Ministerul Justiției a simplificat procedurile necesare pentru a putea înființa o asociație sau o fundație. Pentru rezervarea denumirii, care reprezintă primul pas în seria de proceduri birocratice, nu este nevoie ca o persoană să se deplaseze la sediul Ministerului, pentru a depune o cerere – așa cum, în mod eronat, se crede. Chiar și unii specialiști care se ocupă de înființarea ONG-urilor sunt greșit informați. De fapt, documentele se pot trimite și prin e-mail.
În vederea rezervării sau prelungirii denumirii pentru înființarea unnei asociații sau a unei fundații, este necesară completarea unei cereri al cărei model se poate găsi și descărca de laInternet, în Anexa nr. IX la Ordinul Ministrului Justiție nr.954/2000, modificat și completat prin OMJ nr. 2534/2012. După ce se completează cererea, trebuie să se plătească o taxă pentru rezervarea numelui ONG-ului, în valoare de 36 de lei, respectiv 18 lei pentru prelungirea valabilității dovezilor de disponibilitate. Apoi se anexează dovada achitării tarifului. Taxa se poate plăti prin orice mijloc – adică la casierie, la Poșta Română, prin Odin de Plată, la orice bancă, dar și prin Internet banking. „Cererea va putea fi transmisă Ministerului Justiției personal, atât prin poștă sau curierat, cât și electronic prin e-mail și va fi înregistrată la Registratura Ministerului. Conform Ordinului Ministerului Justiției nr.3258/C/2020, tarifele se achită în contul de disponibilități al Ministrului Justiție nr. RO62TREZ7005032XXX013994, deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, prin orice mijloc de plată (ordin de plată, mandat poștal, transfer bancar etc.)”, precizează reprezentanții biroului de presă al Ministerului Justiției.
Legea a fost schimbată
Mulți dintre cei care înființează asociații și fundații omit verificarea modificărilor legislative, iar astfel ajung la decizii de respingere din partea Instanțelor de judecată care ar trebui să aprobe înființarea PNG-urilor. Se recomandă citirea, cu atenție, a Ordonanței nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, în vigoare din 30 aprilie 2000, aprobată prin Legea nr. 246/2005, actualizată. Una dintre erorile frecvente este numirea unui cenzor, pentru verificarea veniturilor ONG-ului, acolo unde nu este nevoie.
Articolul 17, alin. (3) din Legea nr. 246/2005 precizează că oricare dintre asociaţi care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control, dacă nu este nevoie de cenzor.