Jurnalul.ro Special Anchete Fostul angajator al lui Clotilde Armand, contracte pe bandă rulantă cu ministerul condus de Cătălin Drulă

Fostul angajator al lui Clotilde Armand, contracte pe bandă rulantă cu ministerul condus de Cătălin Drulă

de Ion Alexandru    |   

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a încheiat, anul acesta, mai multe contracte cu grupul de firme Egis, grup la care Clotilde Armand, primarul USR al Sectorului 1, a deținut funcția de director până în anul 2019, când a devenit europarlamentar din partea formațiunii conduse de Dan Barna. Iar la contractele noi pe care compania în cauză le derulează cu statul, în special cu CNAIR, Egis s-a asociat cu un alt consultant, Search Corporation, cu capital majoritar american, controlată de un om de afaceri considerat a fi un apropiat al lui Ludovic Orban, încă din timpul mandatului acestuia de ministru al Transporturilor, în Guvernul Tăriceanu. Imediat după ce Ministerul Transporturilor a fost preluat de USR, prin Cătălin Drulă, un prieten al edilului Clotilde Armand, Consiliul de Administrație al CNAIR a pus pe ordinea de zi a primei ședințe din anul 2020 o cerere formulată de Egis cu privire la suplimentarea plăților pe care statul român trebuie să le achite în baza unui contract din 2004, privind supervizarea lucrărilor de construire a așa-zisei Autostrăzi Transilvania.

 

Compania de consultanță condusă, până să ocupe funcții de demnitate publică, de actualul edil al sectorului 1, Clotilde Armand, Egis România SA, dar și compania-mamă a acesteia, Egis International SAS, derulează contracte pe bandă rulantă cu instituțiile din subordinea Ministerului Transporturilor, la conducerea căreia se află colegul de partid al lui Armand, USR-istul Cătălin Drulă. 

Spre exemplu, în 19 martie 2021, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație un contract privind elaborarea unui studiu de fezabilitate și proiectul tehnic pentru execuția Drumului European Craiova Târgu Jiu. Compania selectată este Egis România SA, iar prețul 20.247.133,77 de lei fără TVA, adică 24.094.089,2 lei cu TVA inclusă (4.917.161,1 euro).

Conform documentației de atribuire, durata contractului este de 24 de luni.

 

Peste 5,2 milioane de euro pentru Centura Sud a Capitalei

 

Al doilea și cel mai recent contract pe care grupul Egis l-a câștigat de la Ministerul Transporturilor, condus de Cătălin Drulă, este cel parafat în data de 8 iulie 2021. Este vorba despre un acord-cadru mai larg, împărțit pe mai multe loturi, care vizează servicii de supervizare a execuției lucrărilor aferente Autostrăzii de Centură a Bucureștiului, între kilometrul 0+000 și kilometrul 100+900. Lotul al doilea, care vizează servicii aferente tronsonului Centura Sud, amplasat de la kilometrul 69+100, până la kilometrul 85+300, a fost atribuit, prin licitație deschisă, de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere unui grup de patru firme. Prima este Egis International SAS, a doua este Metroul SA, a treia este Search Corporation SRL, iar a patra este SC Italrom Inginerie Internațională SRL.

Aceste companii vor încasa 21.464.235.5 lei fără TVA, respectiv 25.542.440,2 lei cu TVA (5.212.742,9 euro). Pentru acești bani, companiile în cauză vor supraveghea, în timpul perioadei de proiectare și execuție și pe perioada de garanției a lucrărilor, în vederea corectei utilizări a fondurilor disponibile.

 

În ultimul an la Egis, Armand a primit un salariu de 36.000 de euro

 

Grupul francez de proiectare, inginerie și consultanță în construcții Egis desfășoară afaceri în România prin firmele Egis România și Egis Internațional SAS Franța, Sucursala București. Prima dintre ele este chiar firma pe care a condus-o actualul primar al Sectorului 1, Clotilde Armand, în perioada martie 2017 - iunie 2019, din poziția de director Dezvoltare pentru Europa. 

Ulterior, aceeași Clotilde Armand a ocupat, în perioada septembrie 2013 – martie 2017, funcția de director general pentru filialele Egis România, Bulgaria şi Moldova. Mai mult, în perioada în care a condus această societate, Armand a fost remunerată cu un salariu de 36.000 de euro pe an. Informația este furnizată chiar de declarația de avere pe care Clotilde Armand a depus-o în anul 2018, când era, încă, consilier la Primăria Sectorului 1, înainte de a prelua funcția de europarlamentar. În aceeași perioadă, pe lângă acest salariu, ea a mai declarat aproape 290.000 de lei venituri realizate pentru servicii de management, prestate ca persoană fizică autorizată.

Firma Egis Internațional SA Sucursala Bucureşti a încasat, în ultimii ani, sume importante de bani pentru supravegherea lucrărilor la Autostrada Transilvania, chiar şi după plecarea firmei americane Bechtel.

 

Cifră dublă de afaceri față de anul trecut

 

O anchetă realizată, recent, de mai multe publicații centrale și locale arată că Ministerul Transporturilor, sub conducerea lui Cătălin Drulă, a semnat mai multe contracte de studii de fezabilitate și supervizare cu Egis România SA, firmă pe care a condus-o Clotilde Armand până în iunie 2019. Subsidiara grupului francez de proiectare, inginerie și consultanță în construcții va încasa de la CNAIR aproape 20 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate şi contracte de supervizare. „Știri pe Surse” arată că suma e de două ori mai mare decât tot ce a reușit compania să încaseze, tot din contracte cu statul în tot anul precedent. Concret, dacă în tot anul 2020, când Cătălin Drulă şi Clotilde Armand erau prieteni, dar nu dețineau încă funcțiile de ministru al Transporturilor, respectiv de primar al Sectorului 1, compania Egis a reuşit să totalizeze doar 9 milioane de euro din contracte şi licitații cu statul, în 2021, după ce Drulă a ajuns ministrul Transporturilor, iar Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, în doar nouă luni, cifra de afaceri cu statul a companiei s-a dublat.

 

 

În februarie 2021, se propunea suplimentarea banilor pentru serviciile prestate la Autostrada Transilvania

 

La mijlocul lunii februarie, Grupul de Investigații Politice, condus de Mugur Ciuvică, făcea o dezvăluire mai mult decât interesantă. Concret, sursa citată publica faptul că prioritatea ministrului USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, părea, încă de la începutul mandatului, să dea bani firmei care a fost condusă de Clotilde Armand. 

Este vorba despre faptul că, în data de 12 ianuarie 2021, a avut loc o primă ședință a Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, din anul curent, după preluarea de către USR a acestui portofoliu. Iar unul dintre punctele aflate, atunci, pe ordinea de zi s-a aflat cererea companiei Egis Internațional de suplimentare a fondurilor pe care aceasta le primește de la statul român pentru supravegherea lucrărilor la fantomatica Autostradă Transilvania. „Firma Egis, condusă până de curând de colega de partid a lui Drulă, Clotilde Armand (în prezent, nenorocirea locuitorilor Sectorului 1), a încasat până în prezent zeci de milioane de Euro pentru «supervizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania». Doar faptul că există un proces pe rol și că instanța urmează să se pronunțe a împiedicat operațiunea inițiată de subalternii ministrului Drulă în favoarea firmei pe care a condus-o colega sa de partid. CNAIR a constatat însă că «propunerea prezentată este susținută», așa că Clotilde Armand poate sta liniștită, statul român va continua să plătească sume uriașe firmei Egis.  Că doar n-o să folosească banii publici pentru, Doamne ferește, mărirea pensiilor”, scria Grupul de Investigații Politice.

Iată ce scrie, negru pe alb, în respectiva hotărâre a Consiliului de Administrație al CNAIR, la punctul al treilea de pe ordinea de zi din februarie 2021: „Nota privind contractul nr.  2562/31.08.2004, încheiat cu J.V. Egis Route-Scetaurote / Egis International. Consiliul de Administrație ia act de informarea prezentată. Deși este susținută propunerea prezentată de către conducerea executivă în materialul de prezentare. Consiliul de Administrație amână adoptarea unei decizii, până la pronunțarea soluției instanței de judecată. Până la momentul pronunțării instanței de judecată, este recomandată efectuarea unei expertize extrajudiciare, în privința lămuririi unor aspecte atât de natură financiar-contabilă, precum și posibilitățile de recuperare a unui eventual prejudiciu”.

 

 

Asocierea cu Search Corporation

 

În timp ce se pregătea această ședință a Consiliului de Administrație, CNAIR, prin Direcția de Implementare Proiecte, a achitat către firma EGIS aproape 200.000 de euro, în baza contractului din 2004, pentru supervizarea lucrărilor de construire a autostrăzii Brașov – Cluj – Borș.  Acest lucru se întâmpla în 15 februarie 2021.

Presa centrală a luat la mână contractele încheiate de Egis România și Egis International, în special pentru realizarea unor studii de fezabilitate în cazul unor mari proiecte de infrastructură. Cu acest prilej, s-a constatat faptul că Egis obișnuiește, în ultima perioadă, să meargă în aceste afaceri cu statul împreună cu compania Search Corporation SRL. Aceasta din urmă se ocupă, de asemenea, cu activități de inginerie și consultanță tehnică și este controlată, în proporție de 99,99 la sută, de trustul american Search Avg. Restul de 0,01 la sută este deținut de omul de afaceri Michael Mihai Stanciu. Acesta este cetățean american de origine română și a fost promovat în afacerile cu statul încă de pe vremea când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Miron Mitrea.

Ulterior, însă, în timpul Guvernului PNL, sub conducerea lui Călin Popescu Tăriceanu, Stanciu era considerat un fel de om de casă al lui Ludovic Orban, ministru de resort. Conform surselor politice,  el a avut o relaţie specială cu majoritatea primarilor Bucureştiului, inclusiv cu Traian Băsescu, Adriean Videanu, Sorin Oprescu, precum şi cu fostul edil al Constanţei, Radu Mazăre.

Iar aceste legături ar fi putut contribui la perpetuarea relațiilor de afaceri ale companiei Search Corporation cu statul. Numai anul trecut, firma în cauză a încheiat cel puțin 16 contracte cu statul român, în valoare de 160 de milioane de lei. Principalul client – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Egis România și Search Corporation au mers, astfel, împreună la licitația organizată de CNAIR, despre care am făcut vorbire mai sus, constând în elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic de execuţie pentru drumul expres Craiova – Târgu Jiu. În aceeași asociere, s-a câștigat licitația organizată de CNAIR pentru supervizarea, proiectarea şi execuţia a trei loturi şoseaua de centură a Capitalei. Întreaga factură se ridică la 63.861.383 lei, adică 13.006.391 euro.

La începutul anului 2020, Search Corporation și Egis România au câștigat un contract de aproape 9 milioane de lei pentru realizarea studiului de fezabilitate al Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț. În noiembrie 2020, Asocierea Search Corporation – Egis International – Egis România – Formin, a obținut contractul de 15,2 milioane de lei pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru primul lot din drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava, segmentul Baia Mare-Bistrița.

Tot Asocierea Search Corporation- Egis Romania a câștigat contractul de 17,8 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate al Drumului Expres Constanta – Tulcea. Aceleiași asocieri i-a mai fost atribuit contractul de 11 milioane de lei pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Drumul Expres Tișița-Albița.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri