Jurnalul.ro Special Anchete La un an de la tragedia de la Cariera Jilț, C.E. Oltenia atribuie, pe bandă rulantă, contracte firmei care a pus la dispoziție autoutilitara „morții”

La un an de la tragedia de la Cariera Jilț, C.E. Oltenia atribuie, pe bandă rulantă, contracte firmei care a pus la dispoziție autoutilitara „morții”

de Ion Alexandru    |   

În urmă cu un an, trei muncitori își pierdeau viața la Cariera Jilț, după ce o autoutilitară defectă, pusă la dispoziția Complexului Energetic Oltenia de compania Uzina Rominex SRL, intrat într-un cap de pod și s-a răsturnat.

 În decembrie 2023 și ianuarie 2024, Uzina Rominex SRL, controlată de omul de afaceri Nicolae Sarcină, a mai primit de la CE Oltenia alte trei contracte, în valoare de 1,6 milioane de euro, pentru a pune la dispoziția Complexului autovehicule de transport marfă, cu șofer, pentru UMC Rovinari - Sectoarele Tismana, Pinoasa, dar și pentru UMC Roșia - Peșteana. Săptămâna trecută, Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru a anunțat că a început urmărirea penală in personam în dosarul tragediei din ianuarie 2023.

Cu un dosar penal deschis in personam, Complexul Energetic Oltenia continuă seria contractelor de închiriere a autoutilitarelor care să transporte minerii către carierele din județul Gorj. Iar una dintre firmele contractate este exact cea care a pus la dispoziția CE Oltenia autoutilitara „morții”, implicată în tragedia din ianuarie 2023.

Astfel, Complexul Energetic Oltenia a publicat, încă din data de 8 octombrie 2023, pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin intermediul căruia și-a făcut cunoscută intenția de a închiria autovehicule de transport mixt, de persoane și de materiale, cu șofer, pentru UMC Rovinari, UMC Peșteana, UMC Motru, Cariera Husnicioara și UPRUM Rovinari. 

Conform documentului citat, „tehnologia de lucru în flux continuu în cadrul exploatărilor miniere la zi presupune deplasarea personalului muncitor la punctele de lucru din cadrul unităților miniere și al formațiunilor specializate la utilajele specializate (excavatoare cu motor, mașini de haldat cu braț în consolă, KSS, AsG în depozitele de cărbune etc.), din cadrul fluxului tehnologic. Transportul cu autovehiculele solicitate presupune transportul personalului, al sculelor necesare intervențiilor la punctele de lucru zilnic, defalcat în 1 - 3 schimburi, în cadrul programului de lucru zilnic de 5 - 7 zile pe săptămână”.

15 loturi, scoase la licitație

În acest sens, au fost scoase la licitație 15 loturi aferente acestui contract, însă toate acestea având ca obiect închirierea de vehicule destinate doar transportului de mărfuri cu șofer.

Spre exemplu, loturile 1, 2 și 3 vizează închirierea a șase autovehicule de transport marfă cu șofer pentru UMC Rovinari, Sectorul Tismana. Loturile 4 și 5 vizează închirierea a trei autovehicule destinate transportului de marfă, cu șofer, pentru UMC Rovinari, Sectorul Pinoasa.

Alte trei autovehicule de transport de marfă cu șofer fac obiectul loturilor 6 și 7, care vizează UMC Roșia - Peșteana, pentru Sectorul Peșteana. Mai departe, în ceea ce privește loturile 8 și 9, este vorba despre închirierea a opt autovehicule de transport marfă, cu șofer, pentru UMC Roșia - Peșteana, Sectorul Roșia. Lotul 10 se referă la închirierea unui singur autovehicul destinat transportului de mărfuri, cu șofer, pentru UPRUM Rovinari.

Loturile 11 și 12 vizează închirierea a opt autovehicule de transport mărfuri cu șofer pentru UMC Motru, Sectorul Roșiuța, iar alte trei vehicule de transport mărfuri cu șofer, aferente UMC Motru, Sectorul Lupoaia, fac obiectul lotului 13.

De asemenea, CE Oltenia a mai scos la licitație un contract vizând lotul 14, care se referă la închirierea a două autovehicule de transport mărfuri pentru UMC Motru - Cariera Husnicioara, dar și un contract aferent lotului 15, care vizează închirierea a patru autovehicule de transport mărfuri pentru UMC Jilț, Sectorul Jilț Nord.

La vremuri noi, tot noi

Potrivit documentației de atribuire citate, Complexul Energetic Oltenia a decis să anuleze trei dintre cele 15 loturi scoase la licitație, mai exact loturile 6, 11 și 14, pe motiv că au fost primite doar oferte considerate inadmisibile.

La data de 28 decembrie 2023, autoritatea contractantă a încheiat patru contracte. Primul, care vizează loturile 1, 4 și 12, a fost adjudecat de o companie pe nume SC GL Broelgid Serv Con SRL, pentru suma finală de 3.498.210,3 lei fără TVA. În aceeași zi, CE Oltenia a parafat al doilea contract, care vizează loturile 10, 13 și 15. De această dată, contractul a fost atribuit companiei SC Romferex Import Export SRL, pentru suma de 3.212.367,3 lei fără TVA.

Tot la 28 decembrie 2023, Complexul Energetic Oltenia a încheiat cu SC Romferex Import Export SRL și cu SC Uzina Rominex SRL un al treilea contract, în valoare de 3.299.650 de lei fără TVA, aferent loturilor 2 și 9.

SC Uzina Rominex SRL și-a adjudecat, în aceeași zi, al patrulea contract, care vizează loturile 3, 7 și 8, pentru suma de 2.781.330 de lei fără TVA. Iar în data de 9 ianuarie 2024 SC Uzina Rominex SRL a fost declarată câștigătoare a contractului aferent lotului 5, pentru 471.945 de lei fără TVA.

Uzina Rominex, implicată în tragedie, patru contracte. Trei - în decembrie, unu - în ianuarie

SC Uzina Rominex SRL, care și-a adjudecat trei dintre aceste loturi, este compania implicată în tragedia din luna ianuarie a anului trecut, de la Cariera Jilț, unde trei mineri și-au pierdut viața, iar alți 11 au fost răniți. Un raport al Inspecției Muncii, din vara anului trecut, arată că CE Oltenia se face vinovată de starea necorespunzătoare a drumului industrial din cariera Jilț, iar SC Uzina Rominex SRL este culpabilă pentru că a pus la dispoziția Complexului Energetic Oltenia autoutilitara de transport marfă neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane, dar și cu deficiențe tehnice grave, în special la sistemul de frânare.

Această autoutilitară a prins viteză într-o pantă din drumul tehnologic respectiv, iar la baza pantei în cauză a lovit frontal un cap de pod, după care a ieșit în afara drumului și s-a răsturnat. În interiorul caroseriei, la acel moment, se aflau mai mulți muncitori și patru tuburi de oxigen, o presă, cabluri și scule.

Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru a anunțat, săptămâna trecută, că a început urmărirea penală față de șase persoane din conducerea CE Oltenia, pentru ucidere din culpă. 

SC Uzina Rominex SA, care a pus la dispoziție acea autoutilitară și care, în decembrie 2023 și în ianuarie 2024 a primit de la CE Oltenia alte trei contracte, a fost fondată de controversatul om de afaceri Nicolae Sarcină, cu 99 la sută din acțiuni. Firma a fost, ulterior, preluată de un anume Sorin Victor Tivig, care, la rândul său, a cesionat-o unei anume Carmen Turtoi. Aceasta din urmă este asociată cu Nicolae Sarcină în compania Succes Nic, cea care a livrat autoutilitara „morții” către Uzina Rominex SRL. Carmen Turtoi a fost asociata lui Sarcină și în SC Smart Digit-All SRL, și în SC Nick Change SRL.

Uzina Rominex SRl va încasa, doar de pe urma acestor ultime trei contracte, de la CE Oltenia, suma de 7.787.980,75 de lei cu TVA (1.591.424,64 de euro), după ce, anul trecut, aceeași firmă a derulat cu Complexul Energetic Oltenia contracte similare de 63.681.606,52 de lei cu TVA.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri