Jurnalul.ro Special Anchete Un fost director din CNADNR a încasat 5 milioane de euro din consultanţă în drumuri

Un fost director din CNADNR a încasat 5 milioane de euro din consultanţă în drumuri

de Ion Alexandru    |   

Compania unui fost director adjunct al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a fost selectată, în penultima zi a anului trecut, de către Ministerul Transporturilor, pentru a oferi asistență tehnică asupra lucrărilor de construcţie a tronsoanelor rutier și feroviar de pe Podul Calafat-Vidin. Compania de consultanță este deţinută, în totalitate de către Florin Gelu Goroneanu, fost director în CNADNR, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, promovat în această funcție, în anul 2005, de către fostul Partid Democrat. Goroneanu a plecat din fruntea Companiei de Drumuri după venirea la minister a lui Ludovic Orban. Societatea în cauză este abonată la contracte de consultață cu statul în valoare de peste 5 milioane de euro. Cele mai importante sunt cele derulate cu Primăria Municipiului Ploiești.

 

Cu două zile înainte de sfarşitul lui 2016, mai exact în 29 decembrie, Ministerul Transporturilor, aflat, la acea dată, sub controlul tehnocraților, a atribuit, prin procedură simplificată, un contract vizând prestarea de servicii de asistență tehnică pentru supervizarea lucrărilor de construcție a infrastructurii rutiere și feroviare de acces la noul pod peste Dunăre de la Calafat-Vidin. Inițial, Ministerul Transporturilor era decis să cheltuiască pentru aceste servicii 264.000 de lei fără TVA, însă, în urma selecției de oferte, contractul a fost atribuit companiei ploieștene SC Irimat Cons SRL, pentru 149.750 de lei fără TVA.

Potrivit ONRC, SC Irimat Cons SRL Ploiești este o companie de proiectare înființată și deținută, în calitate de asociat unic, de către omul de afaceri Florin Gelu Goroneanu. Acesta a deținut, în perioada 2005-2007, funcția de director adjunct în cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) din România, fiind coleg, în acea perioadă cu un alt asfaltator celebru, Nelu Iordache. Funcţia de la CNADNR a venit, potrivit presei, pe linie politică, din partea Partidului Democrat, prezent la guvernare alături de Partidul Național Liberal. În 2007, după preluarea ministerului de către liberalul Ludovic Orban, Florin Gelu Goroneanu a plecat de la conducerea companiei.

 

Proiectul prevede construcţia unei miniautostrăzi la Dunăre

Contractul cu Ministerul Transporturilor vizează, potrivit caietului de sarcini, achiziția lucrărilor de execuție pentru realizarea infrastructurii de acces rutier și cea a infrastructurii de acces feroviar peste Dunăre. Astfel, SC Irimat Cons SRL va constitui, în vederea realizării contractului de asistență tehnică, trei echipe. Una pentru componenta feroviară, care se va corela cu o alta, ce va superviza lucrările pentru componenta rutieră, în timp ce a treia echipă urmează să reprezinte Ministerul Transporturilor în fața unei Comisii de Adjudecare a Disputelor.

Partea feroviară a lucrărilor ce urmează să fie supervizate constă în construirea a 3,6 kilometri de cale ferată simplă, pe malul românesc al Dunării, până la calea ferată existentă, Golenți-Calafat. În ceea ce privește componenta rutieră, aceasta constă în construirea a 8,7 kilometri de drum, din care aproximativ 3 kilometri la standardul de autostradă, cu două benzi pe sens, și patru pasaje suspendate, care va porni din locul în care podul se sfârșește, pe malul românesc al Dunării, până la Drumul Național 56 (E79), între Craiova și Calafat.

Lucrările la Podul Calafa-Vidin au fost demarate în 12 mai 2009, când Ministerul Transporturilor a încheiat un contract pentru execuția infrastucturii rutiere și feroviare, atribuit unei asocieri formate din Azvi SA și Vimac SA, cu termen de finalizare, ințial, în 15 iunie 2011. Acest termen a fost prelungit, printr-un act adițional., până la data de 30 iunie 2013. Însă și acest termen a fost extins.

SC Irimat Cons SRL, firma fostului director adjunct al CNADNR, va asigura, pe lângă supervizarea lucrărilor descrise mai sus, și susținerea poziției Ministerului Transporturilor ca răspuns la sesizările antreprenorului făcute către Comisia de Adjudecare a Disputelor, realizând, totodată, și răspunsurile de clarificare pentru aceste sesizări.

 

 

Afaceri de 5 milioane de euro încasate de la stat de SC Irimat Cons SRL

Nu este prima afacere pe care compania lui Florin Gelu Goroneanu o încheie cu statul. În perioada 2009-2016, SC Irimat Cons SRL a primit din partea autorităților centrale sau locale contracte în valoare de nu mai puţin de 22.222.136,2 lei cu TVA inclus, adică 5.059.605,4 milioane de euro. Toate pentru servicii de asistență tehnică și consultanță. Potrivit Sistemului Electronic al Achizițiilor Publice, în data de 20 mai 2009, dar și în 25 mai 2009, SC Irimat Cons SRL a primit de la Consiliul Județean Mehedinți un număr de cinci contracte pentru realizarea proiectelor tehnice pentru plombarea drumurilor județene DJ 606, DJ 607, DJ 671 și DJ 653, în valoare totală de 220.378 lei cu TVA inclus (55.092,3 euro).

În 6 octombrie 2009, Primăria Municipiului Motru a atribuit aceleiași firme patronate de Gelu Florin Goroneanu un contract în valoare de 5.871 de lei cu TVA (1.455,3 euro), pentru servicii de dirigenție de șantier în vederea execuției lucrărilor suplimentare la obiectivul “Stație pentru transferul ecologic al deșeurilor”.

Contracte importante, cinci la număr, au fost parafate, în 18 noiembrie 2009, de aceeaşi firmă cu Primăria Municipiului Craiova, condusă, la acea dată, de Antonie Solomon. Este vorba despre cinci loturi privind reabilitarea infrastructurii rutiere din zona de nord-vest a polului de creștere Craiova, în vederea fluidizării traficului din zona metropolitană. Valoarea lucrărilor s-a ridicat la 521.822,8 lei cu TVA (130.483,2 euro). Tot Primăria Craiovei a mai încheiat cu societatea în cauză, în data de 17 martie 2010, un contract în valoare de 479.057,1 lei cu TVA (119.764,3 euro), pentru furnizarea de servicii de asistență tehnică în vederea verificării execuției lucrărilor prin dirigenție de șantier, pentru realizarea unui pasaj denivelat subteran din Municipiul Craiova.

 

Asistenţă tehnică pentru Porțile de Fier I și II

Printre alte contracte încheiate de această societate, în perioada vziată, se află şi cel din 23 decembrie 2009, aribuit de Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, în valoare de 212.935,7 lei cu TVA (53.233,2 euro), pentru lucrări de prelungire a unei artere rutiere. Un alt contract este cel încheiat cu Hidroelectrica, în data de 11 ianuarie 2010, pentru întocmirea documentației de avizare a lucrărilor de interveneție, realizarea proiectului tehnic și detalii de execuție pentru reabilitarea podurilor de la Porțile de Fier I și II. Valoarea contractului s-a ridicat la 274.203,5 lei cu TVA (61.800,9 euro).

956.188,8 lei cu TVA (240.000 de euro) este valoarea contractului încheiat de SC Irimat Cons SRL, în data de 11 ianuarie 2010, cu Consiliul Județean Bistrița Năsăud, pentru servicii de asistență tehnică a lucrărilor de reabilitare a Drumului Județean 151. Un contract similar, dar care vizează lucrări în cadrul proiectului “Parc auto pentru sporturi cu motor”, a fost încheiat cu Consiliul Județean Mureș, în valoae de 134.085,6 euro cu TVA.

 

De la Primăria Ploiești, 12,9 milioane de lei

Cele mai importante contracte pe care le-a încasat compania fostului director adjunct al CNADNR sunt cele încheiate cu Primăria Municipiului Ploiești, orașul de reședină al lui Florin Gelu Goroneanu. Astfel, în data de 28 septembrie 2012, SC Irimat Cons SRL a fost selecționată de municipalitate să presteze servicii de dirigenție de șantier pentru realizarea Parcului Municipal Ploiești Vest. Valoarea contractului s-a ridicat la 599.304 lei cu TVA (133.179,8 euro). Doi ani mai târziu, mai exact în data de 10 septembrie 2014, aceeași Primărie a Municipiului Ploiești a atribuit companiei lui Goroneanu un contract, în valoare de 12.284.977,6 lei cu TVA (2.729.955 de euro), pentru prestarea de servicii de dirigenție de șantier, pentru anii 2014-2017, aferente unor obiective de investiții finanţate de municipalitate. Și acestea nu sunt ultimele contracte ale SC Irimat Cons SRL. “Jurnalul Național” a luat la mână toate aribuirile din perioada 2009-2016. Succint, compania în cauză a mai primit de la Primăria Municipiului Cluj-Napoca un contract în valoare de 2.010.509 euro, de la Consiliul Judeţean Mureș un contract în valoare de 134.085,6 euro, de la Consiliul Judeţean Brăila un contract în valoare de 287.933 euro, de la Direcția Străzilor din cadrul Primăriei Slatina un contract în valoare de 162,285 de euro, de la Consiliul Județean Buzău un contract în valoare de 45.790,1 euro și de la Consiliul Județean Cluj două contracte în valoare de 497.377,1 euro. Toate cu TVA și toate pentru prestarea de servicii de consultanță și asistență tehnică.

 

O licitaţie dubioasă a CNADNR, ajunsă la DNA

În anul 2010, Direcția Națională Anticorupție a declanșat verificări în cazul atribuirii unui contract de consultanță și asistență tehnică semnat de Compania Națională de Austostrăzi și Drumuri Naționale din România cu societatea SC Ascot Engineering Services SRL, companie care s-a înființat în timpul licitatiei şi ai cărei acţionari erau angajaţi ca şi consultanţi la CNADNR. Președintele comisiei de licitație, din partea Companiei de Autostrăzi, a fost chiar Florin Gelu Goroneanu, persoană care a desemnat Ascot Engineering Services SRL drept câștigătorul contractului de trei milioane de euro. Presa preciza, la acel moment, că Goroneanu a fost chiar angajatul unuia dintre acționarii societății Ascot.

Astfel, în februarie 2007, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a încheiat cu Ascot Engineering Services SRL un contract de consultanță în valoare de peste trei milioane de euro, finanțat dintr-un împrumut acordat de către Banca Europeană de Investiții. Ascot Engineering Services SRL, ai cărei acționari erau trei britanici, a fost înființată în 9 octombrie 2006, la patru luni după ce au început procedurile de licitație și la șase zile după ce compania a depus oferta cu care a câştigat licitația. Jurnaliștii precizau că Ascot Engineering Services SRL a avut și un mic avantaj tactic în câștigarea contractului, doi dintre asociați fiind angajați ai Companiei de Autostrăzi în timp ce se derula licitația. Ancheta DNA nu a fost finalizată niciodată.

 

Peste 5 milioane de euro este valoarea contractelor pe care societatea patronată de fostul director adjunct al CNADNR a derulat-o cu statul, în perioada 2009-2016. Primării, consilii judeţene sau companii de stat au apelat la serviciile de consultanţă ale acestei firme.

 

Ultimul contract atribuit Irimat Cons SRL a fost cel al Ministerului Transporturilor, încheiat cu firma lui Goroneanu în penultima zi a anului 2016. Aproximativ 40.000 de euro este valoarea acestor servicii.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri