În România, instituțiile cu atribuții pe partea de protecție a mediului nu publică statistici despre cât ulei de gătit uzat se colectează, așa că singurele date disponibile sunt cele publicate de companiile care s-au implicat în această activitate. Un litru de ulei alimentar uzat care este aruncat în sistemul de canalizare poluează un milion de litri de apă. Aceasta este cantitate necesară de apă pentru supravieţuirea unui adult pe o durată de 14 ani, arată statisticile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM).
Europa arde zilnic de opt ori mai mult ulei alimentar decât colectează. Pentru a umple golul, Europa importă din ce în ce mai mult ulei de gătit uzat din China, dar și din Indonezia și Malaysia. Pe baza unei analize a companiei de consultanță Stratas Advisors, în 2023, țările europene au consumat aproape șapte milioane de tone de ulei de gătit uzat pentru biocombustibili, majoritatea fiind amestecați pentru obținerea de biodiesel care este utilizat la alimentarea mașinilor și camioanelor. Uleiul de gătit uzat european pare să provină aproape exclusiv de la restaurante, cu mai puțin de 10% colectat de la gospodării. La nivelul gospodăriilor există un potențial mare de recuperare, dar trebuie îmbunătățită infrastructura de colectare, logistica și crescut gradul de conștientizare socială, ceea ce ar putea fi o provocare pentru multe țări, arată analiza citată.
Mașinile, avioanele și navele, toate pariază pe aceeași resursă
Uleiul alimentar uzat a reprezentat o treime din materiile prime pentru biomotorină și un sfert din volumele de materii prime folosite pentru biocombustibili obținuți cu ajutorul uleiului vegetal hidrotratat (HVO) anul trecut, arată datele Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E). Evaluarea făcută de T&E pornind de la analiza companiei de consultanță Stratas Advisors estimează că uleiul de gătit uzat a reprezentat 80% din cererea în creștere, dar încă foarte limitată, de materii prime pentru biocombustibilul alimentării avioanelor. Creșterea înregistrată în intervalul 2021-2023 a fost de opt ori.
România nu are nicio strategie în domeniu
Deși la nivel UE se vorbește tot mai apăsat despre creșterea cantităților de ulei alimentar uzat colectat, România nu și-a făcut o strategie pentru creșterea colectării la nivel național. Un studiu realizat de compania de consultanță Deloitte în urmă cu doi ani, la solicitarea Asociației Energia Inteligentă, arăta că din cele circa 170.000 de tone de ulei alimentar consumat anual, noi colectăm doar 1.700 de tone. Unul dintre motivele acestei situații dezastruoase era numărul scăzut al firmelor care se ocupau cu colectarea, la fel cum și numărul agenților economici abilitați să efectueze operațiuni de transformare a uleiului alimentar uzat în produse secundare era modest, arăta analiza citată.
320.000 de litri colectați în 2023 de Auchan România
Potrivit datelor publicate în luna mai de rețeaua Auchan, un milion de litri de ulei alimentar uzat a fost colectat de aceasta în România de la clienți și transformat în biocombustibil începând cu 2019. Inițiativa lansată de Auchan în acel an, primul retailer din România care a introdus un astfel de proiect de colectare a uleiului alimentar uzat, a mobilizat până în prezent peste 770.000 de români și a dus la reducerea a 2.300 de tone de CO2, care nu au ajuns astfel în atmosferă, uleiul colectat fiind transformat într-un milion de litri de biocombustibil. Astfel, anul trecut, cantitatea colectată a ajuns la 320.000 de litri, cu peste 40% mai mult decât în anul anterior.
Se așteaptă ca în curând China să anunțe o țintă de amestec de 2-5% a biocombustibilului în carburantul destinat avioanelor și navelor, ceea ce va pune o presiune în plus pe materiile prime ieftine, precum uleiului de gătit uzat.
Aviația are nevoie de mai mult decât poate oferi piața
Ca urmare a potențialului limitat de colectare, chiar și în China, cel mai mare producător de astăzi, consumul combinat actual de biocombustibili obținuți din ulei de gătit uzat și cererea estimată de combustibili durabili pentru aviație (SAF) vor bate cu mult oferta. De exemplu, Ryanair, cea mai poluantă companie aeriană din Europa, va avea nevoie singură de întregul potențial european de colectare a uleiului de gătit uzat pentru a-și îndeplini propriul obiectiv voluntar de a utiliza 12,5% combustibili durabili până în 2030.
Discrepanțe între cifrele de colectare și cele de export
China, Indonezia și Malaysia și-au mărit colectarea de ulei de gătit uzat la aproximativ 4 milioane de tone în 2023, peste trei sferturi fiind furnizate numai de China. Cu toate acestea, neregulile în ratele de colectare și de export ridică îngrijorări serioase cu privire la fraudă. Malaysia exportă deja de trei ori mai mult ulei de gătit uzat decât colectează, conform analizei Stratas, ceea ce înseamnă că frauda este foarte probabil să se producă la scară mare, beneficiind astfel de stimulentele mari acordate pentru biocombustibilii avansați și deșeuri în Europa. În același timp, se presupune că importurile de biomotorină pe bază de deșeuri din China în Europa au crescut cu 40% și au ridicat suspiciuni serioase cu privire la autenticitatea unor cantități atât de mari. Pe de altă parte, în timp ce colectarea chineză de ulei de gătit uzat se potrivește aproximativ cu exporturile oficiale și utilizările interne, în realitate, țara consumă probabil cantități semnificative de ulei de gătit uzat pe plan intern, ridicând suspiciuni mari cu privire la etichetarea greșită a uleiului vegetal virgin drept uleiuri uzate.
Biocarburanți asiatici ieftini, în ciuda costurilor mari de transport
Evaluarea lui Stratas arată că în prezent colectarea uleiului alimentar uzat în Asia este cu aproximativ o treime mai ieftină decât în Europa, dar costurile de import și accizele pot duce la un cost final mai mare pentru cumpărătorii europeni, în funcție de calitate și de costurile variabile de transport. Ca urmare a avantajului competitiv combinat al biocombustibililor asiatici obținuți din această materie primă, a ofertei excesive de biomotorină din China și a creșterii limitate a cererii, prețurile de pe piața europeană a biocarburanților au scăzut în 2023.
Anchetă declanșată de Comisia Europeană
În urma protestelor producătorilor europeni de biomotorină, care pretindeau că sunt inundați de produse ieftine și frauduloase, Comisia Europeană a lansat o anchetă antidumping în decembrie 2023 pentru a evalua dacă au fost efectuate practici neloiale și ilegale. Deși rezultatele oficiale ale unei astfel de anchete încă urmează să fie dezvăluite, a doua jumătate a anului 2023 a înregistrat o scădere a importurilor de biomotorină din China.
Recomandări T&E
Nu există niciun glonț de argint care să poată rectifica problemele economice, politice și de mediu care decurg din dependența de import și frauda UCO. În schimb, există mai multe fronturi pe care UE și statele membre trebuie să lucreze pentru a-și ajusta politicile și practicile.
Ce recomandă T&E
La nivelul UE, ar trebui înființată o unitate dedicată de investigare a fraudelor pentru a cerceta cazurile de fraudă. O investigație privind frauda ar putea fi declanșată dintr-o varietate de motive, cum ar fi o alertă prin intermediul avertizorilor din industrie, tranzacții suspecte sau suspecte să denatureze piața. Trebuie efectuată o revizuire completă a sistemului de certificare, îndepărtându-se de sistemele voluntare independente, conduse de industrie, în favoarea unor reglementări mai stricte ale UE și naționale. Ar trebui stabilită o procedură de supraveghere pentru ca guvernele naționale să supravegheze mai bine activitatea schemelor voluntare, inclusiv cadre de cooperare cu țări terțe pentru a le supraveghea pe teritoriile lor. În plus, la nivel național, guvernele ar trebui să se asigure că importurile de ulei alimentar uzat nu mai sunt luate în considerare pentru obiectivele de energie regenerabilă, eliminând astfel un stimulent-cheie pentru cererea acestora. În cele din urmă, aceste recomandări ar trebui completate cu sprijin pentru alternative mai curate. Electrificarea directă trebuie să fie opțiunea preferată pentru transportul rutier. Pentru sectoarele care sunt mai greu de electrificat, cum ar fi aviația și transportul maritim, combustibilii pe bază de hidrogen ar trebui să joace rolul-cheie.