Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Idei de afaceri în agricultură, pentru toate tipurile de întreprinzători

Idei de afaceri în agricultură, pentru toate tipurile de întreprinzători

de Diana Scarlat    |   

Visul oricărui agricultor este să-și vândă produsele pe o piață de desfacere cu cele mai bune oferte. De la mic la mare, agricultorii își doresc să exporte sau să-și vândă produsele în marile magazine. Totuși, mulți ajung să piardă din exporturi, dacă prețul pieței este foarte mic, iar pentru a ajunge în marile magazine trebuie să asigure tot ceea ce prevăd contractele semnate cu acestea. Cea mai bună soluție pentru afacerile din agricultură este asocierea și identificarea pieței care se potrivește cel mai bine pentru fiecare producător în parte.

 

Dacă în cazul marilor producători agricoli piața de desfacere presupune doar orientare și negociere a unor contracte avantajoase, fermierii mici și mijlocii trebuie deja să se orienteze în funcție de anumite concepte de nișă. Cele mai noi idei de afaceri care îi ajută în special pe micii producători până la cei care fac agricultură tradițională, în propria lor gospodărie sunt concepte create după chipul și asemănarea consumatorului de alimente naturale, ecologice, iar aceste noi concepte sunt deja de succes. „ Bucate din vecinătate” și „Bucate din proximitate” sunt mici branduri care s-au dezvoltat în cadrul unor GAL-uri și lucrează cu producători din zone restrânse, pentru a face coșuri de produse pe care le livrează către clienții care vor să cumpere alimente proaspete. „Am început ca proiect pe fonduri europene, depus la GAL, și ne străduim să menținem și să promovăm consumul de produse locale și producătorii locali. Suntem în parteneriat cu mai mulți producători din zona Târnava Mare, dar suntem în continuare deschiși către noi parteneriate. Din august 2020, când se finalizează proiectul, trebuie să continuăm aceeași activitate, care să meargă în continuare, ca o afacere locală”, explică Anca Dalmasso, coordonator proiect „Bucate din Vecinătate”.

 

Este loc pe piață pentru toți agricultorii

Producătorii trebuie să respecte reguli ale DSV și anumite standarde de calitate. Micii crescători de  animale și cultivatori își pot vinde produsele către un grup țintă mai puțin numeros, dar suficient pentru o producție care nu va fi niciodată comparabilă cu cea a marilor ferme. Astfel, toate segmentele de piață au de câștigat, atât consumatorii, cât și producătorii, astfel încât nici marea producție și marea piață de desfacere nu vor fi afectate de aceste mici afaceri de nișă. În urma unor studii de piață, specialiștii din ONG-urile care implementează aceste proiecte au arătat că importurile, exporturile și marile magazine nu vor suferi nicio modificare în cifrele de vânzări, dacă aceste afaceri locale se vor înmulți, pentru că nu au același tip de clienți. Practic, se pot dezvolta micii producători, în timp ce toată piața mare a produselor agricole va rămâne neschimbată sau va putea înregistra creșterile firești, în funcție de alți factori care influențează consumul.

 

În general, oamenii preferă să livreze produse lactate, nu lapte crud, din mai multe motive: condiții de transport și valoarea adăugată. Dar s-ar putea găsi soluții, dacă oamenii ne vor cere și lapte proaspăt, în coșul de produse.

Anca Dalmasso, coordonator proiect Bucate din Vecinatate

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri