Jurnalul.ro Ştiri Educatie CFR, gata să transporte gratis studenți, dar n-are cu ce

CFR, gata să transporte gratis studenți, dar n-are cu ce

de Diana Scarlat    |   

CFR Călători are nevoie de cel puțin 500 de vagoane în plus, pentru a asigura gratuitatea studenților. Ordonanța de Urgență nr 2/2017, care prevede că toți studenții înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate vor beneficia de gratuitate pe transportul intern feroviar, este în vigoare de pe 6 ianuarie, când a fost publicată în Monitorul Oficial. Normele de aplicare, la care se lucrează acum, trebuie să aibă în vedere schimbările care ar trebui făcute la CFR Călători, pentru a se putea transporta un număr mult mai mare de călători.

Problemele CFR Călători s-au văzut la alegerile parlamentare, când un număr foarte mare de studenți au dorit să plece spre localitățile de reședință, gratuit, pentru a putea vota. În zilele în care au avut călătorii gratuite cu trenul, cozile la casele de bilete au blocat Gara de Nord din București, iar acest lucru s-ar putea repeta de-acum înainte, prin aplicarea noii OUG, dacă nu se schimbă ceva în sistemul de vânzare a biletelor. Dar ar trebui suplimentat și numărul de vagoane, pentru a se putea asigura un număr suficient de locuri, mai ales pentru perioadele de vacanță, care sunt oricum mai aglomerate. De gratuitate vor beneficia toți studenții instituţiilor de învăţământ superior acreditate, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, în tot cursul anului calendaristic.

Investiția minimă necesară: 750 milioane de lei

„Avem o mare nevoie de vagoane. Un tren are între 6 și 12 vagoane, cu o medie de 1.000 de locuri. Deficitul în acest moment este de circa 350-400 de vagoane, pentru cererea de pe piață. Avem 1.200 de vagoane funcționale și am avea nevoie în acest moment de circa 1.550, ca să acoperim toată cererea. CFR Călători nu a mai putut face astfel de achiziții din 2011, din cauza problemelor bugetare. Noi nici măcar nu putem accesa fonduri europene, pentru că suntem pe o piață concurențială”, explică Alina Predescu, reprezentanta CFR Călători. Costul unui vagon variază între 1,5 milioane de lei și 5 milioane de euro, în funcție de tipul de material rulant. Un vagon simplu, atașat la o garnitură de tren, poate fi achiziționat la prețul cel mai mic de 1,5 milioane de lei, în timp ce o ramă electrică ajunge până la 5 milioane de euro. În aceste condiții, CFR Călători ar trebui să facă achiziții, în cel mai scurt timp, de minimum 750 de milioane de lei, dacă ar cumpăra doar 500 de vagoane care să poată suplimenta garniturile de tren, atunci când cererea ar fi foarte mare.

„S-ar putea extinde măsura și pentru operatorii privați”

Nici astfel nu se poate garanta că CFR Călători ar putea acoperi necesarul de locuri, în perioadele foarte aglomerate, cum ar fi vacanțele de vară, când studenții care vor beneficia de gratuitate ar putea să dorească să călătorească spre Litoral, în același timp cu toți ceilalți călători plătitori de bilete. Chiar dacă CFR Călători poate vinde și bilete cu locuri în picioare, există un plafon stabilit pentru fiecare tip de vagon, astfel încât să nu se aglomereze prea mult trenurile și să pună în pericol siguranța călătorilor. În momentul în care s-ar stabili un maximum de locuri vândute, prioritatea CFR Călători va fi să asigure transportul plătitorilor de bilete, astfel încât cei care beneficiază de gratuitate ar putea rămâne fără posibilitatea de a călători. „S-ar putea extinde măsura și pentru operatorii privați, pentru că și aceștia primesc subvenții de la stat. Trenurile private ar putea prelua o parte dintre călători, precum și transportatorii rutieri”, mai spune Alina Predescu. Pe de altă parte, transportatorii rutieri spun că au avut deja foarte multe probleme cu recuperarea subvențiilor, fie pentru că au fost întârziate cu până la un an și jumătate, fie nu au fost acceptate documentele doveditoare și banii nu s-au mai plătit deloc de la stat.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri