În ciuda pandemiei şi a războiului din Ucraina, probleme majore ale planetei în ultimii ani, nu se vede în acest moment o trecere de la globalizare la regionalizare, tendinţa fiind mai degrabă de transformare a conceptului de globalizare cunoscut până acum, ceea ce s-ar putea traduce prin „reglobalizare“, relatează ZF.
Volumul comerţului mondial cu bunuri a ajuns, la jumătatea anului 2022, la un nivel cu circa 10% peste cel din anul anterior pandemiei, adică 2019, comerţul cu servicii depăşind şi el anul trecut nivelurile prepandemie. Estimările arată că în 2023 se va vedea o încetinire a creşterii comerţului, în principal ca urmare a creşterii economice globale mai lente. Acestea sunt concluziile Indexului Global al Conectivităţii – 2022, lansat de grupul DHL în cadrul unui eveniment organizat în Dubai. „Călătoriile internaţionale au scăzut în 2020 şi 2021 cu aproximativ 70% faţă de 2019 şi au continuat trendul descendent şi în 2022, cu o scădere de 37% faţă de 2019. Totuşi, comparativ cu 2021 se vede o dublare. Organizaţia Mondială a Turismului din cadrul ONU preconizează că, în 2023, numărul persoanelor care călătoresc în ţări străine va fi mai mic decât nivelul pre-pandemie cu un procent cuprins între 5 şi 20%“, se arată în raport.
Dincolo de pandemie însă, războiul din Ucraina joacă şi el un rol important în această dinamică globală. În aceste condiţii, oficialii DHL notează că a fost pusă problema unei tendinţe de regionalizare, la polul opus ideii de globalizare, care a dominat în ultimii ani. Un astfel de trend nu este însă vizibil în acest moment, subliniază raportul DHL.
„Deglobalizarea este un mit, nu se vede deocamdată o trecere la regionalizare. Putem vorbi mai degrabă despre o tendinţă de reglobalizare“, a spus John Pearson, CEO-ul DHL Express, în cadrul unui eveniment derulat miercuri la DHL Innovation Center, în Dubai.
DHL a realizat un clasament al ţărilor care sunt cel mai bine conectate din punct de vedere global, primul loc fiind adjudecat de Olanda, care este astfel cea mai globalizată ţară din lume. România se situează pe poziţia 49, imediat sub Brazilia, pe 48, şi deasupra statului Brunei, pe 50. Faţă de ediţia anterioară a raportului DHL, România a urcat opt poziţii. Raportul a avut la bază 171 de ţări şi teritorii analizate.
Prin studii de acest tip, DHL colectează date privind globalizarea comerţului, a capitalului, a informaţiilor şi a fluxurilor de oameni, oferind liderilor din mediul de afaceri şi factorilor de decizie politică informaţii despre starea şi traiectoria globalizării.
Raportul intitulat „DHL Global Connectedness Index“ este lansat anual din 2011 încoace şi a fost realizat cu sprijinul New York University Stern School of Business.
DHL, divizie a Deutsche Post, este unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de curierat, fiind prezentă de 30 de ani pe piaţa din România, unde are circa 600 de angajaţi, operează cu 3 aeronave şi deţine o flotă de 200 de maşini. La nivel global, grupul operează 3200 de aeronave şi are circa 400.000 de angajaţi, care generează o cifră de afaceri de 81 de miliarde de euro. Din reţeaua globală a DHL fac parte 500 de aeroporturi şi 22 de huburi de transport aerian.
În 2022, DHL a investit circa 2 milioane de euro în Romînia pentru deschiderea unor noi sedii şi modernizarea celor existente, iar pentru 2023 este planificată aceeaşi sumă pentru investiţii în flotă, mai exact pentru achiziţionarea unor maşini electrice pentru livrare, dar şi pentru infrastructura necesară încărcării acestora.
(sursa: Mediafax)