Principalele cheltuieli de investiții vor viza dezvoltarea infrastructurii de transport (5,6 miliarde de lei), Programul Național de Dezvoltare Locală - PNDL (2,5 miliarde de lei), programul de interes public și social derulat de Compania Națională de Investiții - CNI (1,1 miliarde de lei), investiții în domeniul apelor (0,4 milioane de lei) și investiții ale operatorilor din industria de apărare (0,2 miliarde lei).
Proiectul Legii bugetului de stat pentru anul în curs prevede și înființarea Fondului de Dezvoltare și Investiții (FDI), gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză, pentru finanțarea proiectelor de investiții în domenii prioritare precum: sănătate, educație, apă-canalizare, rețea de energie electrică și rețea de gaz natural, transport, drumuri, salubrizare, cultură, culte, sport și locuințe. De asemenea, din același fond se va asigura și finanțarea proiectelor de investiții ale instituțiilor de învățământ superior. Finanțarea acestor proiecte se va asigura sub formă de granturi, acordate din cadrul fondului.
Sursa de finanțare a FDI o reprezintă împrumuturile în lei, acordate din disponibilitățile contului curent general al Trezoreriei statului, în limita sumei de 10 miliarde de euro.
Proiectele pregătite pentru parteneriatul public-privat
În 2019, Guvernul va lansa mai multe proiecte care ar urma să se deruleze în parteneriat public-privat (PPP), conform unui Memorandum aprobat anul trecut. Aceste proiecte, care vor fi atribuite de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză, sunt următoarele:
-Târgu Neamț-Iași (Autostrada Unirii), Ploiești-Brașov, București-Craiova-Calafat-Drobeta-Turnu Severin- Lugoj;
-Linia ferată de mare viteză București-Craiova, Sofia-Timișoara, Belgrad-Cluj-Napoca-Budapesta;
-extinderea rețelei de metrou bucureștean prin realizarea Magistralei M7;
-construcția aeroportului București-Sud;
-molurile nr. 3 și nr. 4 ale Portului Constanța-Sud;
-finalizarea canalului magistral Siret-Bărăgan, amenajarea râului Argeș pentru navigație;
-complexul hidrotehnic Turnu-Măgurele-Nicopole pe fluviul Dunărea, centrala hidroelectrică în sistem de acumulare prin pompare Tarnița-Lăpuștești;
-construcția unei fabrici de mijloace de transport electrice;
-realizarea Complexului Medical „Carol Davila - Universitary Medical City”; construcția clinicii multifuncționale „Dr. Calistrat Grozovici”;
-spitalele regionale din Timișoara, Brăila-Galați și Târgu Mureș, respectiv construirea și operarea unei bănci naționale de sânge, plasmă umană și celule stem.
136 de proiecte analizate
În cadrul procesului de stabilire a priorităților de investiții, zece ordonatori principali de credite au prezentat Guvernului informații cu privire la 136 de proiecte de investiții publice semnificative. Valoarea actualizată totală a acestora este de 173,84 miliarde de lei, cu un rest de finanțat în vederea finalizării de 104,77 miliarde de lei. Cea mai mare pondere în acest portofoliu o deține Ministerul Transporturilor, care administrează 114 proiecte de investiții publice semnificative, cu o valoare totală de 166 miliarde de lei. Acesta este urmat de Ministerul Apelor și Pădurilor, cu nouă proiecte de investiții publice semnificative, cu o valoare totală de 3,72 miliarde de lei.
5,6 miliarde de lei este bugetul de investiţii pentru Ministerul Transporturilor, din care 4,1 miliarde de lei sunt aferente proiectelor finanțate din fonduri europene.
Bugetul Transporturilor creşte cu 55%
Potrivit bugetului pe acest an, Ministerul Transporturilor va primi 11,66 miliarde de lei, sumă care reprezintă o creştere cu aproape 54,9% faţă de cheltuielile realizate anul trecut. În 2018, ministerul a avut un buget de 9,1 miliarde de lei, dar a reuşit să cheltuiască doar 7,5 miliarde de lei. lei. Lentoarea cu care evoluează proiectele de infrastructură a făcut Guvernul să taie la sfârşitul anului aproape 1,2 miliarde de lei din bugetul acestui minister în urma unei rectificări. Dacă la începutul anului oficialii Companiei de Drumuri promiteau 100 km de autostradă, la finalul anului a trebuit să ne mulţumim doar cu 60 km. Pentru 2019 ni se promit alţi 100 km, dar cel mai probabil ne vom opri tot pe la 60 km, având în vedere stadiul actual al tronsoanelor de autostradă aflate în lucru.