Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei au costuri mai ridicate. Revoltați sunt mai ales elevii care trebuie să-și plătească din bani proprii deplasarea către și dinspre unitățile de învățământ. În unele județe nici nu s-au făcut licitații, iar elevii merg la școală cu taxiul. Dar asta își permit doar cei care au bani. Ceilalți sunt lăsați la tradiționalul „ia-mă, nene” sau merg pe jos. Nici firmele de transport nu mai vor să încheie contracte păguboase cu statul, mai ales după situația creată de Executiv anul trecut, când școlile s-au închis, iar lor nu li s-au plătit despăgubiri.
Transportul elevilor era o problemă nerezolvată și anul trecut, la începerea anului școlar, când i se solicita Guvernului modificarea, de urgență, a HG nr. 435/2020. Această Hotărâre de Guvern reglementa procedura de decontare a transportului gratuit al elevilor spre și dinspre școală, iar transportatorii spuneau că modificarea legislativă s-a făcut fără a se respecta principiul transparenței, punându-i pe ei în situația de a face cursele pentru elevi fără a avea certitudinea că statul va deconta cheltuielile. Prevederile HG 435/2020 erau, de anul trecut, neclare și interpretabile, în privința valabilității adeverinţelor elevilor, emise de unităţile de învăţământ, pe baza cărora ar trebui să se facă decontul. Pentru a fi legal decontul transportului elevilor, adeverinţele ar trebui să speifice clar faptul că elevii care beneficiză de transport școlar nu pot fi înscriși la unități de învățământ din localitatea de domiciliu, pentru a beneficia de transport gratuit, conform dispozițiilor art. 84 alin. (3) din Lg. nr. 1/2011 (Legea Educației). Art. 6 din HG nr. 435/2020 a omis această dispoziție, menționând doar calitatea de elev înmatriculat la unitatea de învăţămât care a emis adeverința. În aceste condiții, operatorul de transport ar putea refuza prestarea serviciilor, neavând certitudinea că își va putea recupera banii de la bugetul statului. Operatorul de transport era obligat să facă același număr de curse, dar banii se vor putea deconta doar dacă elevii se duc la școală. Dacă elevii chiuleau de la ore sau învățau de acasă, statul transfera responsabilitățile în buzunarul privatului, care devenea bun de plată, pentru munca prestată tot de el.
S-a ales varianta cea mai păguboasă
Din haosul creat anul trecut, au ieșit în pierdere și firmele de transport, dar mai ales elevii. Anul acesta s-a făcut altă modificare legislativă, chiar mai păguboasă decât cea din 2020. Ordonanța de Urgență 50/2021, care modifică Legea Educației 1/2011 impune o plafonare a tarifului, adică se revine la situația din anul 2016, când deja a existat un scandal legat de acest aspect. OUG 50/2021 a intrat deja în vigoare, pe 17 iunie 2021, deci produce efecte, iar în aceste zile se va da și votul final în Parlament, însă elevii s-ar putea trezi fără operatori de transport care să mai vrea să participe la licitații, dacă nu se elimină plafonarea. Problema acestei plafonări nu este legată de faptul că niște firme doresc să facă profit mare și din lăcomie cresc prețurile, ci de diferențele reale de cost, în funcție de zonă. Ceea ce au demonstrat transportatorii în anul 2016, când elevii au fost obligați, practic, să plătească din buzunar diferențele de preț dintre tariful maxim, stabilit de Executiv, și costul real al firmelor de transport, este acum formulat chiar mai defavorabil pentru firmele care participă la licitații pentru atribuirea contractelor. De data aceasta nu s-a mai stabilit nici măcar metodologia de calcul pentru valorile maxime, addică s-au eliminat și părțile bune care existau în 2016.
Ce nu le-au explicat politicienii elevilor
Elevii așteaptă votul din Parlament și sunt convinși că situația se va rezolva, după ce legea va intra în vigoare, cu plafonarea stabilită. „Am fost în Parlament, la discuții. La momentul actual este o Ordonanță de Urgență care modifică Legea Educației, pentru a se face deconturile. Sunt, însă, elevi care nu-și pot permite să plătească transportul, pentru că firmele care au contracte pentru aceste servicii cer sume de bani pe care elevii trebuie să le plătească, apoi se face decontul, dar în multe cazuri nu pentru întreaga sumă. Noi am cerut ca statul să subvenționeze sumele aferente transportului elevilor și reglementarea unor tarife maximale care să fie respectate de transportatori și să nu se poată depăși. OUG produce deja efecte și așteptăm să treacă și de votul din Parlament. Noi am cerut să se elimine mecanismul de decont, plata urmând să se facă între Consiliile Județene și transportatori”, a explicat, pentru Jurnalul, Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor. Ceea ce nu înțeleg elevii este faptul că acolo unde transportatorii vor avea de pierdut nu vor mai participa la licitații, deci vor rămâne zone neacoperite de aceste servicii. Același lucru se întâmplă deja cu transportul în comun din localitățile care nu sunt rentabile, pentru că nu aduc profit suficient și, deci, nu participă nimeni la licitații, de peste 15 ani.
Pentru a nu rămâne fără transport școlar, este nevoie ca statul să acorde subvenții și să calculeze foarte bine costurile firmelor care prestează aceste servicii. O plafonare a costurilor nu poate decât să lase localitățile cele mai sărace fără mașini pentru școală, dacă nu mai vrea nicio firmă să participe la licitație.