Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Târgul de Turism al României a rămas cu 10 agenții

Târgul de Turism al României a rămas cu 10 agenții

de Diana Scarlat    |   

TTR împlinește 25 de ani de la lansare, dar participă la această ediție doar 10 agenții de turism. Cele mai multe agenții își fac propriile variante de târg online, pentru a oferi reduceri, în această perioadă, însă nu mai participă fizic la expoziția de la Pavilionul Romexpo, din Capitală.

Organizatorii se vor orienta spre o formulă nouă prin care să stimuleze întâlnirile B2B (Business to Business) și să atragă agenții din străinătate pentru a face incoming. Cei mai mulți participanți la actualul târg de turism sunt consilii județene sau autorități locale care vin să-și promoveze ofertele regionale, iar faimoasele reduceri de prețuri pentru clienții care vizitează standurile s-au mutat pe site-urile agențiilor de turism. Standul central al ministerului de resort face doar act de prezență, fără a avea noutăți în promovarea României.

Istoria TTR a-nceput în aprilie 1999, la inițiativa Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), organizarea fiind asigurată de Ministerul Turismului și de Autoritatea Națională pentru Turism (ANT), în anii care au urmat. Dacă la început participau la târg aproape toate agențiile de turism, pentru a-și prezenta ofertele în fața partenerilor și a celor care mergeau la târg să cumpere vacanțe la ofertă, anul 2020 a modificat radical structura acestui eveniment, după ce a fost organizat prima oară online. 

Agențiile s-au adaptat noii situații și și-au construit propriile platforme online pe care își prezintă ofertele, astfel încât s-au împuținat de la o ediție la alta cele care participă la târg.

Evenimentul are loc în Pavilionul B2 al Centrului Expozițional ROMEXPO din București, în perioada 15-18 februarie, iar intrarea costă 20 de lei. Programul de vizitare fiind în intervalul orar 10:00-18:00, în perioada 15-17 februarie, respectiv în intervalul orar 10:00-16:00, pe 18 februarie. 

TTR a rămas cel mai important eveniment de turism al României, din perspectiva oportunităților de întâlnire între specialiști, parteneri, mass-media și turiști, dar este nevoie de o nouă formulă de organizare, pentru următoarele ediții. 

Se așteaptă agenții din străinătate

„Ceea ce lipsește, în continuare, târgurilor noastre de profil este acea componentă destinată stimulării incomingului. Dacă ne uităm la orice altă manifestare similară din alte țări, accentul este pus pe valorificarea potențialului de incoming al țării sau al regiunii gazdă a evenimentului: zone de târg destinate exclusiv operatorilor de profil - la pachet cu facilități pentru aceștia -, workshop-uri și prezentări de destinație pentru participanții străini - la pachet cu facilități pentru atragerea vizitatorilor profesioniști din țările considerate piețe-țintă”, explică Dumitru Luca, președintele ANAT.

Cei mai vizibili expozanți la TTR sunt grecii, bulgarii și moldovenii, care vin să-și prezinte ofertele, pentru a atrage cât mai mulți turiști români către destinațiile pe care le reprezintă. Din partea României, în ultimii ani efortul de a atrage turiști străini este aproape zero, ceea ce au observat și agențiile de turism din țara noastră – dintre care foarte puține se aventurează pe segmentul de incoming, preferând să trimită la rândul lor români în străinătate.

Companii și asociații cu stand la târg

Foarte mult s-a extins prezența organizațiilor, a companiilor și a instituțiilor din Republica Moldova la această ediție a TTR, începând cu organizația de promovare a țării, până la celebrele crame de peste Prut. De asemenea, TTR e un bun prilej de promovare pentru companiile aeriene care au standuri închiriate la ROMEXPO. Sunt prezente, de asemenea, ambasadele unor țări interesate să-și promoveze oferta turistică pentru turiștii români – de exemplu Ambasada Indiei. 

Mai sunt diverse asociații, din România și din alte țări, care au închiriat standuri. Sunt prezente și mari hoteluri, în special din Bulgaria, care au avut în ultimii ani peste 85% turiști veniți din România – de exemplu Albena Hotels&Resort din stațiunea Albena, sau Hotel Astoria, din stațiunea Nisipurile de Aur, de pe litoralul bulgăresc. Hotelurile din România sunt mai puțin prezente și în general participă în cadrul unor asociații de profil.

Grecia își promovează ofertele

TTR intermediază și întâlniri de business între antreprenori și reprezentanți ai domeniului turistic, într-un cadru profesionist de networking. De exemplu, Greek Tourism B2B workshop 2024 este un eveniment anual deja tradițional, organizat de Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) și Organizația Elenă de Turism pentru facilitarea interacțiunii dintre operatorii de turism eleni și români, care are loc astăzi, la Sala Madgearu, între orele 10.00 - 14.00. Una dintre temele care se vor discuta este importanța creării unui „mini-Schengen” între Grecia, Bulgaria și România, proiect susținut de oamenii de turism din Grecia. 

„Este minunat că reușim să facem al treilea an consecutiv workshop-ul cu operatori greci, că interesul de participare al lor, cât și al reprezentanților agențiilor românești este în creștere exponențială, însă... e jenant că din bruma de fonduri destinate promovării României nu s-a reușit încă organizarea vreunui eveniment similar pentru specialiști străini, interesați de cunoașterea ofertei românești. La majoritatea târgurilor similare din alte țări, acesta este evenimentul central. La noi nu am identificat vreun expozant cu ofertă de incoming și nicio posibilitate de înregistrare a vizitatorilor specialiști din afara țării”, mai spune președintele ANAT.

Reducerile de prețuri, între mit și realitate

Agențiile de turism participante la TTR își prezintă ofertele cu reduceri de până la 50% la city break-uri sau pachete turistice pentru concediul de vară, cu o reducere de până la 40%, în  România, Turcia, Bulgaria, Grecia, Spania, Italia sau Cipru. Destinațiile exotice sunt prezentate ca fiind mult mai accesibile dacă pachetele turistice se cumpără de la TTR, în această perioadă, agențiile având oferte foarte bune pentru Maldive, Thailanda, Mauritius, Seychelles, Zanzibar sau Punta Cana, cu zboruri charter, la pachet cu reduceri de până la 30% pentru rezervări de tip early booking. 

Dar nu toți specialiștii în turism sunt de acord cu acest tip de prezentare. „De fapt, dacă ne uităm bine la prețuri, putem observa că aproape nicio agenție nu vine la TTR cu o reducere specială, ci sunt aceleași oferte cu prețuri care variază în funcție de perioada în care se achită contravaloarea vacanței, dar și în funcție de perioada în care este planificată vacanța. Știm că este o chestiune de marketing să repetăm la infinit că agențiile oferă reduceri de preț cu până la 40-50%, cu ocazia TTR, mai ales dacă se cumulează cu ofertele de „black friday”, dar pentru cei obișnuiți deja să cumpere 4-5 vacanțe pe an de la agenții, cu reduceri pentru „early booking”, este evident că TTR e folosit doar pentru prezentarea acestor oferte, fără a adăuga alte reduceri. Așa se poate explica și de ce foarte multe agenții refuză să mai participe la târg și își prezintă ofertele pe platformele online proprii”, a explicat, pentru Jurnalul, un ghid de turism.

Practic, în această perioadă se pot cumpăra vacanțe mai ieftine de la agențiile de turism, dar nu neapărat pentru că se desfășoară Târgul de Turism, ci pentru că agențiile au acele oferte în regim „early booking” sau fac oferte speciale. Aceleași tipuri de oferte se pot găsi și pe site-urile agențiilor care și-au anunțat propriile „târguri online”, în această perioadă, fără a mai închiria stand la TTR.

Vouchere de vacanță și pentru pachete cu reducere

Agențiile de turism își promovează și ofertele pentru vacanța de 1 Mai și Paște 2024, cu discount-uri semnificative. Pe de altă parte, din ce în ce mai mulți români rezervă pachete turistice pentru România prin intermediul voucherelor de vacanță, care au valoare mărită în acest an, respectiv 1.600 de lei, față de 1.450, cât aveau ca valoare în anii precedenți. Voucherele de vacanță se pot folosi și pentru rezervările cu reduceri. Un avantaj este și faptul că a crescut semnificativ numărul de angajați la companii private care primesc vouchere de vacanță. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹
 

Subiecte în articol: targ turism agentii
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri