Iar companiile de transport de pasageri şi de marfă avertizează că întreg lanţul de aprovizionare este pus în pericol de lipsa de carburanţi. Guvernul asigură că Ungaria are benzină şi motorină suficiente pentru toţi, în timp ce MOL, una dintre cele mai mari companii de rafinare din regiune, acuză probleme de logistică, notează Ziarul Financiar.
Preţul scăzut al benzinei şi motorinei este atractiv pentru şoferii şi transportatorii străini, iar vânzările din benzinăriile de pe autostrăzi au crescut puternic. În acest context, benzinăriile se plâng de aprovizionarea neregulată cu carburanţi, iar în unele cazuri au fost nevoite să se închidă pentru că li s-au epuizat stocurile, scrie Portfolio.hu.
Lucrările agricole la culturile primăvară s-au oprit deja la mai multe ferme din Ungaria pentru că fermierii nu au întotdeauna acces la combustibil, potrivit Asociaţiei Naţionale a Cooperativelor şi a Producătorilor Agricoli. Reprezentaţii fermierilor şi producătorilor spun că ei sunt cele mai mari victime ale aprovizionării cu combustibil: în timp ce preţul motorinei la benzinării este de 480 de forinţi (1,08 euro) pe litru, fermierii care achiziţionează motorină de la un furnizor direct trebuie să plătească un preţ zilnic de 600 - 700 forinţi (1,62 - 1,88 euro) pe litru.
MOL nu livrează către aceşti clienţi din cauza problemelor logistice. Drept urmare, mai multe ferme au fost nevoite să suspende temporar lucrările câmpului pe care le fac primăvara. Acestea nu pot fi amânate fără consecinţe. Dacă problemele nu se rezolvă, Ungaria se va confrunta cu o penurie de cereale, avertizează fermierii.
Gravitatea situaţiei şi necesitatea intervenţiei guvernului au fost indicate şi de companiile maghiare de transport de pasageri şi marfă, care au emis o notificare în care avertizează că lanţurile de aprovizionare ale ţării sunt puse în pericol de lipsa de carburanţi.
În tot acest timp, „jumătate din Europa alimentează de la noi“, spune Eszter Bujdos, directorul general al Holtankoljak.hu, un site independent de comparare a preţurilor carburanţilor,
El a subliniat că, din cauza plafonării preţurilor, accesul din benzinării este îngreunat. De asemenea, rezervele de motorină s-au epuizat în benzinăriile de pe autostrăzi, în special în cele de pe M1.
Benzinăriile spun că se tem şi ele de o penurie temporară de carburanţi. De la sfârşitul lunii februarie, plafonul de preţ de 480 de forinţi se aplică şi companiilor care vând carburant vrac, drept urmare majoritatea restricţionează cantităţile vândute, iar unele au încetat deja să vândă.
La staţiile de alimentare ale Shell din Ungaria echipate cu pompe de joasă presiune şoferii pot cumpăra combustibil de până la 25.000 forinţi, adică puţin peste 67 de euro. MOL a transmis săptămâna trecută că 30% din importurile de combustibil au dispărut după ce au încetat vânzările celorlalţi angrosişti de pe piaţa din Ungaria.
Guvernul din Ungaria insistă asupra plafonării preţurilor la carburanţi pentru a proteja populaţia, astfel încât participanţii la piaţă s-au adaptat cum au putut la această situaţie: au restricţionat cantităţile vândute, au dus campanii de conştientizare sau chiar au închis benzinăriile.
Autorităţile locale spun că Ungaria nu duce lipsă de benzină şi motorină, dar există probleme de logistică, cisternele nu mai ajung peste tot, mai ales din cauza cererii suplimentare şi a faptului că benzinăriile sunt golite mai.
(sursa: Mediafax)