Primăria Capitalei, la conducerea căreia se află Nicușor Dan, dă oficial startul ecologiei în București. La data de 9 septembrie, instituția a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare prin intermediul căreia își face cunoscută intenția de a achiziționa un lot important de autovehicule electrice.
Potrivit sursei citate, achiziția se va face prin intermediul „Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2020 – 2024 (Rabla PLUS)”. Acest program este finanțat, nerambursabil, din Fondul de Mediu, acordat sub forma ecotichetului, pentru achiziționarea autovehiculelor noi electrice sau a autoturismelor noi hibrid.
Municipalitatea mai explică, în documentația de achiziție, că în eventualitatea în care cumpărarea celor 99 de autovehicule electrice nu se va putea face cu finanțarea ecotichetelor Rabla PLUS, această procedură ar putea fi anulată. Se precizează, în anunțul citat, că „având în vedere perioada de valabilitate a ecotichetelor aprobate instituției noastre, respectiv până la finele anului 2024, pentru încadrarea în Programul Rabla PLUS privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, precum și valoarea substanțială a acestor ecotichete care aduc un aport considerabil în economia bugetului instituției noastre, iar termenul de livrare a autovehiculelor nu poate fi mai târziu de 25 noiembrie 2024 și pentru a diminua eventualul risc al imposibilității încheierii contractului, se justifică urgentarea procedurii de achiziție publică”.
Licitație deschisă accelerată
În continuare, aflăm că durata acestui contract va fi de 60 de zile, iar pentru această afacere, Primăria Capitalei pune la bătaie, în maniera descrisă mai sus, un buget maxim estimat de 9.983.181,28 de lei fără TVA, respectiv de 11.880.000,14 lei cu TVA inclusă. Ceea ce înseamnă că, pentru fiecare dintre cele 99 de mașini electrice pe care intenționează să le cumpere instituția condusă de Nicușor Dan, se va pune la bătaie un buget de 120.000 de lei cu TVA, respectiv 24.498,8 euro.
În vederea derulării acestui contract, municipalitatea anunță organizarea unei licitații deschise accelerate. Iar de achiziție, menționat în anunțul de participare ca principal responsabil, se ocupă chiar primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.
Criteriul ales pentru atribuirea contractului este cel mai bun raport calitate-preț, unde prețul ofertei va cântări 40% din evaluare, garanția extinsă va cântări 30 de procente, iar autonomia reală a bateriei va cântări 30 la sută.
Ofertele urmează să fie deschise, în SEAP, la data de 27 septembrie 2024, ora 15.00.
Municipalitatea: „Poluatorul plătește”
Conform caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, în prezent, în parcul auto al Primăriei Municipiului București „nu există suficiente mijloace de transport pentru asigurarea tuturor necesităților operaționale ale instituției, iar cele existente sunt învechite și necesită mari cheltuieli privind reparațiile”.
Primăria Capitalei își propune, astfel, „să devină un promotor al ecomobilității, nu numai din punct de vedere al imaginii, dar și al respectării principiului «poluatorul plătește» și, implicit, reducerea emisiilor de CO2 provenite din traficul auto”.
În acest sens, „în vederea reducerii amprentei de carbon provenite din utilizarea autoturismelor clasice, este imperios necesară achiziția de autoturisme noi pur electrice”.
În același caiet de sarcini sunt descrise și caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească mașinile care ar urma să intre în parcul auto al Primăriei Capitalei. Aceste mașini trebuie să fie fabricate în 2024, să fie noi, cu maximum 50 de kilometri la bord, și să fie dotate cu două triunghiuri reflectorizante, cu trusă medicală și cu extinctor. Mașinile trebuie să aibă caroseria în cinci uși, să fie prevăzute cu aer condiționat, oglinzi reglabile electric, jante de oțel de 14 sau 15 inch, EPS, ABS, airbaguri laterale de tip cortină pentru pasagerii din spate și frontale și laterale pentru șofer și pasagerul din față, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, cruise control și direcție asistată. Motorul trebuie să aibă puterea de 45 kW, să fie electric, cu o capacitate a bateriei de 25 kWh, cutia de viteză automată și să prindă o viteză de deplasare cuprinsă între 100 și 130 de kilometri pe oră. Autonomia bateriei trebuie să fie în oraș de minimum 250 de kilometri.
Încă 30 de bucăți, la Administrația Străzilor
Interesant este că nu doar Primăria Capitalei vrea să cumpere, în această perioadă, mașini electrice, ci și una dintre instituțiile subordonate. Este vorba despre Administrația Străzilor București, care, la data de 12 septembrie 2024, a publicat, la rândul ei, pe SEAP, un anunț cu privire la intenția de a cumpăra mașini electrice prin programul Rabla PLUS.
Valoarea totală a investiției se ridică, potrivit estimării inițiale a autorității contractante, la 3.025.210,08 lei fără TVA, adică la 3.600.000 de lei cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă exact 30 de vehicule, la un preț maxim de 120.000 de lei cu TVA bucata. De această dată durata contractului este de o lună, se organizează în vederea încheierii lui o licitație deschisă, iar ofertele urmează să fie deschise în data de 16 octombrie 2024.
În total, Primăria Capitalei și Administrația Străzilor se pregătesc să „spargă” pentru aceste mașini electrice nu mai puțin de 15.480.000 de lei cu TVA, adică 3.159.183,7 euro.
OUG 34/2023 oprește astfel de investiții până în 31 decembrie 2024
Anunțurile prin care cele două instituții își fac cunoscute intențiile de a-și dota cu vehicule noi parcurile auto are loc în condițiile în care, după cum se știe deja, în vara anului 2023, Guvernul a adoptat OUG 34/2023. Actul normativ prevede, în cuprinsul articolului III alineat 1, litera „a” că „în anul 2023, autorităților publice și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare, inclusiv activităților finanțate din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme”.
Ulterior, Ministerul Finanțelor a inițiat și OUG 115.2023, care, la articolul XVI, prevede că „prevederile articolului III din OUG 34/2023 se aplică în mod corespunzător și în anul 2024”. Această ultimă ordonanță de urgență a fost, de asemenea, adoptată, iar interdicția instituțiilor publice de a cumpăra mașini se află în vigoare până la data de 31 decembrie 2024.