Noile tehnologii şi-au făcut apariţia şi în sectorul turistic, care speră să profite de pe urma "minei de aur" a datelor personale online, prin intermediul unor camere de hotel automatizate şi personalizate în funcţie de preferinţele clienţilor şi unor ochelari de realitate virtuală care pot fi utilizaţi ca o broşură turistică, informează AFP.
În hotelurile viitorului, nu vor mai exista recepţionişti, ci o oglindă echipată cu funcţia de recunoaştere facială. După ce clientul a fost identificat, camera se adaptează instantaneu la toate dorinţele formulate de acesta în timpul procedurii de rezervare: temperatură, ambianţă luminoasă, reproduceri după Picasso sau Van Gogh în cadre digitale agăţate pe pereţi.
"Chiar şi broasca de la uşă este inteligentă: ea se deschide şi se închide prin aplicaţia Whatsapp din telefonul clientului", a explicat Carlos Mendez, directorul departamentului de inovare din cadrul companiei franceze de consultaţii tehnologice Altran, care a prezentat un astfel de prototip la Salonul internaţional de turism Fitur, organizat în această săptămână la Madrid.
Dacă unele dintre hoteluri propun deja versiuni cu funcţii mai simple, acea cameră, destinată hotelurilor de lux, integrează cele mai noi descoperiri din domeniul funcţiilor de recunoaştere vocală, permiţând de exemplu clientului să comande pizza în 40 de limbi.
Saltelele, echipate cu senzori, înregistrează cele mai mici mişcări ale clientului, permiţând angajaţilor hotelului să îi aducă cafeaua imediat după ce se trezeşte.
Dincolo de aspectul deosebit al acestor gadgeturi, inteligenţa artificială promite managerilor de hotel o cunoaştere extrem de intimă a clienţilor.
"Tehnologia ne va permite să cunoaşte nevoile clientului înainte ca acesta însuşi să fie conştient de ele", a explicat Alvaro Carrillo de Albornoz Braojos, directorul Institutului tehnologic hotelier din Madrid.
Această cunoaştere este întărită de datele personale furnizate în momentul rezervării pe internet, dar şi după ce clientul ajunge la hotel, graţie tehnologiei "beacon" - autorizată în anumite ţări - ce constă într-o baliză care permite detectarea locurilor în care se află telefoanele inteligente în hotel sau în oraş.
Algoritmi
Alimentaţi cu acele date, algoritmii programelor de inteligenţă artificială identifică obiceiurile clientului, pentru a-l fideliza oferindu-i o primire pe măsură sau vânzându-i produse suplimentare.
Dacă algoritmul "ştie că atunci când vii cu soţia ta la hotel, nu iei cina la restaurant, ci comanzi cina în cameră, el îţi va propune un meniu special în cameră şi o sticlă de şampanie. Dar dacă vii cu familia, îţi va propune o reducere la meniul pentru copii", a explicat Alvaro Carrillo de Albornoz Braojos.
În plus, aceste instrumente tehnologice pot să contribuie la îmbunătăţirea productivităţii în hotel.
"Toate cumpărăturile pot fi automatizate. De exemplu, dacă soseşte un grup mare de britanici, sistemul ştie că va trebui să comande mai mult bacon", a declarat Rodrigo Martinez, directorul cabinetului de consultanţă Hotel Servicers.
Producătorii unor gadgeturi high-tech în mare vogă, ochelarii de realitate virtuală (VR), încearcă să pătrundă şi ei în sectorul turistic. La standurile amenajate la salonul Fitur, cei interesaţi pot să "viziteze" astfel străzile din Marrakech sau să parcurgă o parte a traseului urmat de credincioşi în timpul pelerinajului spre Santiago de Compostella.
Pentru moment, "ne aflăm într-o fază încă incipientă. Deşi le prezentăm realitatea virtuală, profesioniştii din industrie spun 'ce minunăţie', dar nu o cumpără. Ea nu se află printre priorităţile marcate în bugetul lor de marketing", a explicat Marcial Correal, preşedintele Societăţii spaniole a agenţiilor de turism virtual, care promovează acest dispozitiv.
Lanţul hotelier Palladium, bazat în Baleare, s-a lansat totuşi în această aventură: managerii săi nu mai aduc broşuri pentru a-şi prezenta stabilimentele în faţa reprezentanţilor agenţiilor de turism, ci ochelari VR. Fişiere video sunt disponibile pentru fiecare hotel din grup, permiţând vizitarea camerelor, piscinelor şi restaurantelor.
"Agenţiile de turism cunosc mult mai bine hotelurile în acest fel şi ne-au spus că acest dispozitiv îi va ajuta să vândă mai uşor locurile de cazare", a declarat Ivan Corzo, directorul de marketing al diviziei pentru Europa a lanţului Palladium, asigurând că turiştii aprecizează posibilitatea de a vizualiza la scară reală camerele de hotel.
"E mult mai dificil să trişezi cu ochelari VR", a subliniat Cesar Urbina, reprezentant al agenţiei de realitate virtuală Iralta. Deşi ochelarii VR sunt disponibili la preţuri destul de accesibile (între 50 şi 600 de euro), fişierele video produse în realitate virtuală pot să coste de la 2.000 până la 150.000 de euro, a precizat el.
Oficiul pentru Turism din Maroc s-a declarat cucerit de noua tehnologie şi a realizat deja mai multe videoclipuri VR. "Turismul este asociat cu experimentul, cu sensibilitatea. Realitatea virtuală nu poate să înlocuiască gustul gastronomiei locale sau mirosul oceanului. Însă ea ne oferă dorinţa de explora mai mult", a declarat Siham Fettouhi, directorul de marketing al instituţiei menţionate.AGERPRES