Achiziția de mașini noi pentru Poliția Română a fost plănuită, încă din vara anului trecut, când IGPR a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin intermediul căruia făcea cunoscută intenția de a organiza o licitație deschisă, în vederea contractării unor mijloace auto pentru care a pus la bătaie un buget de nu mai puțin de 44.495.000 de euro fără TVA, respectiv de 52.949.050 de euro cu TVA inclusă.
Procedura de achiziție s-a dovedit a fi mult mai anevoioasă decât se aștepta autoritatea contractantă, în final, din cele 12 loturi ale acordului cadru, rămânând în joc doar două. Este vorba despre un lot care cuprinde până la 300 de autovehicule pentru muncă de circulație, la care se adaugă încă un lot care vizează achiziția a până la 400 de autovehicule pentru ordinea publică, valoarea maximă estimată de Poliția Română pentru cele două loturi fiind, potrivit anunțului de atribuire citat, de 16.100.000 de euro fără TVA.
La această licitație, pentru fiecare dintre cele două loturi în cauză, a fost primită o singură ofertă, iar, la data de 16 ianuarie 2023, IGPR a încheiat cu SC Renault Commercial Roumanie SRL contractul nr. 480466/2023, în valoare finală de 15.780.000 de euro fără TVA, respectiv de 18.778.200 de euro cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă că, în medie, prețul de achiziție al fiecărei mașini, din cele 700 aferente celor două loturi, se ridică la aproximativ 26.826 de euro.
Motoare termice
Și, nu, nu este vorba despre mașini Hybrid sau, nici atât, despre mașini electrice, așa cum este trendul la nivel european, ci despre mașini obișnuite, care consumă benzină și motorină. Astfel, din caietul de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, aflăm că situația actuală a înzestrării cu mijloace tehnice a structurilor Poliției Române este grevată de o serie de neajunsuri generate de deficitele importante la mai multe categorii de vehicule. „Având în vedere faptul că mijloacele de mobilitate tehnică aflate în dotare sunt supuse permanent uzurii fizice și morale, măsurile practicate pentru realizarea înzestrării au asigurat doar parțial necesarul de autovehicule la nivelul unităților, deficitele importante perpetuându-se de la un an la altul”, se arată în acest document.
În acest sens, cele 400 de autovehicule pentru Ordinea Publică pe care le-a cumpărat IGPR sunt autoturisme din categoria M1, cu lungimea de 4,3 metri, pe motorină, cu norma de poluare Euro 6, iar puterea motorului este de minimum 80 Kw. Vehiculele au tracțiune integrală 4X4, iar viteza pe care o pot atinge trebuie să fie de minimum 130 de kilometri pe oră.
În ceea ce privește cele 300 de autovehicule pentru munca de Circulație, și acestea sunt din categoria M1, de 4,3 metri lungime și 1,6 metri înălțime. De data aceasta, însă, este vorba despre mașini pe benzină, cu o putere a motorului de 110 Kw, cu tracțiune integrală. Toate mașinile trebuie să vină dotate cu o colanțare pe o suprafață de maximum 40%, cu imprimarea „Poliția Română” și să dețină sisteme acustice și vizuale de semnalizare.
Buget uriaș pentru înzestrarea parcului auto
Poliția nu s-ar fi rezumat doar la aceste 700 de mașini noi. Spre exemplu, acordul-cadru ar fi trebuit să mai cuprindă 100 de autovehicule destinate transportului câinilor, pentru care a fost pus la bătaie un buget de 2.000.000 de euro fără TVA. De asemenea, a mai fost alocat un buget de 850.000 de euro fără TVA pentru 50 de autoutilitare, la care se adaugă un buget de 4.800.000 de euro fără TVA pentru 100 de laboratoare criminalistice VAN.
Mai mult. IGPR era dispus să achite 15.900.000 de euro fără TVA pe 300 de autovehicule pentru transportul efectivelor de intervenție, 1.105.000 de euro fără TVA pentru 17 autovehicule pirotehnice și 3.740.000 de euro pentru 85 de autovehicule de intervenție. Toate aceste loturi au fost, însă, anulate administrativ, la data de 31 august 2022.
Afacerea Loganurilor de 70.000 de euro și o megaavansare în grad
Reamintim că, în anul 2007, Poliția Română s-a aflat în centrul unui scandal uriaș, legat de achiziția a 6.000 de autoturisme Logan, de 70.000 de euro fiecare, dotate cu tehnică specială, cumpărate de la o firmă pe nume Ager Leasing IFN SA, aparținând omului de afaceri Mihail Bogdan Savin. Contractul, în valoare de 70 de milioane de euro, a fost semnat în 2006, dar s-a derulat efectiv în prima parte a anului 2008. La vremea respectivă, autorităţile vorbeau despre un prejudiciu adus statului de acest contract în valoare de 10 milioane de euro. La acel moment, Corpul de Control al ministrului de Interne l-a anchetat pe comisarul Ion Peligrad, cel care s-ar fi ocupat în mod special de notele de fundamentare şi de criteriile pe care trebuia să le îndeplinească firma ce urma să fie aleasă să achiziţioneze şi să perfecţioneze maşinile Poliţiei.
Ei bine, numele lui Ion Peligrad a revenit în actualitate, pe data de 1 decembrie 2022, când președintele Klaus Iohannis l-a avansat pe acesta în gradul de chestor principal de poliție, aferent gradului militar de general cu două stele.