Jurnalul.ro Auto Sportivă japoneză cu motor clasic

Sportivă japoneză cu motor clasic

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Motoarele aspirate tind să devină istorie în lumea auto. Foarte puțini producători mai au curajul să construiască azi o mașină cu un propulsor clasic în care șoferul să nu simtă toate senzațiile pe care i le poate oferi un automobil clasic. Mazda este unul dintre cei care au mizat pe o astfel de carte.  Am testat trei zile, pe parcursul a câteva sute de kilometri un astfel de clasic în viață. O Mazda 3, cu motor aspirat de 120 de cai putere și cutie manuală, dotată însă cu aproape toate tehnologiile care au ca scop să sporească siguranța auto.

Are 120 de cai care nu sunt turbo. Ci sunt obținuți pe calea clasică, dintr-un motor aspirat în patru cilindri și o capacitate de doi litri. Armăsari liniștiți care promit un motor cu viață lungă, fără stresul la care sunt supuse motoarele cu turbină. Dacă acum un an am avut ocazia să testez varianta de sedan, mai potrivită pentru o familie decât pentru un șofer pus pe aventură, acum am pus mâna pe versiunea sport. Adică un hatchback care are atuul unei dimensiuni mai reduse cu circa 11 centrimetri față de versiunea sedan și unei aranjări optime a maselor în vederea obțineri unor mișcări ceva mai sportive, în ton cu varianta modelului. În esență, avem de-a face cu aceeași ținută de drum căreia cu greu îi poți reproșa ceva. Motorul de 120 de cai putere este unul tip SKYACTIV-MT. Producătorul spune că a folosit anumite materiale la motor şi la cutia de viteză pentru o greutatea cât mai redusă şi creşterea eficienţei prin scăderea consumului. Propulsorul este capabil să atingă un cuplu maxim de 210 Nm la o turaţie de 4.000 de rot/min. Este momentul în care se poate obține maximum de forță care este transmisă prin cutia manuală de vitză către puntea față. Grație raportelor scurte, treptele pot fi schimbate rapid, astfel că Mazda 3 este capabilă să atingă suta de km/h în numai 8,9 secunde, lin și fără să simți șocul specific unei turbine, fie că vorbim de un motor pe benzină sau unul pe motorină. Chiar dacă cifra este aproape admirabilă, sentimentul simțit de șofer la volan nu este atât de păstrunzător ca cel pe care îl indică sprintul teoretic.

Cât consumă

Ca la orice mașină care își definiște consumul în condiții ideale de testare, realitatea depășește datele indicate de producător. O cifră care e în acord cu traficul de București, indică în bord circa  10 litri/100 km. Și asta în condiții lejere de trafic. Dacă se ajunge la un traseu într-o zi în care copiii sunt la școală și mai dă puțină ploaie, fenomen care îi face pe toți șoferii să abandoneze orice fel de transport alternativ, se ajunge ușor la un consum de 11 litri la 100 de km. Dacă totuși vrei să scazi puțin din pagubă, te poți baza pe indicatorul de schimbare optimă a treptelor de viteză pe care trebuie să-l respecți cu sfințenie și pe sistemul start-stop botezat i-Stop pe care trebuie să-l lași să-și facă treaba. Adică odată ce-ai oprit la semafor nu te mai deplasezi un metru că nu mai intră în funcțiune la următoare pauză după o cursă la viteză mică. Pe autostradă, la o viteză medie de 120 de km/h consumul a fost de circa 6,1 litri/100 km, iar minimul atins în regim extraurban a fost de 5,6 litri la 100 de km, la o medie de viteză de 90 km/h, destul de mult peste cei 4,3 litri/100 km anunțați de producător. Mazda 3 sedan cu motorul de 120 de cai putere se califică pentru tichetul Rabla de anul acesta pentru că norma de emisie este de 119 grame/km de CO2. Viteză maximă este de 195 km/h conform cifrelor anunțate de Mazda.

Șasiu activ

Sistemul G-Vectoring ajută Mazda să se așeze foarte bine pe șosea la drum întins. Seria 3 este prima pe care a fost introdus această tehnologie care este capabilă să reducă semnificativ tangajul lateral la curbe. Calitățile sistemului se simt cel mai bine pe serpentine acolo unde deplasările laterale care provoacă rău de mașină pasagerilor, mai ales celor din spate, sunt mult diminuate. G-Vectoring Control înseamnă și o păstrare mult mai precisă pe trasă a automobilului cu atenuarea subvirării. În special dacă drumul este acoperit cu gheaţă sau polei. Cu cât viteza este mai mare, cu atât eficienţa lui  G-Vectoring este mai pronunţată. În plus, roţile directoare trebuie bracate cu un unghi mai mic decât la direcţia clasică, la fel şi mişcările volanului pentru păstrarea chiar a unei traiectorii în linie dreaptă. Sistemul funcţionează prin ajustarea permanentă cuplului motor în funcţie de comenzile date de volan concomitent cu optimizarea sarcinii verticale la nivelul tuturor anvelopelor.  Computerul reduce automat în curbă turaţia şi mută încărcarea maşinii pe roţile din faţă executând un transfer spre partea frontală a centrului de masă pentru ca la ieşirea din curbe să accelereze maşina şi să ducă sarcina pe roţile din spate.

Head-up display

Chiar dacă este mai scurtă decât sedanul, versiunea sport oferă același spațiu pentru pasageri pentru că se păstrează ampatamentul de 2,7 metri. Astfel, locul pentru picioare este de peste un metru pentru pasagerii din față și de 0,9 metri pentru cei din spate. Volumul portbagajului este mai redus decât în varianta sedan și este de 364 de litri, față de 419 litri. Dar, în caz de rabatare a scunelor din spate se poate ajunge la un volum de 1.263 de litri, operațiune care nu este posibilă la o Mazda sedan. Versiunea sport poate fi comandată și în echiparea Takumi care dispune și de un head-up dispaly color pe care sunt afișate inclusiv avertizările provenite de la senzorul de perimetru și cele semnalate de asistenții șoferului, cum ar fi cel de unghi mort. Un atu al sportivei japoneze este că scaunele din spate se pot rabata automat printr-o simplă acționare de buton. Frâna electrică care acționează toate cele patru roți necesită cuplare și decuplare manuală. Pentru ajutor la parcare există o serie de senzori de proximitate și o afișare grafică în tableta centrală. Varianta standard oferă un sistem multimedia pe o tabletă de 7 inchi care poate fi dirijat atât prin touchscreen cât şi prin butoanele de pe consola centrală aşezate între cotieră şi schimbătorul de viteze. Printre facilitățile oferite de Mazda se mai numără încălzirea în scaune și în volan și o iluminare full LED, de la luminile de zi, până la cele de ceață.

Asistenții șoferului

Mazda 3 are în standard un sistem de avertizare la unghi mort care apare sub forma unor simboluri led inserate în oglinzile laterale şi care atenţionează şoferul că din spate se apropie un alt vehicul. Noul sistemul de evitare automată a coliziunilor folosit de Mazda funcţionează la viteze de până la 80 de km/h. Totodată, unghiul de detecţie a obstacolelor a fost lărgit față de sistemul precedent. Advanced SCBS este capabil să detecteze și pietonii care pot apărea pe carosabil. Senzorii sunt plasaţi tot pe parbriz în dreptul oglinizii retrovizoare. Sistemul funţionează prin emiterea unor bipuri înainte de impactul iminent cu obstacolul şi frânarea automată pentru evitarea coliziunii. În cazul în care şoferul frânează insuficient, sistemul complezează cu o forţă suplimentară, dacă este cazul, pentru a opri maşina înainte de momentul impactului. Pentru variantele de echipare Revolution sau Revolution Top există şi posibilitea ca sistemul Advanced SCBS să funcţioneze şi în cazul mersului cu spatele. În cadrul sistemului extins i-ACTIVSENSE, ca opţionale, maşina mai poate fi dotată cu asistență la menținerea benzii de circulație care avertizează în caz de părăsire a acesteia, monitorizare şi alertare a şoferului în cazul în care se impune o pauză în condus, sistem de control al vitezei de croazieră cu păstrarea automată a distanței față de vehiculul din față. Prețul unei Mazda 3 sport cu motor de 120 de cai putere pe benzină ajunge la 19.890 de euro cu TVA.

Avantaje

-       Head-up display color

-       Emisii care se încadrează în tichetul Rabla

-       Sprintenă

Dezavantaje

-       Consum urban ridicat

-       personalizare limitată

-       Capacitatea portbagajului

CIFRE

- 364 litri, volumul portbagajului

- 8,9 secunde până la 100 de km/h

- 195 km/h, viteza maximă

 

 

Subiecte în articol: mazda 3
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri