În primul trimestru al anului au fost organizate 5.211 licitaţii cu o valoare estimată de circa 3,55 miliarde de euro, potrivit statisticii Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP). Spre deosebire de alţi ani, când vedetele erau atribuirile directe, în intervalul amintit pentru cele mai multe proceduri, 3.445, autorităile contractante au apelat la procedura de licitaţie simplificată. Oficial, motivul invocat este că acest tip de procedură are un termen de finalizare mai scurt, dar ea are mai multe avantaje: nu se derulează neapărat online, poate fi evitată publicarea pe site-urile clasice de licitaţii publice şi oferă posibilitatea autorităţii contractante să invite ofertanţii la discuţii, la alegerea sa.
Dintre licitaţiile organizate în primul trimestru, au fost finalizate cu atribuirea contractului un număr de 1.558 de licitaţii, cu o valoare finală de 484,42 milioane de euro, în timp ce 773 de licitaţii, cu o valoare estimată de 508,85 milioane de euro au fost anulate ulterior. După procedura simplificată, cele mai multe criterii au vizat licitaţiile deschise (1.718) şi negocierile directe. Acestea din urmă, chiar dacă au fost într-un număr mic, doar 34, valoarea lor estimată a fost una consistentă, 72,48 de milioane de euro, acoperind aproape un sfert din valoarea totală.
6.712 a fost numărul contractelor de achiziţie publică atribuite anul trecut în baza unei singure oferte, dintr-un total de
Limite modice impuse
Conform noilor reglementări privind achiziţiile publice intrate în vigoare anul trecut, procedura simplificată, ca valoare estimată a contractelor, se plasează între achiziţia directă şi licitaţia deschisă (Legile 98 şi 99/2016). Cum însă achiziţiile prin încredinţare directă au fost de mult luate la ochi de procurori, centrul de greutate al licitaţiilor s-a mutat uşor spre procedura simplificată sau spre procedura simplificată proprie. Valorile estimate, fără TVA, care permit apelarea la procedura simplificată, trebuie să fie mai mare de 132.519 lei pentru achiziţiile de produse şi servicii şi mai mari de 441.730 lei pentru achiziţiile de lucrări, iar limitele superioare sunt fixate la 600.120 lei, 23.227.215 lei. Pe de altă parte, în cazul unor achiziţii de servicii sociale, foarte des întâlnite în cazul primăriilor, cu o valoare cuprinsă între 132.519 lei şi 3.334.050 lei se poate apela la procedura simplificată proprie. Având în vedere pragurile modice impuse, licitaţiile pot fi uşor lotizate pentru a se încadra în aceste bare,uri, evitându-se astfel licitaţiile deschise.
Anunţul, făcut doar pentru cine trebuie
Marele avantaj al acestei proceduri este că nu este necesară publicare anunţului pe site-urilor specializate de licitaţii, acest lucru devenind obţional. Autoritatea contractantă este obligată doar să-l publice pe propriul site, caz în care anunţul este vizualizat doar de cine trebuie. De multe ori vorbim despre site-uri stufoase, în care informaţia este uşor de ascuns, iar în aceste condiţii este greu să mai vorbim despre transparenţa procesului de achiziţie. Mai mult, el poate fi valabil doar pentru o scurtă perioadă, care poate fi şi de cinci zile, în cazul atribuirii unui contract de achiziție publică de servicii sociale și alte servicii specifice.
Numărul achiziţiilor pentru care s-a apelat la procedura simplificată este prea mare şi poate fi ceva în neregulă. Arată un lucru îngrijorător pentru că pare mimtomatic. Poate fi un tip de licitaţie prin care s-ar putea încerca evitarea conterstaţiilor, mai ales că pe piaţă sunt firme care au devenit contestatari de meserie. Poate fi însă şi o procedură de evitare a transparenţei. Avocatul Gheroghe Piperea
Dintr-un total de 1.077 licitatii în valoare de 796,28 milioane de lei pentru achiziţionare de lucrări, 973 au fost prin cerere de ofertă/procedură simplificată, valoarea estimată find de 595,61 milioane de lei.
În 2016 au fost încheiate 68.010 de contracte de achiziţie publică valoarea lor fiind de aproape 42 de miliarde de lei, în uşoară scădere comparativ cu 2015