Societăţile care gestionează platforme de comunicare socială trebuie să facă mai mult pentru a se conforma solicitărilor de a respecta normele Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor, formulate de Comisia Europeană şi de autorităţile pentru protecţia consumatorilor din statele membre în luna martie a anului trecut, se arată într-un comunicat al forului comunitar.
Joi au fost publicate modificările aduse de Facebook, Twitter şi Google clauzelor de furnizare a serviciilor lor pentru a le alinia la normele UE privind protecţia consumatorilor.
Peste un sfert de miliard de consumatori din UE care utilizează platforme de comunicare socială vor beneficia deja de aceste modificări: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiţi să renunţe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online, vor putea să depună plângeri în Europa şi, nu în California, iar platformele îşi vor asuma partea de responsabilitate care le revine faţă de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii off-line. Cu toate acestea, modificările asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerinţelor prevăzute de legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, apreciază Comisia Europeană.
"Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate şi în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecţia consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităţilor naţionale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăţi sporesc siguranţa platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate şi ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de 'noi avantaje pentru consumatori': normele UE privind protecţia consumatorilor ar trebui să fie respectate şi, dacă aceste societăţi nu se conformează, ele ar trebui să fie sancţionate", a declarat Věra Jourová, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.
În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autorităţile de protecţie a consumatorilor, Facebook şi, mai ales, Twitter au răspuns doar parţial chestiunilor importante legate de răspunderea lor şi de modul în care utilizatorii sunt informaţi cu privire la eventuala eliminare a conţinutului sau la rezilierea contractului, se arată în comunicatul Comisiei Europene.
În ceea ce priveşte "procedura de notificare şi de acţiune" utilizată de autorităţile de protecţie a consumatorilor pentru a raporta conţinutul ilegal şi a solicita eliminarea acestuia, modificările aduse de unele societăţi sunt insuficiente. În timp ce Google a instituit un protocol şi a prevăzut termene pentru tratarea cererilor, Facebook şi Twitter doar au fost de acord să pună la dispoziţie o adresă de e-mail specială pe care autorităţile naţionale o pot utiliza pentru a notifica încălcările, fără să se angajeze că vor trata aceste cereri în anumite termene.
Ca urmare a numărului mare de plângeri din partea consumatorilor, care au fost ţinta unor fraude sau înşelătorii atunci când au utilizat aceste site-uri şi, de asemenea, au fost supuşi unor clauze de furnizare a serviciilor care nu respectă legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, în luna martie 2016 a fost lansată o acţiune de asigurare a respectării legislaţiei.
De atunci, operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice: clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea reţelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor; clauzele care le impun consumatorilor să renunţe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online; clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanţă judecătorească din statul lor membru de reşedinţă şi impun, în schimb, aplicarea legislaţiei din California; clauza prin care platforma este eliberată de obligaţia de a identifica mesajele cu caracter comercial şi conţinutul sponsorizat.
Societăţile s-au angajat să pună în aplicare modificările clauzelor lor de utilizare a serviciilor în toate versiunile lingvistice în primul trimestru al anului 2018.
Comisia se aşteaptă ca platformele online să identifice şi să elimine rapid şi în mod proactiv conţinutul online ilegal, precum şi să prevină reapariţia acestuia. Forul comunitar pregăteşte în prezent acţiunile ulterioare acestei comunicări.
Autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor şi Comisia vor monitoriza punerea în aplicare a modificărilor promise şi vor utiliza în mod activ procedura de notificare şi de acţiune pusă la dispoziţie de societăţi. Acestea se vor concentra mai ales pe conţinutul comercial ilegal privind abonamentele nedorite şi alte tipuri de înşelătorii. În plus, este posibil ca autorităţile să ia măsuri atunci când acest lucru va fi necesar, inclusiv măsuri de asigurare a respectării legislaţiei. AGERPRES