Muncitorii calificaţi sunt cel mai greu de găsit în România, în timp ce managerii se pot recruta foarte uşor, se arată într-un studiu de specialitate. Cu alte cuvinte, românii nu mai vor să înveţe o meserie, chiar dacă există o lipsă acută pe piaţă, preferând specializări generice precum managementul. Nouă angajatori din zece se plâng de lipsa candidaţilor valoroşi atunci când recutează, astfel încât procesele de angajare au devenit mult mai lungi şi mai dificile faţă de anii trecuţi.
Cel mai greu de recrutat sunt candidaţii pentru poziţii de muncitori calificaţi (37%), specialişti IT (26%) sau specialişti în vânzări, iar pe cealaltă parte, managerii, contabilii sau specialiştii în finanţe-bănci sunt categoriile ce pun cele mai mici dificultăţi recrutorilor. În aceste condiţii, circa 86% dintre angajatorii români, majoritatea afaceri mici şi mijlocii, se confruntă cu o lipsă acută de candidaţi valoroşi atunci când recrutează, se arată într-un studiu eJobs.
În ceea ce priveşte procesul de recrutare al unui nou angajat, angajatorii plasează abilităţile profesionale în topul celor mai convingătoare aspecte (60%), urmate de pasiunea în domeniu (44%) şi nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40%).
Conform sursei citate, acest lucru este cauzat de competitivitatea ridicată de pe piaţa muncii, însă două companii din zece consideră că accesul la candidaţi specializaţi este îngreunat şi de lipsa brandului puternic de angajator al acestora.
Angajările au devenit tot mai grele
Ca urmare, procesele de recrutare au devenit prea lungi, susţin 47% dintre companii, şi mai dificile decât acum doi ani (spun 42% dintre angajatorii intervievaţi). Timpul de recrutare pentru poziţiile deschise este cuprins, pentru aproape jumătate dintre respondenți, între 30 și 60 de zile, iar 14% dintre angajatori spun că reuşesc să angajeze după 90 de zile sau chiar mai mult. O treime dintre companii, în special dintre cele mici şi mijlocii, declară că procesul de recrutare nu depăşeşte 30 de zile, și numai 5% dintre angajatori reuşesc să ocupe o poziţie în mai puţin de două săptămâni. Atunci când încep procesul de recrutare pentru o nouă poziție, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online (93%), pe recomandările venite din cadrul echipei existente (67%), pe reţelele de socializare (40%), dar și pe aplicările directe, pe site-ul companiei (26%).
Studiile contează cel mai puţin
În decizia de angajare a unui candidat, cel mai mult contează abilităţile sale profesionale (spun 60% dintre angajatorii intervievaţi), pasiunea pentru domeniul în care vor să se angajeze (spun 44% dintre angajatori) şi nivelul de implicare (spun 40% dintre companii).
25% dintre angajatori oferă un salariu peste nivelul pieţei pentru a păstra un candidat valoros
Studiile, cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidaţii au lucrat şi planurile lor profesionale cântăresc cel mai puţin în decizia angajatorului de a recruta un candidat în defavoarea altuia. La rândul lor, şi candidaţii cred că abilitățile lor profesionale reprezintă cel mai mare atu în obţinerea postului dorit (spun 58% dintre candidaţii participanţi la sondaj), urmate de experiența acumulată în câmpul muncii (54%) și de nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (52%).
România se confruntă de ani de zile cu o lipsă acută de forţă calificată de muncă. Muncitorii calificaţi nu se mai găsesc aproape deloc, în condiţiile în care aceştia lucrează în străinătate, iar şcolile de meserii s-au desfiinţat