Jurnalul.ro Ştiri Observator Rămânem fără trenuri, dacă mecanicii de locomotivă refuză orele suplimentare 

Rămânem fără trenuri, dacă mecanicii de locomotivă refuză orele suplimentare 

de Diana Scarlat    |   

Sindicaliștii de la CFR Călători au hotărât să protesteze până la 1 iulie, prin mitinguri. Contractul Colectiv de Muncă al acestora este valabil până pe 31 decembrie 2023, fapt care nu le permite să facă grevă generală, conform noii Legi a dialogului social.

 

Aceștia spun că Statutul Personalului Feroviar este o lege fără efect salarial pentru mecanicii de drum de la CFR Călători, pentru că, prin aplicare, prevede aceeași salarizare ca înainte. Liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România dă asigurări referitor la faptul că nu se va întrerupe circulația trenurilor, însă au existat mai multe situații, din 2017 până anul acesta, în care trenurile au fost oprite de angajații CFR Călători și CFR Infrastructură care au declanșat greve spontane. Aceste acțiuni de protest nu depind de sindicate, iar același lucru s-ar putea întâmpla acum, dacă angajații vor încerca să forțeze modificarea Statutului, în ultimul moment.

Un nou miting de protest organizat de Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România se desfășoară astăzi, în fața sediului Ministerului Transporturilor, între orele 10.00 și 12.45. Cei mai mulți angajați ai CFR Călători sunt nemulțumiți de tergiversarea aplicării Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar. Revendicările lor sunt legate de articolele din lege referitoare la pensionare, dar sunt nemulțumiți și de varianta de aplicare a salarizării, așa cum a fost gândită de administrație și care urmează să fie valabilă începând de la 1 iulie 2023. 

La miting participă doar angajații CFR Călători, majoritari fiind mecanicii de locomotivă, revizorii de locomotivă și șefii de tură. Acesta este cel de-al 21-lea miting de protest feroviar din ultimele 24 de luni. Protestatarii sunt nemulțumiți de faptul că aplicarea Legii nr. 195 /2020 privind Statutul Personalului Feroviar, de la 1 iulie, îi nedreptățește. Până la data de la care se aplică legea, aceștia nu mai pot face altceva decât să protesteze, cerând în continuare modificări ale Statutului care nu prezintă nicio creștere salarială.

 

Promisiuni făcute doar verbal

 

Protestatarii spun că directorul general al CFR Călători le-ar fi făcut promisiuni doar verbal, referitor la modificarea grilelor de salarizare, astfel încât să poată câștiga mai mult și mecanicii de locomotivă, dar nu au niciun fel de garanție în această privință. Această grilă care a fost discutată cu ceferiștii presupune două clase principale de salarizare: una pentru salariații din exploatare și a doua pentru angajații încadrați pe funcții cu studii superioare. 

Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a anunțat că după această perioadă de mitinguri va urma o altă formă de protest, de la 1 iulie: „mecanicii de locomotivă de drum, revizorii de locomotivă și șefii de tură tracțiune vor protesta prin refuzul legal de a efectua ore suplimentare și vor aviza în scris conducătorii locurilor de muncă, referitor la faptul că atât în luna iulie 2023, cât și în continuare vor efectua doar norma lunară, dacă nu li se va face creșterea salariului de bază de la data de 1 iulie 2023, la același nivel de salarizare precum cea de la aceleași funcții de: mecanic locomotivă, revizor locomotivă și șef tură tracțiune de la CFR Marfă, la care se aplică aceeași Lege nr 195 /2020 privind Statutul Personalului Feroviar, începând de la 1 iulie 2023”, a transmis federația. 

 

Azi nu ar trebui să fie perturbări de trafic

 

Liderul FSTFR, Rodrigo Maxim, a declarat, pentru Jurnalul, că astăzi nu ar trebui să fie perturbări ale traficului feroviar, cauzate de acțiunile de protest. „Nu vor fi întreruperi de trafic. Până la data de 1 iulie 2023 nu ne putem aștepta la o grevă spontană, deoarece Legea nr. 195/2020 intră în vigoare la acea dată”, a explicat acesta. 

Greva spontană însă nu poate fi planificată sau controlată de niciun sindicat. S-a întâmplat de mai multe ori să intre în grevă spontană angajații CFR, iar trenurile au fost blocate în toată țara, în mod inevitabil. Acest lucru se poate întâmpla oricând, nefiind nevoie nici măcar de oprirea lucrului de către angajații CFR Infrastructură, pentru a bloca traficul feroviar. 

Surse din CFR Călători au explicat, pentru Jurnalul, că mecanicii de locomotivă nemulțumiți pot declanșa o acțiune de protest în afara sindicatului, spontan, oprind trenurile în puncte nodale ale traficului feroviar, astfel încât să blocheze și celelalte trenuri. Chiar dacă nu vor ajunge să facă asta, prin simplul refuz al mecanicilor de locomotivă de a lucra ore suplimentare, trenurile nu ar mai putea circula, din cauza deficitului de personal.

Sindicaliștii anunțau încă de acum două luni că vor bloca circulația pe căile ferate, în luna iulie, dacă nu se modifică legislația așa cum au cerut, iar faptul că legea nu le permită să facă grevă generală nu este un impediment pentru acțiunile de protest, tocmai pentru că același lucru se poate face și prin greva spontană. Singura diferență este că greva nu este anunțată și nici nu poate fi oprită de sindicat.

 

Peste 1.500 de trenuri, blocate

 

O grevă spontană a angajaților CFR Călători și CFR Infrastructură a avut loc pe 21 decembrie 2021, când peste 1.500 de trenuri au fost blocate, în toată țara. Nu doar cele operate de CFR Călători au fost blocate în gări, ci și cele private, unele dintre ele staționând pe câmp, după ce angajații de la CFR Infrastructură nu le-au mai dat semnalul verde, pentru a continua să circule. 

Mecanicii de locomotivă, de activitatea cărora depind viețile a mii de oameni, au până la 2.700 de lei pe lună, net, cu tot cu sporurile de noapte și de sărbători. Sporurile le-au fost plafonate, deși, dacă se întâmplă ceva, trebuie să vină de acasă și noaptea, inclusiv în weekend și de sărbătorile legale. 

Subiecte în articol: trenuri mecanici locomotiva
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri