Jurnalul.ro Auto Invazia din Ucraina cutremură industria auto

Invazia din Ucraina cutremură industria auto

de Tudorel Muşat    |   

După pandemie și criza de semiconductori, industria auto este lovită acum de războiul din Ucraina, care se suprapune peste criza energetică. Majoritatea producătorilor auto și-au anunțat retragerea de pe piața din Rusia și vor înceta să producă automobile acolo. Pe de altă parte, multe dintre materiile prime sau subansamble proveneau de la fabrici din Ucraina care acum sunt blocate sau distruse de bombardamente. Efectul va fi o reducere a ofertei producătorilor și o scumpire a automobilelor.

Potrivit unor estimări realizate de S&P Global Mobility, producția de automobile va scădea cu 5 milioane de unități în următorii 2 ani, din cauza războiului din Ucraina și a crizei de semiconductori. Astfel, în 2022 vor fi produse circa 81 de milioane de mașini. Multe piese și resurse importante precum cabluri, neonul, paladiul și platina provin chiar din Ucraina și Rusia. Neonul este folosit pentru fabricarea semiconductorilor, iar platina este un element de bază folosit la catalizatoare, pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon.

Pauză la Dacia

Din cauza cererii scăzute de cutii de viteze din partea uzinelor Renault din Rusia, Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia și-a suspendat activitatea pentru mai multe zile. Uzina de la Mioveni produce inclusiv componente (motoare și cutii de viteze) pentru fabricile Global Acces ale Renault Group, dar și pentru Nissan. Cutiile de viteze sunt trimise inclusiv în Rusia, acolo unde gigantul francez Renault are două uzine a căror producție a fost oprită. Constructorul auto rus Avtovaz, o subsidiară a grupului Renault-Nissan, şi-a trimis angajaţii într-un concediu plătit timp de trei săptămâni, din cauza lipsei de componente importate. Grupul auto a precizat că trimiterea angajaţilor în concediu va permite companiei „să acumuleze componentele necesare pentru a asigura o funcţionare mai stabilă, începând cu data de 25 aprilie, a uzinelor de la Togliatti şi Izhevsk”, care au oprit activitatea la începutul lunii martie.

Grupul auto Renault, proprietarul Dacia, are o expunere deosebită pe Rusia. Renault deţine un pachet de 68% din acţiunile Avtovaz, producătorul automobilelor marca Lada din perioada sovietică. În total, Renault depinde de Rusia pentru aproximativ 10% din veniturile sale, ceea ce înseamnă că are cea mai mare expunere pe această piaţă, comparativ cu alţi mari producători auto internaţionali. Avtovaz deține și cea mai mare fabrică de profil din Rusia, la Togliatti, cu o capacitate de producție de circa 1,1 milioane de automobile în total. Momentan, la Togliatti nu vor avea loc schimbări drastice, deși reprezentantul grupului din Rusia, Nicolas Maure, a declarat că e posibil ca anumite linii de asamblare să fie puse pe pauză chiar și acolo, în viitorul apropiat.

BMW oprește tot

Spre deosebire de Renault, alți giganți auto au luat măsuri radicale respectând la sânge sancțiunile UE.
BMW a anunțat oficial că va înceta să mai producă mașini la uzina sa din Rusia, ca urmare a declanșării conflictului în Ucraina. De asemenea, constructorul bavarez va opri și livrările de mașini și componente către această țară. „Condamnăm agresiunea împotriva Ucrainei și urmărim evenimentele cu foarte multă îngrijorare și consternare”, a declarat un purtător de cuvânt BMW pentru publicația The Wall Street Journal. Chiar înainte ca războiul să înceapă, BMW a încheiat un parteneriat nou cu Avtotor, care trebuia să dureze până în 2028. Conform planului inițial, uzina de la Kaliningrad trebuia să fie îmbunătățită pentru a acomoda un ciclu de producție complet și s-ar fi renunțat la asamblarea kit-urilor SKD aduse din afara Rusiei.

Războiul lovește hibridele

Grupul Volkswagen și-a încetat câteva zile producția la două uzine din Germania, ca urmare a opririi furnizării de componente din Ucraina. La uzinele din Zwickau și Dresda a fost oprită producția modelelor electrice Volkswagen ID, inclusiv modelul ID.5. Audi a anunțat și el că va opri comenzile pentru modelele hibride cu încărcare la priză în Europa, ca urmare a războiului din Ucraina. Din cauza problemelor cu lanțurile de aprovizionare, și producția unor modele importante va fi oprită temporar. „Datorită cererii mari, precum și a unor restricții cauzate de situația de aprovizionare, volumul de producție pentru modelele Audi PHEV din 2022 este deja epuizat”, a declarat un purtător de cuvânt Audi. Mai mult, VW a anunțat sistarea comenzilor pentru versiunile hibrid plug-in ale modelelor Golf, Tiguan, Passat, Arteon şi Touareg, iar livrarea comenzilor deja plasate ar putea să nu aibă loc anul acesta.

Lovitura coreeană

Grupurile Hyundai și Stellantis au anunțat că vor opri livrările de mașini noi în Rusia, precum și fabricile din această țară. Stellantis deține o uzină la Kaluga, acolo unde sunt construite mai multe vehicule comerciale: Citroen Jumpy, Peugeot Expert și Opel Vivaro. Declanșarea conflictului nu este o veste deloc bună pentru grupul multinațional, deoarece acesta avea intenția de a transforma uzina de la Kaluga într-un hub de export important pentru aprovizionarea cu motoare și modele către piețele din Europa, America Latină și Africa de Nord.

Grupul Hyundai, care include și mărcile Kia și Genesis, a sistat livrările și fabricile sale din Rusia. Grupul din Coreea de Sud producea aproximativ 230.000 de mașini pe an la fabrica sa din Sankt Petersburg.

Rusia, fără anvelope

Într-un comunicat oficial, Bridgestone a anunțat că a oprit producția la uzina din Ulyanovsk, acolo unde sunt angajați peste 1.000 de oameni. De asemenea, compania nu va mai livra anvelope noi către Rusia.

Porsche va construi, împreună cu cei de la Pixar, un 911 unicat, inspirat de personajul Sally Carrera din filmul „Cars”. Mașina va fi vândută la licitație, iar banii vor fi donați pentru ajutorarea mamelor și copiilor care au fugit din calea războiului din Ucraina. Mașina va avea o serie de elemente exclusive, inclusiv tatuajul personajului Sally din „Cars”, și, s-ar putea, chiar o transmisie manuală.

 

Cifre

 

  • 10% din veniturile Renault provin din fabricile și comerțul cu Rusia
  • 2,6 milioane de automobile mai puține în 2022
  • 34 de fabrici auto, active în Rusia în 2021
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri