Jurnalul.ro Special Autostrada Unirii costă peste 50 milioane €/km. Apare un pod rutier nou peste Prut

Autostrada Unirii costă peste 50 milioane €/km. Apare un pod rutier nou peste Prut

Costurile cu realizarea secțiunii de autostradă Târgu Neamț - Iași - Ungheni (A8), parte Autostrăzii Unirii, au fost estimate la 26,39 de miliarde de lei (fără TVA). Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a avizat indicatorii tehnico-economici ai acestui proiect care va fi finanțat din fonduri europene, după ce studiul de fezabilitate a fost avizat în cadrul aceluiași Consiliu la mijlocul lunii august. Autostrada Unirii A8 leagă Transilvania de Moldova și de aici mai departe cu Republica Moldova, iar construirea ei este un proiect major de infrastructură rutieră prevăzut în Programul Investițional 2021 - 2030. Pentru executarea sa, Parlamentul României adopta în urmă cu mai mulți ani un proiect de lege, care ulterior a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis, care prevedea ca ea să fie finalizată până în 2030

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a aprobat în ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț - Iași - Ungheni de pe Autostrada Unirii. Proiectul se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la vest spre est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu viitorul pod rutier de la Ungheni, capătul autostrăzii. Construcția acestui va începe în primăvara anului 2025. CNAIR a semnat în cursul lunii iunie un protocol cu Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), în urma căruia îi va preda mai multe proiecte de investiții rutiere, printre care și A8, pentru execuție. Reamintim că CNIR a fost înființată pentru a prelua dezvoltarea proiectelor de autostradă și drum expres din România, în timp ce CNAIR va păstra mentenanța acestora, pe măsură ce crește numărul de kilometri aflați în trafic.

Ce include proiectul

Potrivit documentației avizate de Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor, principalele caracteristici ale proiectului, evaluat la peste 5,3 miliarde de euro, sunt:

- 93,2 km lungime traseu;

- 101 structuri (poduri și tunele);

- 14 tuneluri;

- patru spații de servicii;

- două Centre de Întreținere și Coordonare;

- 11 noduri rutiere;

- șase parcări de scurtă durată.

Cursa pentru banii din PNRR 

Primele două tronsoane ale Autostrăzii Tg. Mureș - Iași - Ungheni au fost scoase la licitație la finalul anului trecut, ele fiind finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Asta înseamnă că firmele care construiesc cele două secțiuni nu au la dispoziție prea mult timp, lucrările trebuind să fie finalizate până la sfârșitul anului 2026, pentru ca România să nu piardă fondurile europene. Cele două loturi sunt:

  • Secțiunea I: Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3 - 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km) - Contractat semnat cu turcii de la Nurol pentru circa 2,56 de miliarde de lei.

  • Secțiunea III: Leghin - Târgu Neamț - 29,91 km. Contractul a fost semnat cu românii de la UMB pentru circa 1,56 de miliarde de lei.

 

320 km are Autostrada Unirii, care se va întinde pe ruta Tg. Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni

Tg Neamț - Iași - Ungheni, împărțită în patru tronsoane


Lungimea totală a traseului de circa 93 km se împarte în patru tronsoane, după cum urmează:

- Tronson 1 - km 0+000 - km 31+500, respectiv Târgu Neamț (zona Moțca - DN2) - Târgu Frumos (DN28B);

- Tronson 2 - km 31+500 - km 60+100, respectiv Târgu Frumos - DN28 (zona Lețcani);

- Tronson 3 - km 60+100 - km 77+800, respectiv DN28 (zona Lețcani) - DN24 (zona cât mai apropiată de municipiul Iași);

- Tronson 4 - km 77+800 - km 93+270 (sfârşitul proiectului va fi în punctul vamal de la podul peste Prut, la Ungheni, amplasat în UAT Golăieşti).

Începe construcția podului peste Prut de la Ungheni

CNAIR a selectat în cursul lunii iulie firma care va construi noul pod rutier peste râul Prut de la Ungheni. Este vorba despre compania Ness Proiect Europe SRL, care va avea la dispoziție 24 de luni pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Proiectul presupune realizarea a două poduri paralele - câte unul pentru fiecare sens de circulație - cu o lungime de cel puțin 261 de metri. Potrivit CNAIR, finanțarea construcției evaluată la peste 30 de milioane de euro va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Noul pod peste Prut va fi dotat cu puncte de control al frontierei, cu parcări și spații de verificare pentru camioane.

6 ani de la promulgarea Legii Autostrăzii A8

Pentru a omagia Centenarul Unirii, în noiembrie 2018, președintele Klaus Iohannis promulga proiectul de lege adoptat de Parlament care prevedea că procedurile necesare pentru construcţia autostrăzii vor fi declanșate în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, iar finalizarea investiției era programată pentru 2030. Discuțiile despre construirea unei autostrăzi care să lege Transilvania de Moldova sunt însă mult mai vechi, ele apărând în 2007, dar ani întregi nu s-au făcut decât studii de fezabilitate pentru care s-au plătit zeci de milioane de lei.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri