Premierul britanic Boris Johnson este supus presiunilor politice pentru rezolvarea crizei carburanţilor, fiind criticat de opoziţia laburistă şi de fostul negociator al UE Michel Barnier, care consideră că actuala criză cu care se confruntă țara este o consecinţă directă a Brexit.
Marea Britanie se confruntă cu o criză de carburanți care a paralizat transporturile şi a afectat aprovizionarea supermarketurilor. Criza este efectul însăpririi condiţiilor de lucru pentru şoferii de autocisterne din UE.
Guvernul de la Londra susţine că situaţia a fost generată de panica şoferilor care s-au grăbit să alimenteze în exces cu carburant. Premierul Boris Johnson susţine că situaţia este sub control şi că armata va pune la dispoziţie şoferi pentru transportul carburanţilor. Armata britanică a anunţat că sunt necesare câteva zile pentru a se organiza pe teren. Conform unor surse citate de publicaţia The Times, perturbările în alimentarea staţiilor de carburanţi ar mai putea dura câteva săptămâni.
"Să eliminăm inegalităţile? Nici măcar nu putem face plinul de carburant", a acuzat liderul Partidului Laburist, sir Keir Starmer, citat de publicaţia The Evening Standard.
"Trebuie să înnoim această naţiune, să facem ordine în casă. Trebuie să fim foarte serioşi, putem câştiga următoarele alegeri", a afirmat sir Keir Starmer, la congresul Partidului Laburist.
La rândul său, Michel Barnier, fostul negociator al Uniunii Europene pe tema Brexit, a afirmat că actuala criză din Marea Britanie este efectul direct al retragerii din Uniunea Europeană.
"Nu trebuie să fie nimeni surprins. Guvernul britanic a decis retragerea din UE, retragerea din piaţa comunitară, din uniunea vamală. Aceste lucruri generează consecinţe automate. A fost în mod clar alegerea Guvernului britanic şi, în mod clar, este vorba de una dintre consecinţele automate ale retragerii din UE, ale retragerii din piaţa comunitară şi opririi liberei circulaţii a persoanelor", a afirmat Michel Barnier, care va candida pentru funcţia de preşedinte al Franţei, citat de postul ITV.
Boris Johnson a fost unul dintre cei mai activi promotori ai retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană.
UPDATE1 Soldații britanici vor începe să conducă autocisternele pentru a realimenta benzinăriile, în timp ce șoferii au format din nou cozi pentru carburanți, în pofida faptului că premierul Boris Johnson a declarat că situația se îmbunătățește, scrie Reuters.
Marea Britanie este cuprinsă de aproape o săptămână de un val de cumpărături de panică care a lăsat pompele fără carburanți în marile orașe, după ce companiile petroliere au avertizat că nu au suficienți șoferi de cisterne pentru a transporta benzina și motorina de la rafinării la benzinării.
Ministrul afacerilor, Kwasi Kwarteng, a declarat că au fost mobilizați 150 de soldați, care vor conduce cisternele peste câteva zile.
"Ultimele câteva zile au fost dificile, am văzut cozi mari. Dar cred că situația se stabilizează, ajungem cu benzină în benzinării. Cred că vom reuși să ne descurcăm", a declarat Kwarteng.
Johnson a încercat să liniștească îngrijorările, spunând că aprovizionarea a revenit la normal, îndemnând în același timp oamenii să nu intre în panică.
Un deficit de aproximativ 100.000 de șoferi a semănat haos în lanțurile de aprovizionare și a ridicat spectrul rafturilor goale și al creșterii prețurilor de Crăciun.
Întrebat dacă poate garanta că nu vor exista probleme în perioada de dinaintea perioadei aglomerate de vânzare cu amănuntul, Kwarteng a spus: "Nu garantez nimic. Tot ce spun este că situația, cred, se stabilizează".
Asociația comercianților cu amănuntul de benzină (PRA), care reprezintă comercianții cu amănuntul independenți, care reprezintă aproximativ două treimi din totalul celor 8.380 de benzinării din Marea Britanie, a declarat marți că 37% dintre stațiile membrilor au rămas fără combustibil.
Penuria a adus haos în a cincea economie a lumii, lăsând goluri pe rafturile supermarketurilor. De asemenea, o creștere a prețurilor europene angro la gazele naturale a dus la falimentul unor companii din energie.
Marea Britanie a părăsit piața unică a UE la începutul acestui an, împiedicând transportatorii să recruteze șoferi în blocul comunitar. Pentru a rezolva problema lipsei de personal, guvernul a declarat că va elibera vize temporare pentru 5.000 de șoferi străini, o măsură pe care o exclusese anterior.
ȘTIRE INIȚIALĂ Armata este pregătită să ajute la atenuarea problemelor de aprovizionare cu carburanți, după o a patra zi de cozi lungi la benzinării și de oprire a pompelor, relatează BBC.
Până la 150 de șoferi militari de autocisterne vor fi instruiți și vor fi mobilizați dacă va fi necesar.
Mulți oameni au mers să alimenteze la benzinării, pe fondul temerilor că lipsa de șoferi de camioane va afecta aprovizionarea cu combustibil - aflat în cantități suficiente la rafinării.
Secretarul pentru transporturi Grant Shapps a declarat: "Începem să vedem cum cumpărarea din panică se temperează, cu mai multe tipuri de combustibil disponibile în mai multe benzinării."
Se estimează că în Marea Britanie lipsesc peste 100.000 de șoferi de camion - ceea ce a cauzat probleme pentru o serie de industrii, inclusiv pentru furnizorii de alimente și supermarketuri, în ultimele luni.
Miniștrii au pus scenele cu cozile de la benzinării și pompele fără carburant pe seama celor care cumpără combustibil atunci când nu au nevoie de el.
Între timp, există apeluri tot mai numeroase pentru ca lucrătorii cheie, cum ar fi personalul din domeniul sănătății și al asistenței sociale, să primească acces prioritar la combustibil acolo unde acesta este disponibil.
Secretarul de stat pentru afaceri Kwasi Kwarteng a declarat că măsura de a pune armata în alertă - ceea ce înseamnă că este pregătită să răspundă la orice solicitare de sprijin - a fost un "pas sensibil și preventiv".
"Dacă este necesar, desfășurarea personalului militar va oferi lanțului de aprovizionare o capacitate suplimentară, ca măsură temporară pentru a ajuta la reducerea presiunilor cauzate de vârfurile de cerere de combustibil", a adăugat el.