Violoniștii Gabriel Croitoru și fiica sa, Simina Croitoru, vor fi pe scena Ateneului Român din București, alături de pianistul Horia Mihail, începând cu ora 19:00, într-un recital extraordinar care face parte din turneul Vioara lui Enescu la Sate 2022 - 10 ani.
Gabriel Croitoru va cânta pe celebra vioară Guarneri del Gesù, supranumită Catedrala, care i-a aparținut lui George Enescu. Compozitorul român a fost posesorul unui instrument Stradivari (cel mai strălucit și mai scump constructor de viori din lume) dar a respins această „comoară”, preferând un Guarneri del Gesù din 1731, despre care afirma: „n-are poate o putere covârşitoare, în schimb are o mlădiere extraordinară care are darul să mă încălzească. Scoate vioara mea vibraţiuni cari corespund de minune stărilor mele sufleteşti.(...) Stradivarius l-aş putea compara cu o soprană lejeră, iar Guarnerius cu o mezzosoprană dramatică” (Rampa, 26 oct.1931).
Este o bucurie și în același timp o onoare de a prezenta în premieră publicului meloman din București aceste două magnifice instrumente. Nu în ultimul rând, vreau să-mi exprim plăcerea de a cânta în compania fetei mele, Simina Croitoru, care, iată, se dovedește o importantă continuatoare a tradiției violonistice românești ce provine de la maestrul George Enescu. În 1999, atunci când maestrul Yehudi Menuhin m-a ascultat, mi-a spus că "deși nu l-am cunoscut pe Maestrul său, George Enescu, vede, în timp, urmele pe care acesta le-a lăsat moștenire generațiilor de violoniști viitoare. Vă așteptăm cu drag la acest recital, unde, împreună cu prietenul și solistul Orchestrelor li Corurilor Radio, Horia Mihail, vom încerca să vă transpunem într-o altă lume. (violonistul Gabriel Croitoru)
Simina Croitoru va cânta pe vioara Paul Kaul, pe care acesta a creat-o special pentru George Enescu. Denumită modelul George Enescu sau ”vioara tenor”, a fost creată ca vioară personalizată, pornind de la dimensiunile și formatul mâinii stângi a compozitorului. Violonista Simina Croitoru are forma mâinii potrivită pentru a folosi acest celebru instrument, mai mare decât o vioară obișnuită.
Este o mare onoare pentru mine să apar în turneul "Vioara lui Enescu la sate" chiar având în mână vioara Paul Kaul, care are un sunet minunat. Sunt sigură că, alături de vioara Guarneri del Gesù, vom oferi publicului un regal muzical. (violonista Simina Croitoru)
.Cele două instrumente au fost puse la dispoziție și se află în patrimoniul Muzeului Naţional George Enescu.
Turneul Vioara lui Enescu la Sate 2022 a trecut prin sate și orașe din județele Bistrița-Năsăud și Arad și se va încheia cu un recital extraordinar la Ateneul Român, în București, în seara de 19 noiembrie, unde celor doi violoniști li se va alătura și pianistul Horia Mihail.
PROGRAM ATENEUL ROMÂN
GABRIEL CROITORU – vioara Guarneri del Gesu “Catedrala”
SIMINA CROITORU – vioara Paul Kaul
HORIA MIHAIL – pian
G. Enescu : Lăutarul
Ch. de Bériot: Duo concertant în sol minor, op. 57 nr. 1
H. Wieniawski: Studii-Capricii op.18 nr. 1 si nr. 2
J. Halvorsen: Capriciu de concert pe teme norvegiene
G. Enescu : Balada pentru vioara si pian
D. Șostakovici: Cinci piese pentru două viori și pian
I. Frolov: Divertimento, Souvenir, Ragtime
P. de Sarasate: Navarra
ITINERAR:
27 octombrie, ora 17 - Căianu Mic, Căminul cultural (județul Bistrița-Năsăud)
28 octombrie, ora 18 - Prundu Bârgăului, Sala de Evenimente Wings DDC (județul Bistrița-Năsăud)
30 octombrie, ora 18 - Ineu (județul Arad)
31 octombrie, ora 18 - Sebiș (județul Arad)
1 noiembrie, ora 19 - Arad - Palatul Culturii
7 noiembrie, ora 13 – Arcalia - Centrul cultural (județul Bistrița Năsăud)
7 noiembrie, ora 19 - Bistrița - Palatul Culturii
19 noiembrie, ora 19 - București - Ateneul Român – susținut alături de pianistul Horia Mihail.
Simina Croitoru a început studiul instrumentului la cinci ani, cu mama sa, Ioana Croitoru. A lucrat cu Gabriel Croitoru, la clasa căruia s-a perfecționat în ciclul de licență și în cel de master la Universitatea Națională de Muzică din București, iar în anul 2020 a obținut titlul de doctor în muzică. A câștigat importante premii la competiții naționale și internaționale și a susținut numeroase concerte în compania tuturor filarmonicilor din țară, dar și alături de orchestre simfonice din străinătate (Austria, Germania, Finlanda, Mexic, China, etc. Din anul 2016 și-a început cariera didactică în cadrul Universității Naționale de Muzică din București.
Gabriel Croitoru este violonistul care a câștigat prin concurs, în anul 2008, privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumită „Catedrala”, pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului Naţional „George Enescu”). Este solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, solist concertist al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiești (din anul 1987), membru (vioara I) al Cvartetului de Stat „Transilvan” al Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, profesor universitar dr. la Universitatea Naţională de Muzică București.
Povestea viorilor
George Enescu a renunțat la Stradivarius, cerând fraților lutieri Silvestre, să-i facă rost de un Guarneri del Gesù. Curând, Enescu a reușit să obțină o vioară Guarneri – format mare, pe care l-a folosit și Paganini – exemplar strălucit ca sonoritate pe care maestrul român a cântat în perioada sa de maturitate artistică. Fabricată în anul 1731, de Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri (1698 – 1744), cunoscut şi sub numele del Gesù, unul dintre cei mai însemnaţi lutieri cremonezi, vioara, denumită şi Catedrala, este, desigur, o piesă extrem de valoroasă. În interior, aceasta are o inscripţie în limba latină: Guarnerius fecit/ Cremonae anno17 – IHS.
După 1930, la Paris, George Enescu îl cunoaşte pe Paul Kaul, lutier francez care îi confecţionează o vioară admirabilă din punct de vedere al sunetului, dar şi al construcţiei. Maestrul este foarte mulţumit, afirmând că „e ceva mai mare şi mai uşoară pentru forţa mea”. În patrimoniul Muzeului George Enescu, există două asemenea instrumente, dintre care una poartă inscripţia Paul Kaul, Paris, 1931. ”J’ai cree ce modele specialement pour Georges Enesco.” Aceasta, denumită Modelul George Enescu a fost creată ca vioară personalizată, pornind de la dimensiunile si formatul mâinii stângi a destinatarului instrumentului. George Enescu, vorbind despre despre viorile lui Paul Kaul, spunea: „Aflându-mă la Paris, m-am adresat lui Paul Kaul și i-am cerut să-mi facă o violină mai mare. Instrumentul ivit, mai mare ca celelalte, printr-un miracol – știința lui și ceva din hazard – a sunat ca o violină matură. (…) Unii cred că-i violină veche” (reprodus din volumul Interviuri George Enescu. Ediţie îngrijită de Laura Manolache, Bucureşti, Editura Muzicală, 2005, p. 346)
În turneele din SUA și Canada (1923-1939), Enescu a concertat numai pe viorile Paul Kaul și Guarneri del Gesù. „Vioara tenor” (cum a denumit-o Paul Kaul), cu sunetul ei strălucitor și viguros, rezultat al mâinii enesciene, i-a adus lutierului din Nantes comenzi uriașe, cărora cu greu le-a făcut față până la sfârșitul vieții.