Românii devin mai toleranţi, au un discurs mai europenizat şi, furaţi de mirajul tot mai multor oportunităţi, amână luarea unor decizii importante în viaţă. Acestea sunt câteva din rezultatele studiului naţional Unlock Market Research, realizat de divizia de trenduri Hunters a respectivei agenţii de cercetare de piaţă.
Studiul măsoară tendinţele în stilul de viaţă al românilor şi arată că hiperselectivitatea în luarea deciziilor, confirmată de 66% din respondenți, face parte din trendurile recente. Asta
înseamnă, printre altele, alegerea unor locuri de muncă provizorii, în așteptarea unor posturi mai bune, dar şi preferinţa pentru parteneri de cuplu „de tranziție”, din teama de asumare și de angajament pe termen lung. „Românii amână mai mult luarea unei decizii, acest comportament fiind amplificat de multitudinea de opțiuni la îndemână și de mitul perfecțiunii. Astfel, hiperselectivitatea poate genera un blocaj, un efect de «sală de așteptare», care se răsfrânge asupra tuturor aspectelor vieții”, se spune în studiul respectiv.
Mai puţin atașați de branduri
Un alt trend identificat este independența emoțională (69% din respondenţi), un fenomen care are potențialul de a căpăta o și mai mare amploare în anii ce urmează. Asta înseamnă că românii fac eforturi ca să se atașeze mai puțin de persoane, lucruri, branduri și locuri de muncă.
În creştere faţă de 2019 este şi preocuparea pentru problemele de mediu (61%). Românii colectează selectiv mai mult (sticlă, plastic, hârtie) şi recurg la firme sau organizaţii care se ocupă de reciclare (ulei, electronice, mobilă etc.)
Studiul mai constată că românii devin mai toleranți, cu un discurs europenizat și incluziv (69% au confirmat acest lucru). Teama de dezumanizare are şi ea un trend ascendent:
71% din români redescoperă bucuria micilor plăceri ale vieţii. Un procent important (63 %) se află în căutarea autenticităţii, inclusiv prin apetenţa pentru produse hand-made.
Scepticismul blochează emoţia
Studiul mai arată că 66% din români confirmă trendul vulnerabilității: de la deschiderea pentru couchsurfing până la programe educaționale despre dezvoltarea inteligenței emoționale. „Tendința de regăsire de sine și de refacere a conexiunii emoționale reale cu ceilalți se află însă într-un stadiu incipient în România anului 2020”, spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock Market Research. „Asistăm astfel la conturarea unei perioade de scepticism, neîncredere și chiar cinism, care ar putea bloca acest drum spre regăsirea autenticității și a emoției, prin simplul fapt că oamenii s-ar putea să nu recunoască ceea ce-și doresc cu adevărat în timp real, tentați fiind de această lume «plină de oportunități»”.
Studiul a fost realizat în decembrie 2019 pe un eșantion de 1.000 de persoane cu vârste cuprinse între 16 și 55 de ani.
7 % din români susţin şi adoptă tendinţe noi în 2020.