Jurnalul.ro Special Adio, șoferi! Nicușor desființează parcări, ca să extindă pistele pentru biciclete

Adio, șoferi! Nicușor desființează parcări, ca să extindă pistele pentru biciclete

de Ion Alexandru    |   

Primăria Capitalei, condusă de Nicușor Dan, a încheiat, luna aceasta, un contract de peste 630.000 de lei, pentru a realiza un master-plan pentru noi piste de biciclete în București.

Firma selectată este deținută, majoritar, de fostul consilier al ministrului PDL al Comunicațiilor Valerian Vreme, și care, până în 2014, a activat și în cadrul Companiei Naționale CFR SA. Master-planul bicicletelor, achiziționat de instituția păstorită de Nicușor Dan vizează, printre altele, realizarea, unui chestionar în care să se discute cu utilizatorii de biciclete, și care „va avea în vedere eliminarea locurilor de parcare sau mutarea lor, pentru a insera infrastructura pentru biciclete”. 

Încă din 4 octombrie 2022, Primăria Generală a Municipiului București a scos la „mezat” un contract de servicii de elaborare a documentației privind realizarea unui master-plan pentru pistele de biciclete la nivelul Capitalei, susținând, în caietul de sarcini, că, în prezent, „circulația bicicliștilor se desfășoară pe partea carosabilă și pe trotuar, participanții la trafic neavând asigurate condiții optime de siguranță și confort”. Mai mult, Primăria Capitalei, la conducerea căreia se află, de aproape trei ani, Nicușor Dan, a constatat, abia acum, că „zonele din intersecții nu sunt marcate cu marcaj orizontal și vertical pentru bicicliști”, dar și că „nu există semnalizare de atenționare și de reglementare a circulației bicicliștilor”.

Realizarea master-planului comandat are o durată de 12 luni și este finanțată de la bugetul Primăriei Capitalei, iar potrivit procedurii de achiziție, se urmărește întocmirea documentației privind amenajarea unor piste de biciclete, prin care instituția să stabilească „direcțiile de dezvoltare a infrastructurii aferente utilizării bicicletei ca mijloc de transport alternativ urban, a ciclismului și cicloturismului”.

 

Noile rețele trebuie să facă legătura cu alte localități și cu platformele industriale

 

Dincolo de aceste generalități, planul Primăriei lui Nicușor Dan conține câteva detalii mai mult decât interesante. Aflăm, din caietul de sarcini, că scopul acestui master-plan este acela de a identifica traseele pentru realizarea unei rețele extinse de piste de biciclete, „pentru a încuraja utilizarea bicicletei concomitent cu crearea infrastructurii necesare”. Ca utilitate, această strategie urmărește „să facă legătura între zonele rezidențiale și zonele principale de interes (locul de muncă, de educație, comerciale și instituții)”, „să facă legătura cu rețeaua deja existentă”, „să asigure legătura cu localitățile din jurul municipiului București” și „să asigure legătura cu platformele industriale limitrofe”.

Mai pe scurt, instituția condusă de Nicușor Dan vrea să stimuleze deplasarea cu bicicleta, inclusiv la uzină sau chiar afară din București! Dar pe lângă aspectul de utilitate, mai este un aspect „de turism”, care vizează „amplasarea zonelor de interes turistic” și „amplasarea zonelor de agrement și de recreere”.

 

Chestionarul trebuie finalizat în patru luni

 

Prima etapă a proiectului, care trebuie finalizat în termen de patru luni, se referă la „analizarea situației existente”, timp în care „va fi realizat un chestionar pe un eșantion reprezentativ (1.000 de persoane) care să evidențieze nevoile utilizatorilor de biciclete actuali și potențiali și așteptările lor cu privire la rețeaua velo a Capitalei”. Chestionarul „va facilita posibilitatea de a colecta idei/trasee posibile”.

A doua etapă, care are termen de opt luni, vizează „analizarea, identificarea și poziționarea noilor trasee, pentru o rețea extinsă de piste de biciclete noi, în funcție de dezvoltarea unor zone din municipiul București”. Primăria Capitalei va pune la dispoziție o analiză de tip nivel de serviciu și o matrice-destinație, folosind modelul de transport al regiunii București-Ilfov, în vederea fundamentării traseelor velo.

Potrivit documentului citat, „rețeaua de dezvoltare pentru biciclete se va corela cu infrastructura dedicată altor mijloace de transport, mai ales cu cea dedicată transportului public” și „se va avea în vedere și posibilitatea locurilor de parcare posibil eliminate/mutate pentru a insera infrastructura de biciclete” (VEZI FACSIMIL).

Planul trebuie să cuprindă „bandă bidirecțională pe o parte a străzii, piste de 2,5 metri pe ambele părți ale benzii, benzi de 1,5 metri pe ambele părți ale străzii, marcaje de tip sharrows, stații de închiriere cu trafic calmat, pentru rețeaua principală”.

 

Patronul firmei selectate, de la curier și consilier de ministru, la director la stat

 

Pentru realizarea acestui master-plan, Primăria Capitalei a pus la bătaie un buget de 883.700 de lei fără TVA, respectiv de 998.053 de lei cu TVA inclusă (203.684,3 euro) și a organizat o procedură simplificată de selecție de oferte. La această procedură, au fost primite o ofertă inacceptabilă, o ofertă neconformă și două oferte admisibile. Iar la data de 10 martie 2023 a fost parafat contractul nr. 147/2023, în valoare de 530.000 de lei fără TVA, respectiv de 630.700 de lei cu tot cu TVA (128.714,3 euro). Compania care și-a adjudecat această afacere se numește SC F.I.P. Consulting SRL, cu sediul în sectorul 3 al Capitalei.

Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, SC F.I.P. Consulting SRL este deținută, în proporție de 90 la sută, de Radu Victor Andronic, fost curier, respectiv consilier de cabinet al ex-ministrului PDL al Comunicațiilor Valerian Vreme. După 2013, Andronic a lucrat, potrivit declarațiilor de avere și de interese publicate pe portalul ANI, ca expert în Ministerul Transporturilor – Aparatul Central și a ocupat funcția de director general adjunct al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

La data de 8 mai 2014, același Radu Victor Andronic a depus declarația de avere la încetarea contractului de consilier al Direcției Generale Afaceri și Programe Europene din cadrul Companiei Naționale CFR SA.

Potrivit bazei de date a SEAP, începând cu anul 2018, SC F.I.P. Consulting SRL a derulat contracte cu nu mai puțin de 28 de primării de municipii: Ploiești, Arad, Târgu Mureș, Lugoj, Iași, Odorheiu Secuiesc, Sibiu, Timișoara, Târgoviște, Pitești, Giurgiu, Deva, Cluj-Napoca, Reșița, Sfântu Gheorghe, Bacău, Moinești, Orăștie, Dej, Oradea, Baia Mare, Roman, Turda, Hunedoara, Drobeta-Turnu Severin, Slobozia, Galați și municipiul București.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: nicusor dan piste biciclete
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri