Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Începe „hârțogăraia” online. Operatorii de monede virtuale, cei din domeniul imobiliar și galeriile de artă trebuie să comunice „Spălării Banilor” activitatea desfășurată

Începe „hârțogăraia” online. Operatorii de monede virtuale, cei din domeniul imobiliar și galeriile de artă trebuie să comunice „Spălării Banilor” activitatea desfășurată

de Ion Alexandru    |   

Toți furnizorii de servicii pentru firme, cei care se ocupă cu schimbul de monede virtuale, administratorii temporari ai unor drepturi, furnizorii de portofele digitale, precum și cei care tranzacționează obiecte de artă, dacă oricare dintre activitățile desfășurate, inclusiv de intermediari, are o valoare mai mare de 10.000 de euro, trebuie să completeze, online, începând de la sfârșitul săptămânii trecute, un formular pe care să-l transmită Oficiului Național de prevenire și Combatere a Spălării Banilor.

Fără excepție, odată cu intrarea în vigoare a unui ordin al președintelui acestei instituții. Formularul conține datele de identificare, începutul, suspendarea și încetarea respectivei activități, iar dacă activitatea se află în plină desfășurare, data de la care a demarat. Termenul maxim pentru transmiterea acestor formulare este de 30 de zile de la emiterea ordinului, iar neconformarea conduce la amenzi de până la 10.000 de lei.

Este vorba despre Ordinul 145, emis, vineri, de președintele Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, Adrian Cucu, în 20 mai 2020 și care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, prin care se aprobă forma și conținutul notificării pe care trebuie să o completeze anumite entități, exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare, cu privire la începerea, suspendarea sau încetarea activității care intră sub incidența Legii privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.

O primă categorie de entități care trebuie să facă acest lucru sunt furnizorii de servicii pentru societăți sau fiducii. Conform definiției de specialitate, fiducia este o operațiune care presupune transferul temporar al unor drepturi sau al dreptului de proprietate asupra unor bunuri prezente sau viitoare, de la o persoană fizică sau juridică, către altă entitate. Aceste bunuri sau drepturi sunt administrate în interesul unui beneficiar, urmând ca la încetarea fiduciei să fie transmise beneficiarului.

Nu contează în câte tranșe se derulează operațiunea, ea trebuie notificată

A doua categorie de entități care trebuie să depună acest formular online sunt furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare, precum și furnizorii de portofele digitale. Însă în aceeași situație se vor afla agenții și dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce privește tranzacțiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 de euro sau mai mult.

Următoarea categorie se referă la alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri, dar doar dacă aceste tranzacții sunt în numerar, a căror valoare este egală sau mai mare de 10.000 de euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au legătură între ele.

Nu scapă de acest formular nici cei care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, dar și persoanele care desfășoară sau care administrează opere de artă, inclusiv intermediarii, atunci când această activitate este derulată în zone libere.

Ce conține notificarea

Potrivit Ordinului citat, această notificare se depune numai electronic, prin intermediul unei platforme a oficiului (notificari.onpcsb.ro), de către toate entitățile amintite mai sus. Scopul vizat este acela ca aceste entități să încarce pe respectiva platformă datele de identificare, datele de contact, datele de identificare ale entităților-mamă (dacă este cazul), tipul notificării (începere, suspendare, încetare a activității sau desfășurarea activității), activitățile pentru care se face notificarea, data de la care începe, încetează sau se suspendă activitatea, precum și data de la care este în desfășurare activitatea și statul de rezidență fiscală.

Acțiunea vrea să evite „retrogradarea” României la evaluarea Moneyval

Acest Ordin al șefului de la „Spălarea Banilor” a fost emis după ce, în cursul lunii aprilie a acestui an, Guvernul Ciucă a emis Ordonanța de Urgență 53/2022, pentru completarea Legii 129/2019. Iar motivarea adoptării acestei OUG a fost existența unei recomandări a Grupului de Acțiune Financiară, conform căreia statele trebuie să se asigure că aceste categorii de afaceri și profesiuni nonfinanciare „sunt supuse sistemelor eficiente de monitorizare”.

De altfel, în luna octombrie a anului curent are loc cea de-a patra rundă de evaluare „Moneyval”, România fiind evaluată cu privire la conformarea sistemului național de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului cu recomandările acestui Grup.

Prin acest sistem național se urmărește identificarea entităților care derulează activitățile supuse monitorizării, neîndeplinirea criteriilor de conformare putând, astfel, conform sursei citate, conduce la acordarea unui calificativ de neconformitate și la includerea României pe lista statelor cu deficiențe ale sistemului de combatere a spălării banilor și a combaterii finanțării terorismului.

Concret, toate entitățile enumerate anterior sunt obligate să transmită notificarea cerută în termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Iar nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri