Mai sunt mai puțin de trei săptămâni până la începerea școlii, după șase luni în care copiii au stat acasă, iar mulți părinți se tem că cei mici, avizi de socializare, nu vor respecta măsurile de protecție propuse de autorități și vor veni cu virusul acasă. Medicii vin însă cu câteva propuneri, atât pentru familiile elevilor, cât și pentru autorități, astfel încât să diminueze atât riscul de îmbolnăvire, cât și angoasele părinților. Astfel, pediatrul Mihai Craiu recomandă exersarea practică, acasă, a măsurilor pe care copiii trebuie să le respecte în timpul cursurilor, iar profesorul Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, crede că o simulare cu elevii în clase este cea mai bună idee.
„Putem să începem să purtăm masca împreună, părinte și copil, câteva zeci de minute zilnic, cât mergem împreună la cumpărături sau până la bunici. Atât cât ar ține o oră la școală”,
Dr. Mihai Craiu, pediatru
Medicul pediatru Mihai Craiu spune că școlile dintr-o comunitate nu vor avea riscuri mai mari de transmitere a noului coronavirus decât magazinele, mijloacele de transport sau locurile de agrement din zona respectivă, și face o serie de recomandări care, până la începutul şcolii, pot fi folosite pentru educarea eleviilor, pentru o conduită sănătoasă în colectivitate
Exerciții practice, zilnic
Așa cum învață o poezie, repetând-o de câteva ori, copiii pot învăța și o conduită sănătoasă.
„Cum se poate minimaliza riscul:
1. Educând copiii mici, încă de acum, zilnic, prin exerciții practice, asupra spălatului corect pe mâini. Sau dezinfectatul cu soluții ce conțin minimum 60% alcool, folosind aceleași mișcări repetate 20 de secunde, ca la spălatul obișnuit.
2. Repetând practic modul în care trebuie să strănutăm (sau tușim) corect. În pliul cotului și nu în palmă sau «la liber» înspre ceilalți copii. Și trebuie subliniată interdicția atingerii feței, nasului sau gurii cu mâna nespălată/nedezinfectată.
3. Păstratul distanței de 1,5 metri de orice persoană ce nu poartă mască. Pentru copiii mici există recomandarea de socializare în grupuri reduse, mereu cu aceleași persoane. Încurajați copilul dv. să se joace cu cei 3-4-5-6 prieteni, mereu aceiași, în pauze.
4. Purtatul măștii de către toată lumea în interiorul școlii”, explică dr. Craiu pe pagina sa, Spitalul Virtual pentru Copii.
Spaimele inutile legate de mască
Pediatrul demontează și câteva dintre spaimele părinților români vizavi de mască: „Nu vorbesc aici de adepții scenariilor conspiraționiste și de teoria ridicolă a «botniței», ci de spaimele concrete:
a. Purtatul măștii produce hipoxie?! Fals - există numeroase argumente contra (corpul medical poartă ore în șir mască, zilnic, fără a face hipoxie).
b. Purtatul măștii duce la acumularea de CO2 în organism, prin reinhalare?! Fals - oxigenul și dioxidul de carbon au dimensiuni moleculare atât de mici încât trec nestingherite prin orice mască medicală, cu atât mai mult prin una artizanală, făcută acasă, pentru copilul dv.”.
Mai mult, medicul spune că, potrivit Academiei Americane de Pediatrie, un copil cu vârstă mai mare de 2 ani poate purta mască fără efecte adverse: „Dacă va alege copilul materialul care îi place (culoare, desen, ornamente, textură), dacă este masca făcută SPECIAL pentru el/ea, ca să îl apere de boli, o va purta”.
Nu trebuie neapărat o mască medicală sau un dispozitiv medical de protecție, explică pediatrul, masca de orice tip fiind suficientă pentru școală, deoarece rostul ei este acela de a-i apăra pe cei din jurul unui infectat asimptomatic de picăturile lui de salivă, picături ce conțin SARS-CoV-2.
„Dacă mergem la serviciu, la cumpărături sau la distracție, atunci pot merge și copiii la școală, cu exact aceleași riscuri ca în alte locuri din acel oraș/sat”, consideră medicul.
Rafila: Ar fi utilă o simulare cu copiii în clase
Profesorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la OMS, propune ca, în scurtul timp rămas până la începerea școlii, să se facă o simulare cu copiii în clase, pentru a vedea cum funcționează măsurile dispuse de autorități și, mai ales, care sunt punctele slabe ale acestora, pentru a putea fi corectate înainte de 14 septembrie. „Cred că cea mai bună idee, pentru o decizie care să fie într-adevăr utilă în prevenirea infecției și pentru a evita alte complicații, ar fi o simulare: cum funcționează o astfel de clasă, să vedem cum se comportă (...), cum suportă copiii masca timp de 4-5 ore, care sunt elementele care ar putea să apară, pentru că sunt lucruri la care pur și simplu nu ne gândim în acest moment, dar dacă facem o simulare, putem să vedem care sunt punctele slabe, putem să intervenim”, a declarat prof. Alexandru Rafila la un post TV. Medicul a mai precizat că „e de preferat să facem lucrurile bine înainte de începerea anului școlar”, iar copiii pot fi aduși de părinți la această simulare, pe bază de voluntariat.