel de situație, Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de hotărâre de guvern prin care cere amânarea aplicării regulamentului până în 2030. Această opțiune este prevăzută și de regulament, care prevede ca termen-limită dat 7 iunie 2030. În acest caz, trebuie informată Comisia Europeană, iar statele care solicită derogarea vor trebui să explice motivele acordării ei, precum și măsurile luate sau preconizate pentru a se conforma obligațiilor care le revin atunci când derogările în cauză expiră.

La fiecare doi ani, organismele naționale de aplicare a legii publică, până la 30 iunie a următorului an calendaristic, rapoarte care conțin statistici cu privire la activitatea lor, inclusiv cu privire la sancțiunile aplicate. Rapoartele respective se publică pe site-ul de internet al Agenției Uniunii Europene pentru Căile Ferate. 

 

Ce despăgubiri se vor acorda

 

Conform prevederilor Regulamentului 782/2021 un călător va avea dreptul să-i fie acordată de către „întreprinderea feroviară o despăgubire pentru întârziere, în cazul în care se confruntă cu o întârziere între locul de plecare și cel de destinație finală menționate pe legitimația de transport sau pe biletul direct, pentru care costul nu a fost rambursat în conformitate cu articolul 18. Despăgubirea minimă pentru întârziere se stabilește după cum urmează:

-25 % din prețul legitimației de transport pentru o întârziere între 60 și 119 minute;

-50 % din prețul legitimației de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.

Valoarea despăgubirii pentru întârziere se calculează în funcție de prețul întreg pe care călătorul l-a plătit efectiv pentru serviciul în cazul căruia s-a înregistrat întârzierea. Atunci când contractul de transport are ca obiect o călătorie dus-întors, valoarea despăgubirii pentru întârziere fie la dus, fie la întors este calculată în raport cu prețul indicat pe legitimația de transport pentru segmentul respectiv al călătoriei. În cazul în care nu există o astfel de indicație cu privire la prețul segmentelor individuale ale călătoriei, compensația se calculează în raport cu jumătate din prețul plătit pentru legitimația de transport. În același mod, valoarea despăgubirii în caz de întârziere a unui serviciu care face obiectul oricărui alt tip de contract de transport care dă dreptul călătorului la efectuarea a două sau mai multe călătorii ulterioare este calculată în raport cu prețul întreg. La calcularea duratei de întârziere nu se ia în considerare o întârziere referitor la care întreprinderea feroviară poate dovedi că a survenit în afara Uniunii. De asemenea, în cazul în care operatorul feroviar se face vinovat de pierderea bagajelor sau deteriorarea lor va plăti despăgubiri călătorilor. Până la 7 iunie 2023, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care se stabilește un formular comun pentru cererile de despăgubire în temeiul prezentului regulament. 

 

Despăgubiri doar pentru cursele externe

 

În prezent, românii pot solicita despăgubiri companiilor de cale ferată de călători din România doar pentru întârzierea trenurilor care circulă pe rutele internaţionale. Pentru rutele interne, acestea urmau să se acorde începând cu anul 2024, după ce România a solicitat mai multe amânări pentru aplicarea acestei prevederi incluse în legislația UE (Regulamentului nr. 1371/2007). Ultima solicitare, a treia, pentru amânarea plății despăgubirilor, a fost obținută în 2019, pentru o perioadă de cinci ani, după care companiile feroviare urmau să fie obligate să le acorde. Explicația Guvernului pentru această ultimă amânare era că plata despăgubirilor ar crea pagube semnificative companiilor, același motiv fiind invocat și în proiectul noii hotărâri de guvern.

 

Rezultat financiar CFR Călători

 

An Profit/Pierdere (euro)

2021 - 55.122.452

2020 -71.752.093

2019 -32.596.803

2018 -16.737.257

2017 -4.074.508

2016 9.897.862

2015 6.417.857

2014 14.133.401

Sursa: risco.ro

 

Rezultat financiar CFR SA

 

An Profit/Pierdere (euro)

2021 -1.787.234

2020 -56.942.401

2019 -5.108.689

2018 2.121.163

2017 31.152.731

2016 101.340.444

2015 22.209.392

2014 1.765.098

2013 17.003.800

2012 29.240.183

Sursa:risco.ro

 

Siguranța pe calea ferată lasă de dorit

 

În 2022, Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a deschis 51 de investigații legate de accidentele feroviare, iar de la începutul anului 2023 au fost deschise 13 investigații. De asemenea, potrivit ultimului raport publicat de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), în 2021 pe calea ferată au avut loc foarte multe accidente. De exemplu, raportul amintește că s-au produs 97 de accidente semnificative, 24 de deraieri, 189 de accidente la nivel de trecere cu calea ferată, 96 de persoane au fost lovite. Concluziile majorității investigațiilor sunt că aceste accidente au fost generate de defecțiunile produse la materialul rulant și la infrastructura feroviară.

 

Materialul rulant la CFR Călători este foarte vechi

 

În prezent, situația materialului rulant operat de compania de stat CFR Călători este deplorabilă. Parcul de vagoane însumează 2.280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor, respectiv a obligației de serviciu public. De asemenea, parcul de locomotive al CFR Călători este de peste 1.080 unități, din care cel activ însumează doar circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: guvern cale ferata
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri