Jurnalul.ro Special Mama „Big Brother”, instalată pe șoselele patriei. Se filmează chiar și comportamentul agresiv din trafic

Mama „Big Brother”, instalată pe șoselele patriei. Se filmează chiar și comportamentul agresiv din trafic

Senatul a adoptat, la finalul lunii noiembrie, un proiect de lege inițiat de Guvernul României, prin care se instituie un adevărat sistem „Big Brother” pe drumurile din România.

 

Camerele video instalate pe drumuri și autostrăzi vor prelua atât imagini, cât și sunet, iar datele vor fi colectate printr-un sistem denumit „e-SIGUR”. Acest sistem se interconectează cu bazele de date ale Poliției, ale centrului pentru controlul rovinietei, cu evidența populației, cu Direcția Regim Permise și cu Serviciul de Pașapoarte. Practic, aceste camere trebuie să surprindă orice încălcare a regulilor de circulație rutieră, dacă s-a plătit taxa de drum, dacă mașina este sau nu înmatriculată sau dacă șoferul adoptă un comportament agresiv. Monitorizarea se face automat, însă, din fericire, Guvernul a decis că, totuși, evaluarea contravenției și decizia de sancționare să rămână atributul uman, respectiv al unui polițist rutier, nu al unor aplicații informatice. Legea se află în dezbatere la Camera Deputaților, ca for decizional.

 

Conform acestui proiect de lege inițiat de Executiv, se instituie Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier „e-SIGUR”, ca sistem de interes național. Iar monitorizarea traficului rutier se va realiza prin intermediul sistemelor de transport inteligente, ca parte integrantă din drum, care are ca scop supravegherea și controlul respectării regulilor de circulație pe drumurile publice, inclusiv constatarea încălcării acestora, identificarea vehiculelor supuse confiscării, căutate sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară, stabilirea măsurilor necesare fluidizării și siguranței circulației, reducerea riscurilor care pot efectua transporturile cu caracter special sau care pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice, administrarea drumurilor publice, protejarea spațiilor de servicii și a parcărilor și limitarea fenomenului de degradare a părții carosabile.

Prin monitorizarea traficului, se înțelege, conform acestei legi, colectarea de date cu ajutorul unor mijloace tehnice fixe sau mobile, procesarea automată și manuală, precum și valorificarea acestora de către autoritățile competente.

 

Vor să afle tot

 

Mijloacele tehnice la care face vorbire Guvernul reprezintă orice echipament sau ansamblu de echipamente care permite colectarea automată a imaginilor, a sunetului, a informațiilor privind viteza cu care se deplasează un vehicul ori condițiile meteo. Se reglementează și centrele de management al traficului, care vor fi localizate pe autostrăzi și pe drumurile expres.

„e-SIGUR va deveni, astfel, parte integrantă a centrelor de management al traficului, administrate de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Mijloacele tehnice vor fi amplasate pe drumurile de interes național, cu avizul Poliției Rutiere.

Această platformă se interconectează cu sistemul informatic național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, cu registrul național de evidență a persoanelor, cu registrul național de evidență a pașapoartelor simple, cu Platforma informatică EUCARIS, cu bazele de date ale Poliției Române, cu bazele de date ale Sistemului de emitere, gestiune, monitorizare și control rovinietă și poate colecta datele de monitorizare a traficului rutier inclusiv cu mijloacele aflate în dotarea Poliției Române.

 

De la viteză, la modul de șofat

 

Mai departe, datele colectate sunt procesate automat. Sunt de interes posibilele încălcări ale legislației rutiere și posibila prezență în trafic a unor mașini pentru care nu a fost achitat tariful de utilizare sau de trecere pentru rețeaua de drumuri. 

În mod deosebit, se va pune accentul pe depășirea limitei de viteză, interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare, respectarea semnificației culorii roșii a semaforului, interdicția de a conduce o mașină a cărei înmatriculare a fost suspendată, trecerile la nivel cu calea ferată și… „interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.

Legea susține că „monitorizarea video a traficului rutier se realizează astfel încât să nu îngrădească exercitarea dreptului la viață privată mai mult decât este inerent procesului de monitorizare a traficului rutier”. Iar locurile unde sunt amplasate camerele video trebuie semnalizate corespunzător.

 

Amenda o dă, încă, tot un om

 

„Decizia privind aplicarea unei sancțiuni contravenționale nu se va lua automat de către e-SIGUR, ci va fi rezultatul unei procesări manuale făcute în mod conștient de către un polițist specializat”, asigură Guvernul, în expunerea de motive. Inițiatorul susține că, astfel, „atât constatarea săvârșirii contravenției, cât și întocmirea procesului-verbal sunt activități deliberative ale agentului constatator, pentru fiecare caz în parte.

Polițiștii rutieri din cadrul dispeceratelor de monitorizare vor avea competență teritorială generală de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor, mai prevede proiectul de lege.

Subiecte în articol: senat Big Brother camere video șosele
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri