Curtea Constituțională a respins, cu unanimitate de voturi, cererea Guvernului de constatare a existenței unui conflict juridic de natură constituțională între Executiv și Legislativ, generat de moțiunea de cenzură depusă de Opoziție în vacanța parlamentară. Inclusiv judecătorii numiți de Palatul Controceni au considerat că cererea formulată de Ludovic Orban nu are suport, asta după ce, conform unor surse, luni, când judecătorii s-au întrunit pentru a dezbate acest dosar, Daniel Morar ar fi plecat din ședință. Ieri, însă, doi judecători au cerut ca, în plus, pe lângă constatarea inexistenței conflictului juridic, să se spună, negru pe alb, că acțiunea Guvernului este inadmisibilă.
Instanța de contencios constituțional precizează că, în urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, a respins cererea formulată de primul-ministru şi a constatat că nu există conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament, generat de modalitatea în care Parlamentul a înregistrat și prezentat Moțiunea de cenzură nr.2MC/17 august 2020 – „Guvernul PNL – De la Pandemie la pande-mită generalizată. Belşug în buzunarele clientelei PNL, sărăcie în buzunarele românilor”.
De asemenea, se mai precizează faptul că doi membri ai Curții Constituționale, fiind de acord că nu există conflict juridic de natură constituțională, au apreciat că cererea trebuia respinsă exclusiv ca inadmisibilă. Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică primului-ministru și președinților celor două Camere ale Parlamentului, iar argumentele reținute în motivarea soluției pronunțate de Plenul Curții Constituționale vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial al României.
Toate argumentele Executivului au picat
Decizia este una de importanță majoră, deoarece exclude orice contestare, pe viitor, a unei moțiuni de cenzură depusă, dezbătută și votată în sesiunile extraordinare ale Parlamentului. Deși PSD nu a reușit să adune, la ședința din 31 august 2020 cvorumul necesar susținerii votului, demersul este declarat, astfel, de Curtea Constituțională perfect legal.
Astfel, CCR statuează că Guvernul, aflat sub controlul Parlamentului, nu poate invoca vacanța parlamentară ca și moment de “respiro”. Toate argumentele reținute de Executiv în sesizarea îmnaintată CCR au picat pe rând.
În acest sens, Opoziţia parlamentară, de orice culoare politică ar fi ea, este îndreptăţită de Constituţie să iniţieze oricând, în decursul unui an calendaristic, fie că este vorba de o sesiune parlamentară ordinară, fie într-o sesiune extraordinară, o modalitate de control parlamentar, inclusiv prin utilizarea moțiunii de cenzură. Contrar argumentelor Executivului, Constituţia precizează, în cuprinsul articolului 113 alineatul 1, faptul că plenul reunit al Camerelor este cel care retrage încrederea Guvernului, fără a preciza o data anume sau un interval de timp anume. Tot Legea Fundamentală statuează faptul că un Guvern poate fi învestit în sesiuni extraordinare sau în sesiuni ordinare, ceea ce, prin deducție logico-uridică, înseamnă că și retragerea încrederii pentru acel Guvern poate fi făcută în orice tip de sesiune.
Toți judecătorii Curții, inclusiv cei numiți de Președinție, au căzut de acord că nu poate fi admisă solicitarea lui Ludovic Orban