Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afacerile din logistică cresc în sud-estul Europei, cu precădere în România

Afacerile din logistică cresc în sud-estul Europei, cu precădere în România

Companiile de logistică și depozite își accelerează planurile de extindere în sud-estul Europei, unde se așteaptă ca afacerile să crească, în condițiile în care pandemia va determina fabricanții să își mute operațiunile în apropierea piețelor principale, scrie Reuters.

La fel ca alții din sector, grupul olandez Raben a văzut un interes în creștere din partea firmelor care doresc să stabilească lanțuri de aprovizionare în apropierea piețelor din Europa de Vest, pentru a evita perturbări precum cele cauzate de COVID-19.

Raben și alte firme de depozite industriale au declarat că sunt în discuții cu companii care doresc să își transfere unele operațiuni din Asia și din alte părți, dar că este prea devreme pentru a oferi detalii.

"Companiile se vor întoarce în Europa din Asia. Trebuie să fim gata atunci când se va întâmpla acest lucru", a declarat pentru Reuters directorul Raben CEE, Tomasz Niezwicki.

El a spus că firma va deschide trei noi depozite în România anul acesta, pe lângă portofoliul de șapte unități, pe măsură ce își accelerează planurile de extindere.

În România și Bulgaria proiectele pot fi desfășurate mai facil, forța de muncă este calificată iar autorizațiile pot fi obținute mai ușor.

Îmbunătățirea infrastructurii din România și țările înconjurătoare, precum și evoluții precum ieșirea Marii Britanii din UE și schimbarea relațiilor cu China le-au îmbunătățit perspectivel.

„România are potențial de a atrage anumite activități de fabricație sau logistică, mai ales dacă luăm în considerație costurile forței de muncă, comparabile cuChina”, a declarat compania imobiliară Colliers International în perspectivele pentru piață din 2021 .

Investitorii străini au fost atrași și de randamentele proprietăților industriale și logistice care au oscilat în 2020 între 8-10% pentru România și Bulgaria și 5-7% în Polonia, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria, spune Colliers, comparativ cu 4,5% în Germania sau Franța.

Salariile de aproximativ trei ori mai mici în Serbia și aproximativ jumătate din România și Bulgaria în comparație cu Republica Cehă contribuie la atragerea producătorilor, a declarat Andrew Peirson, consultantul imobiliar JLL.

În timp ce Europa centrală rămâne atractivă pentru companiile de logistică datorită apropierii de piețe mai mari precum Germania, creșterea venită din parrtea comercianților online, cum ar fi eMAG din România, contribuie, de asemenea, la sporirea cererii de depozite.

Polonia și Republica Cehă reprezintă cele mai mari piețe din sectorul depozitelor industriale și logistice din Europa emergentă, cu 20 de milioane de metri și 9 milioane de metri pătrați de spațiu de depozitare - echivalent cu aproximativ 1.300 de terenuri de fotbal, comparativ cu 5 milioane de metri pătrați din România.

Cu toate acestea, sud-estul Europei crește într-un ritm mai rapid. Acest lucru a determinat dezvoltatorul de proprietăți industriale CTP să se extindă în regiune.

Compania - care a înregistrat o creștere de 73% de la an la an în profitul din primul trimestru, la 98,5 milioane de euro - a achiziționat 95.000 de metri pătrați de clădiri de la grupul australian Cromwell Property Group în noiembrie anul trecut, în cea mai mare afacere din logistica românească piață din 2020.

Directorul financiar financiar al CTP, Richard Wilkinson, a declarat că firma intenționează să-și mărească participațiile în România la aproape 2 milioane de metri pătrați până la sfârșitul anului 2021, parte a efortului de a-și crește întregul portofoliu la 7,5 milioane de metri în acest an, de la puțin sub 6 milioane deținute la sfârșitul anului 2020.

"Vedem o cerere puternică în (România, Bulgaria și Serbia)", a spus el. "Începem să vedem companii care doresc să revină din Asia și mă aștept să continue această tendință".

Sectorul industrial și logistic din România - cea mai mare economie din sud-estul Europei - a crescut cu 43% în primul trimestru față de anul precedent, cu 264.000 de metri pătrați de spații nou închiriate, pentru a totaliza 5,16 milioane de metri pătrați, potrivit CBRE.

Acordul Dacia pentru reînnoirea unui contract de închiriere de 68.000 de metri pătrați a reprezentat cea mai mare tranzacție din România din primul trimestru. Alți 600.000 de metri pătrați de spații industriale vor fi construiți, în ceea ce se va transforma într-un an record, a declarat directorul general al CBRE România, Răzvan Iorgu.

"În viitor vom vedea mai multe activități de producție mutate în România", a declarat el pentru Reuters, subliniind sosirea din martie a producătorului de piese auto din India Sandhar Technologies în România. Ford Motor a confirmat, de asemenea, în aprilie, că va investi 300 de milioane de dolari pentru a construi un nou vehicul utilitar ușor la fabrica sa din Craiova, ca dovadă a evoluției pozitive a producției.

"Anul trecut retailul a condus piața și anul acesta mizăm pe producție", a adăugat Iorgu.

Mediafax

Subiecte în articol: afaceri logistica
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri