Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Scurtă istorie a etichetei și cum a ajuns să fie cel mai comun lucru din lume

Scurtă istorie a etichetei și cum a ajuns să fie cel mai comun lucru din lume

Indiferent de tipul de produs sau de valoarea sa, tot ceea ce există în jurul nostru, fie că este vorba despre alimente, haine, obiecte personale, mobilă, electronice și așa mai departe, poartă sau a purtat la un moment dat o etichetă. Ignorată sau luată foarte în serios și citită cu atenție, eticheta este un element comun, dar indispensabil, și are rolul esențial de a pune ordine și de a aduce clarificări într-o lume aflată într-o continuă mișcare și transformare. 

Prima etichetă

Datele arată că a apărut în jurul anului 1700 și a fost folosită pentru etichetarea containerelor cu instrumentar medical. Cineva s-a gândit că este mai simplu să descrii în scris conținutul decât să deschizi mereu o cutie pentru a vedea ce este în ea! De la prima etichetă realizată manual la cea tipărită pe hârtie și lipită de produs au mai trecut o sută de ani. Iar din acel moment și până la cele autoadezive sau cele pentru imprimante termice sau de tip etichete autocolant au mai trecut alți două sute de ani.

 

Este interesant că în toată această istorie de peste trei sute de ani, etichetele au fost mereu realizate din hârtie, cu foarte puține excepții.

 

De la prima etichetă și până azi, în istoria acestora s-au consumat câteva momente notabile. Unul dintre ele este apariția etichetei autoadezive, în 1935. Nu erau folosite peste tot, pentru că deseori lipiciul utilizat strica produsul pe care era atașat. S-a rezolvat abia în 1960, ca urmare a apariției unor noi tipuri de adeziv, perfect neutru, astfel că aceste etichete au început să fie folosite aproape peste tot.

 

De la primele etichete autoadezive la cele de azi drumul a fost relativ drept, fără prea mari ocolișuri. Utilitatea etichetelor a devenit rapid evidentă: acestea nu doar că indicau producătorul și date despre acesta, dar putea reprezenta un mod de a face cunoscut numele acestuia, de a-l aduce în atenție și de a câștiga mai mulți cumpărători.

 

Pentru că se aplicau ușor pe orice tip de suprafață (plastic, lemn, sticlă, țesături și metale), pentru că erau extrem de utile și practice, dar și pentru că puteau fi ușor îndepărtate, etichetele din categoria celor autocolante au devenit cele mai utilizate, tocmai pentru că erau cele mai practice.

Creativitate și artă

Prin anii 1830-1850, în perioada primei revoluții industriale, etichetele erau marca producătorului și au început să fie folosite pe din ce în ce mai multe categorii de produse, mai ales din categoria celor foarte scumpe. Deși era evidentă utilitatea lor, nu erau folosite la scară mare, principalul motiv fiind acela că imprimarea lor era dificilă, iar realizarea lor prin alte metode, mult prea costisitoare.

 

Din 1850 în 1860 tehnicile tipografice s-au îmbunătățit, unii spunând chiar că acestea au evoluat foarte rapid în acea decadă, tocmai pentru a face ca etichetele să fie mai ușor de realizat. Dacă până în acel moment erau colorate manual, cu pensula și cu vopsea, pentru o categorie limitată de bunuri, mai ales a celor exclusiviste, după 1860, acestea au putut fi tipărite folosind una și chiar două culori.

 

Producătorii au înțeles că etichetele sunt importante și joacă un rol esențial în succesul produsului care le poartă, astfel că au investit constant în realizarea lor. Creativitatea și arta s-au combinat pentru că era clar faptul că eticheta poate atrage clienți, că generează încredere și aduce un bun renume.

Legătura dintre producător și consumator

Eticheta este prima conexiune directă dintre producător și consumator. Etichetele de azi sunt complexe și conțin sigle, simboluri, nume de branduri, dar și informații utile consumatorului. Până la un punct, eticheta este un fel de certificat de garanție pe care producătorul îl oferă consumatorului.

 

În prezent, etichetele sunt realizate din hârtie, folie de plastic, pânză, metal sau alt material atașat la un recipient sau produs. Informațiile tipărite direct pe un recipient sunt considerate etichetare. Rolul lor este complex și pleacă de la identificarea unui produs dintr-o serie de articole similare, până la promovarea și furnizarea de informații cu privire la originea produsului, datele producătorului, modul de utilizare, termenul de valabilitate și altele.

 

Pentru că este atât de importantă și necesară în același timp, atât pentru producător, cât și pentru consumator, datele care trebuie incluse pe o etichetă sunt standardizate, stabilite prin reguli precise, prin normative și reguli internaționale și, nu în cele din urmă, protejate ca realizări proprii care nu pot fi copiate sau falsificate. A fost realizat un cod general valabil pe care producătorii trebuie să-l respecte atunci când realizează o etichetă, astfel încât proprietățile esențiale ale unui produs să fie ușor identificate de către oricine. Reglementările au mers atât de departe încât sunt stabilite chiar și tipul și calitatea adezivului.

 

Este greu de imaginat cum ne-am descurca fără etichete. Un motiv în plus să le acordăm mai multă atenție și să fim mai selectivi, astfel încât alegerile pe care le facem să fie mereu cele mai bune pentru noi. Iar simpla lectură a unei etichete poate face asta!

 

Sursă foto: Shutterstock.com

 

 

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri