Anul trecut a fost marcat de mai multe scandaluri legate de agențiile de turism intrate în faliment, care nu au mai plătit vacanțele clienților, iar acum deja a mai apărut un astfel de caz. Cumpărătorii pachetelor turistice se întreabă acum dacă mai pot avea încredere în agențiile de turism și, mai ales, cum le-ar putea verifica situația, înainte de a le da banii, pentru a nu fi păgubiți. Cel mai nou scandal este legat de FunTrip World, o agenție despre care specialiștii din piață spun că era cunoscută ca având probleme.
Sute de turiști au rămas în 2016 și fără vacanțele plătite, dar și fără posibilitatea de a-și recupera banii, după ce două agenții de turism din România și-au închis porțile, peste noapte. Despre a treia s-a aflat că funcționa ilegal, după ce ministrul de resort i-a retras licența. Cele trei, Genius Travel, Mareea Comtur SRL și House of Travel, au avut situații total diferite, dar clienții au avut aceleași pagube. Ultima funcționa ilegal, după ce a rămas fără licență, la începutul lunii august. Deși agenția trebuia să se închidă, proprietarul a luat în continuare banii clienților și s-a ascuns, până astăzi, când a fost prins de poliție și arestat. Ministerul Turismului arată acum că și FunTrip World se află în aceeași situație.
Azi, ultima șansă pentru FunTrip
Retragerea unei licențe nu se poate face pe baza unor suspiciuni rezonabile. Ministerul Turismului trebuie să respecte anumite reguli. “După retragerea licenței, agenția nu mai are dreptul să vândă. Dacă ei vând, sunt în ilegalitate, dar ANT nu poate să retragă licența unei agenții înainte de încheierea procedurilor legale, pentru că poate fi dat în judecată”, spune Anca Nedea, fost președinte ANT. Direcția Generală Autorizare și Control Turism a efectuat, pe 1 februarie 2017, un control la sediul Agenției de turism Funtrip World, din București. „La controlul efectuat, s-a constatat că agenţia de turism nu mai funcţionează la sediul pentru care s-a emis licenţa de turism, drept urmare a fost întocmită Nota de constatare nr.1565/01.02.2017”, explică reprezentanții ministerului. Direcția de control i-a transmis agenției FunTrip o notificare prin care i s-a cerut să prezinte de urgență documentele de funcționare, urmând ca în cazul neprezentării acestora, în termen de 15 zile, licența de turism să fie retrasă din oficiu, conform legii. Astfel, agenția Funtrip World se află astăzi la finalul termenului prevăzut de lege, în perioada de grație până la desființare și nu a prezentat documentele cerute de minister.
Avantaje și dezavantaje ale agențiilor
Cei mai mulți clienți se întreabă acum ce pot face pentru a afla situația unei agenții de turism, înainte de a cumpăra vacanțe. În tot acest scandal, cea mai mare problemă este a asigurărilor, nu doar pentru că sunt foarte mici, ci pentru că brokerii nici nu ar vrea să le majoreze. Cu alte cuvinte, dacă unele agenții ar vrea să-și plătească asigurări mai mari de 10.000 de euro pentru cele revânzătoare sau de 50.000 de euro pentru cele touroperatoare, nu ar putea, nici măcar dacă ar exista o prevedere legală în acest sens, pentru că firmele de asigurări nu acceptă. “FunTrip este o agenție care vinde excursii exotice, dar este puțin cunoscută pe piață. Au practicat mereu prețuri de dumping, ceea ce ar trebui să-i pună pe gânduri pe cei care cumpără excursii de acest fel. Atunci când vezi prețuri de 200 de euro pentru șapte zile în Tenerife, la hotel de partu stele, ar trebui să-ți pui întrebări, pentru că numai avionul costă atât, la ofertă”, explică Traian Bădulescu, specialist în turism. Și plecarea pe cont propriu în vacanță prezintă riscuri. „Un consultant știe ce să recomande clientului, a vizitat hotelurile pe care le recomandă. De asemenea, dacă pe mine mă sună un client la ora două noaptea, pentru că are o problemă, sun de urgență și-i rezolv problema sau îi schimb hotelul, ceea ce un site nu poate face”, explică Oana Dănilă, reprezentantul unei agenții de turism.
Dacă în cazul plăților către agenții pot fi selectate acele firme care oferă mai multe garanții, astfel încât clienții să se poată asigura de corectitudinea vânzătorului, probleme chiar mai mari pot apărea la cumpărarea sejururilor prin site-uri dedicate turismului, care nu oferă niciun fel de gananție. „Booking.com poate să ofere prețuri foarte bune, dar numai la cazare, doar că și acolo trebuie să fie atent fiecare client, pentru că nu are la dispoziție un consultant. Review-urile pot fi false. În privința posibilităților de a-și primi banii înapoi cei care se răzgândesc, există și aici mai multe probleme, pentru că se blochează suma de avans pe card, iar fiecare hotel are condițiile proprii, pe care cumpărătorii trebuie să le citească atent”, explică Traian Bădulescu.
Cum poate fi verificată o agenție de turism
O primă verificare se poate face pe site-ul ministerului de resort, unde sunt afișate toate agențiile notificate, care nu și-au depus documentele la timp, astfel încât să facă dovada plății la zi a asigurărilor. Chiar și așa pot exista probleme, iar un exemplu este chiar situația de la Mareea, care avea asigurare plătită la zi, trimisă către ANT, și pentru care nu a fost depusă, până în ultimul moment, nicio reclamație.Tot pe site-ul ANT se pot verifica licențele agențiilor de turism.
Autoritatea Națională pentru Turism (ANT) a identificat, anul trecut, câteva soluții pentru reglementarea pieței: fondul de garantare și contul fiduciar, dar și o redefinire a agențiilor, în funcție de posibilitățile financiare ale fiecăreia. Ideea fondului de garantare este ca toate agențiile să depună bani într-un cont comun, din care să se plătească eventualele pagube, însă jucătorii de pe piață se ceartă de un an pe această temă.
„Chiar dacă partea de asigurări ar funcționa, nici așa situația nu ar fi 100% garantată pentru turist, cum nu e garantată nicăieri în Europa, dar ar fi mult mai bună. ANT a lucrat la două proiecte legislative, impreuna cu ANAT si FPTR” Anca Nedea, fost președinte ANT