Jurnalul.ro Cultură Teatru FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU 2022 REPERE – ZIUA IX, 13 NOIEMBRIE

FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU 2022 REPERE – ZIUA IX, 13 NOIEMBRIE

de Magdalena Popa Buluc    |   

Ultima zi a ediției cu numărul 32 a Festivalului Național de Teatru invită publicul la peste douăzeci de evenimente dedicate Artelor scenei. Iată în continuare – câteva dintre principalele manifestări ale zilei, însoțite de succinte repere:

Programul zilei se va deschide cu cea din urmă întâlnire-dezbatere dedicată realităților teatrale pe care FNT le-a propus în acest an opiniei publice:

Statutul artistului

Conferință despre muncă, serviciu public și generația de sacrificiu din cultură

O promisiune veșnică, despre „recunoaștere”, o cultură cu o „singură viteză” – nu două, a culturii de la stat și a precarității din independent –, protecție socială și drepturi egale. O aspirație care în curând împlinește 30 de ani...

Pandemia a arătat, brutal, cât de singuri și lipsiți de orice plasă de siguranță sunt cei care lucrează în cultura independentă, fără contracte de muncă, fără asigurare de șomaj și, în multe cazuri, fără asigurare medicală. La marginea statului, deși în centrul lui simbolic. O întreagă generație, cea post-1989, a trebuit să-și sacrifice, în mare parte, viața personală în numele artei. Ce soluții avem pentru viitor? Ce înseamnă „recunoaștere” a muncii lor? Problemele se văd cu ochiul liber – dar ce putem imagina în loc?

Invitați: Ilinca Manolache, Alex Radu, David Schwartz

Moderator: Iulia Popovici  

Ora 11.00 ARCUB, Sala Coloane

INTRAREA LIBERĂ în limita locurilor disponibile

 

Granițe. Riscuri. Urgențe” – Maraton performativ

Într-un timp în care urgența de a acționa și de a reacționa la multiple fracturi și decalaje sistemice locale și globale devine din ce în ce mai acută, într-un prezent în care realitățile sociale și economice imediate accentuează starea de risc prelungit a celor mai vulnerabili/vulnerabile dintre noi, cum ne putem construi practici transformatoare prin care nu doar să arătăm ce nu funcționează în proximitatea noastră, ci și de ce nu funcționează sau cum am putea face să funcționeze?

Intervenții (10 minute) ale artistelor și artiștilor din arii diferite, care vor aborda o problematică pe care o consideră urgentă pentru zona lor de interes artistic.

Între performeri: Miki Braniște, Mihai Burcea, Paula Dunker, Alexandru Fifea, Vera Ion, Mihai Lukacs, Mihai Mihalcea, Katia Pascariu, Simona Popescu, Vava Ștefănescu, Andra Tarara, Elena Vlădăreanu.

Ora 15.00 – Centrul Național al Dansului București

INTRAREA LIBERĂ în limita locurilor disponibile

 

INTERSECȚII ÎN FNT: Târgul cărții de teatru

Ultima zi a maratonului lansărilor de carte în FNT, prilejuiește prezentarea a zece dintre cele mai relevante scrieri destinate teatrului editate recent, cu participarea autorilor, protagoniștilor și invitaților care vor vorbi publicului în spațiul librăriei Cărturești Verona.

Între aceștia: Ioana Anghel, Cosmin Ardeleanu, Oana Borș, Oltița Cîntec, Cătălin D. Constantin, Marina Constantinescu, Mircea Constantinescu, Alina Herescu, Eugen Jebeleanu, Liviu Jicman, Sergiu Laurian Lupu, Roxana Lăpădat, Andrei Măjeri, Cristina Modreanu, Radu Nica, Ludmila Patlanjoglu, Nona Rapotan, Cristina Rusiecki, Candid Stoica, Daniela Șilindean, Carmen Lidia Vidu, Iuliana Vîlsan, Irina Wolf și Irina Zlotea.

Iată și titlurile volumelor care vor fi prezentate în ultima zi a maratonului dedicat cărții de teatru în FNT:

  1. Sub vremuri. Teatru și conflict / Sign of the Times. Theatre and Conflict – volum coordonat de Oltița Cîntec – Editura Junimea, 2022

  2. Camil Petrescu – Interviuri  de Florica Ichim și Alexandru Buican – Fundația Culturală „Camil Petrescu”, 2022

  3.  TEATRU de Federico García Lorca – Fundația Culturală „Camil Petrescu”, 2022

  4. Revista „Teatrul Azi” nr. 9, 10 / 2022 – Fundația Culturală „Camil Petrescu”, 2022

  5. Teatrul ca rezistență de Cristina Modreanu – Editura Polirom, 2022

  6. Nod în cinci – Câteva abordări în teatru de Cristina Rusiecki – Editura Entheos, 2021

  7. Teatrul Româno-Canadian – Schimburi culturale și strategii manageriale de Simona Hodoș – Editura Universitaria, Craiova, 2022

  8. Evrei din România pe scena și ecranul secolului XX de Sergiu Laurian Lupu – Editura Rentrop & Straton, 2022

  9.  Jocul iscusit al dramei de Anda Ionaș – Editura Eikon, 2022

  10. Ce se-aude la a doua vedere / O prezentare muzicală a scenografiei de teatru de Cosmin Ardeleanu – Editura Eikon, 2021

Orele 10:45 – 15:45, librăria Cărturești Verona

INTRAREA LIBERĂ

 

SPECTACOLELE ULTIMEI ZILE DIN FNT 2022:

Kcezyow (Woyzeck)” – de Georg Büchner

(producător: Unfortunate Thespians, în colaborare cu: Teatrul Evreiesc de Stat și Universitatea „Hyperion” București – Facultatea de Arte și NIPAI Berlin

Regia, coregrafia și light design: Mike Săvuică

Ce a fost mai întâi – omul sau păcatul? Un simplu soldat ajuns în pragul nebuniei se luptă cu alegerea dintre bine și rău. Tot ce trăiește este un infern care se repetă la infinit într-un spațiu atemporal. Granița dintre real și imaginar dispare în timp ce publicul este imersat în zona crepusculară și întrebat dacă se poate ierta pentru păcatele comise de până acum. Kcezyow nu este un spectacol, ci o experiență care are curajul să pătrundă în atomii firii umane.

Producție invitată în FNT în cadrul secțiunii dedicate Facultăților de Teatru din România

Ora 17:00 – Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, Sala Mică

INTRARE LIBERĂ – în limita locurilor disponibile

 

Before The End... (Of The World) / Înainte de sfârșitul... (lumii)

(producător: Brain Store Project, în parteneriat cu DNK: Space for Contemporary Dance and Performance – Bulgaria)

Conceptul și realizarea: Iva Sveshtarova și Willy Prager

Dramaturgia: Ivana Ivcovic.

Un spectacol de dans contemporan care examinează cultura apocaliptică prin diferite puncte de vedere. În ea, întrebarea ’va exista un sfârșit al lumii?’ este deja futilă: în pandemie trăim vremurile din urmă. În pandemia globală. În apocalipsa climatică. În ultimele generații ale civilizației actuale care au la orizont colapsul. Dar colapsul nu este sfârșitul: este începutul viitorului nostru diferit. Putem redescoperi noi moduri de a trăi și de a fi atenți la noi înșine și la ceilalți?

Producție invitată în cadrul secțiunii Spectacole invitate din străinătate

Spectacol în limba engleză cu traducere în limba română

Ora 17.00 – Teatrul Odeon, Sala Studio

 

Copiii nopții” – de Andrei Radu

(producător: Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara)

Regia: Alexandru Weinberger-Bara

Tinerii față în față cu maturitatea, cu lumea, cu sistemul: este o poveste înscrisă în ADN-ul evoluției. Este o poveste pe care o spun șase studenți, într-o noapte în care nevoia de apropiere, despărțirea de trecut, frica de necunoscut și perspectiva vieții de adult creează situații aflate la limita realității. Un spectacol cu și despre tineri, Copiii nopții are la bază piesa cu care tânărul actor Andrei Radu – în calitate de dramaturg, de această dată – a câștigat ediția din 2021 a Concursului Național de Dramaturgie, organizat de Teatrul Național din Timișoara.

Ora 17.00 – Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu” (Icoanei)

 

Trei surori” – de  A.P. Cehov

(producător: Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu)

Regia: Andrei și Andreea Grosu

În Trei surori se așteaptă. Se așteaptă iubirea, se așteaptă viața, se așteaptă începutul până când vine sfârșitul. Suntem aduși pe lume pentru iubire, zice unul dintre nefericiții lui Cehov, sintetizând orice existența care pare neînsemnată. Iubirea suportă orice. E cea care dă sens încercărilor noastre. Oamenii ăștia, care caută iubirea cu atâta neliniște și care sunt speriați de gândul că ar putea să nu fie văzuți și iubiți, sunt obiectul nostru de lucru în acest spectacol. Toți vor un singur lucru, să scape din viața în care sunt captivi, să fugă, să urle, să dărâme bariere invizibile, să respire aerul pe care l-au simțit când au îndrăznit să viseze. Să fie liberi. Întru iubire.

Ora 19.00 – Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, Sala Studio

 

Scaunele / The Chairs” – de Eugène Ionesco

(producător: Théâtre National du Luxembourg)

Regia: Gábor Tompa

Cea de-a treia piesă de teatru a marelui Ionesco, creată în 1952, cunoaște acum un succes continuu. Subiectul „Scaunelor” este, ne-o spune autorul, „vidul ontologic”: dar este și o dramă personală, oglinda unei conștiințe. Spre deosebire de protagoniștii săi, textul nu a îmbătrânit deloc și pare să fi fost scris pentru lumea noastră actuală care și-a pierdut orientarea și certitudinile...

Producție invitată în cadrul secțiunii Spectacole invitate din străinătate

Ora 19.00 – Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București, Sala Pictură

 

Cabaret” – după piesa lui John Van Druten și povestirile lui Christopher Isherwood

Libretul: Joe Masteroff, muzica: John Kander, versurile: Fred Ebb

(producător: Teatrul Odeon București)

Regia, coregrafia și costumele: Răzvan Mazilu

Pregătirea și direcția muzicală: Maria Alexievici

Am imaginat Clubul Kit Kat, cabaretul din Cabaret, ca un mare bal mascat decadent, condus de un Maestru de Ceremonii – Cerber la poarta unui Infern seducător (departe de imaginea consacrată de Joel Grey în filmul lui Fosse, MC-ul meu e mai degrabă o brută punk ce ascunde în el, revoltat și cinic, toată sensibilitatea lumii). Femei fatale și drag-queens, clovni și Josephine Baker, toți își au locul în acest bâlci aiuritor.” – Răzvan Mazilu

Ora 20.30 – Teatrul Odeon, Sala Majestic

 

Antonin Artaud. Familia Cenci” – după Shelley și Stendhal

Producător: Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Regia: Silviu Purcărete

Scenografia: Dragoș Buhagiar

Traducerea: George Banu

Antonin Artaud (1896 –1948), dramaturg francez, poet, actor și regizor, este unul dintre cei mai importanți teoreticieni ai teatrului contemporan. Piesa lui Artaud, inspirată de operele lui Shelley și Stendhal, urmează îndeaproape direcțiile pe care le-a fundamentat în Teatrul Cruzimii, o inovație revoluționară care combină gestul, cuvântul, mișcarea cu tematica violenței. Prin acest limbaj al cruzimii, Artaud își propune să șocheze audiența, să o facă martora unei hiper-realități care să producă întoarcerea la punctul zero al ființei. Intriga piesei este plasată în Italia secolului al XVI-lea lea, având în centru istoria sângeroasă a familiei Cenci; o tragedie în 4 acte, care expune brutal tortura și tirania la care își supune copiii crudul conte Francesco Cenci și complotul la care participă Beatrice Cenci, fiica abuzată a nobilului, uneltire care duce, inevitabil, la un deznodământ tragic.Așa cum mărturisește insusi autorul, Familia Cenci este un „subiect barbar, în afara timpului, a cărui realizare trebuie să-i lase pe actori și pe public epuizați.”

Ora 21.00 – Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București, Sala „Ion Caramitru” (Sala Mare)

 

 

INTERSECȚII ÎN FNT: FNT ON AIR

Profesorul” – de Jean Pierre Dopagne

(producător: Teatrul Naţional Radiofonic, 2007)

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Attila Vizauer

și

Over the Rainbow” – de Jean Pierre Dopagne

Producător: Teatrul Naţional Radiofonic, 2015

Scenariul şi regia: Mihnea Chelariu şi Ion Andrei Puican

Spectacol premiat cu „Bronze Winner” la New York Festivals Radio Program & Promotion Awards 2016

Producţiii invitate în cadrul secţiunii de teatru radiofonic FNT ON AIR.

Ora 19.30 – pe frecvenţele Radio România Cultural și pe www.eteatru.ro , colecția FNT 2022

 

 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri