Timp de luni de zile, oficialii au avertizat cu privire la o criză energetică în această iarnă, în condițiile în care Rusia - cândva cel mai mare furnizor de gaze naturale din regiune - a redus livrările ca represalii la sancțiunile impuse în urma invaziei sale în Ucraina.
Acum, instalațiile de depozitare a gazelor din UE sunt aproape pline, vasele care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) fac coadă în porturi, neputând să își descarce încărcăturile, iar prețurile sunt în scădere.
Prețul contractelor futures de referință pentru gazele naturale europene a scăzut cu 20% de joia trecută și cu peste 70% de la nivelul record de la sfârșitul lunii august. Luni, prețurile spot ale gazului olandez pentru livrare într-o oră - care reflectă condițiile pieței europene în timp real - au scăzut sub 0 euro, potrivit datelor de la Intercontinental Exchange.
Prețurile au devenit negative din cauza unei "rețele supraofertate", a declarat pentru CNN Business Tomas Marzec-Manser, șeful departamentului de analiză a gazelor din cadrul Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).
Este o întorsătură extrem de surprinzătoare pentru Europa, unde gospodăriile și companiille au fost lovite de creșteri amețitoare ale prețului gazelor în ultimul an.
Massimo Di Odoardo, vicepreședintele departamentului de cercetare în domeniul gazelor și al GNL de la Wood Mackenzie, spune că vremea neobișnuit de blândă este în mare parte responsabilă pentru schimbarea dramatică.
"În țări precum Italia, Spania, Franța, vedem temperaturi și un consum de gaze mai aproape de nivelurile din august și începutul lui septembrie", a declarat acesta pentru CNN Business. "Chiar și în țările nordice, Marea Britanie și Germania, consumul este mult sub media pentru această perioadă a anului", a adăugat el.
De asemenea, Uniunea Europeană a construit stocuri substanțiale împotriva oricăror reduceri suplimentare ale aprovizionării, umplând instalațiile de stocare a gazelor aproape de capacitate. În prezent, depozitele sunt pline în proporție de aproape 94%, potrivit datelor furnizate de Gas Infrastructure Europe. Acest procent este cu mult peste ținta de 80% pe care blocul comunitar a stabilit-o pentru noiembrie.
"Este un nivel extrem de ridicat", a declarat Di Odoardo, menționând că nivelul maxim de stocare a fost în medie de 87% din capacitate în ultimii cinci ani.
Eforturile Europei de a asigura cât mai mult combustibil înaintea iernii a dus la creșterea numărului de vase cu GNL ce așteaptă să intre în porturile europene, agravată de o lipsă de terminale de import de GNL.
Blocul comunitar a intensificat importurile de GNL din Statele Unite și Qatar.
Felix Booth, șeful departamentului GNL din cadrul firmei de date Vortexa, a declarat pentru CNN Business că până la 35 de nave fie staționează în apropierea porturilor din nord-vestul Europei și din Peninsula Iberică, fie navighează foarte încet spre acestea, din cauza lipsei de opțiuni de stocare.
Aceste nave "vor avea nevoie probabil de încă o lună pentru a descărca încărcătura", a spus el.
Împreună, acestea transportă GNL în valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari, potrivit lui Kpler, care citează furnizorul de date privind piața energetică Argus Media.
În ciuda recentei scăderi, la aproximativ 100 de euro (100 de dolari) pe megawatt/oră, contractele futures pentru gazele naturale europene sunt încă cu 126% peste nivelul din octombrie anul trecut, când economiile au început să se redeschidă din blocajele pandemice și cererea a explodat.
Prețurile ar putea crește brusc din nou în decembrie și ianuarie, pe măsură ce vremea se răcește, oferind un stimulent pentru unele dintre aceste petroliere să mai aștepte puțin în largul mării înainte de a intra în port, a declarat Booth.
Și, în ciuda faptului că ponderea Rusiei în totalul importurilor de gaze din Europa a scăzut de la 40% la doar 9%, regiunea ar putea fi într-o situație dificilă vara viitoare, în timp ce încearcă să își refacă stocurile înainte de iarna următoare.
Se așteaptă ca prețurile să atingă 150 de euro (150 de dolari) pe megawatt oră până la sfârșitul anului 2023, a declarat Bill Weatherburn, economist pentru mărfuri la Capital Economics.
(sursa: Mediafax)